سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

کدام آزمون های زبان برای مقطع دکتری ضروری میباشد؟

انتشار 29 آذر 1397
مطالعه 5 دقیقه

برای گذشتن از سد دکتری سخت‌تر از خود آزمون دکتراست؛ کابوسی است که گاهی از همان ترم‌های نخست کارشناسی‌ارشد گریبان آنها را می‌گیرد؛ عده‌ای را به کل از آزمودن بخت خویش برای راه‌یابی به دوره دکترا نا امید می‌کند و گروهی دیگر را سخت به تکاپو می‌اندازد که پایه‌های زبان خود را قوی کنند.

کدام آزمون های زبان برای مقطع دکتری ضروری میباشد؟

چند سالی است که داوطلبان کسب عنوان دکترا، باید پیش از شرکت در آزمون اصلی، در یکی از آزمون‌های زبان ملی یا بین‌المللی پذیرفته شوند. اینکه باید سراغ چه آزمونی بروند، به رشته و دانشگاه هدف آنها بستگی دارد. اما بسیاری از داوطلبان بدون توجه به این نکته وقت، انرژی و سرمایه زیادی را صرف آمادگی برای پذیرش در آزمون‌های بین‌المللی همانند تافل و آیلتس می‌کنند؛ غافل از آنکه اگر هدف آنها تنها دانشگاه‌های داخل کشور باشد می‌توانند با وقت و هزینه کمتر در یکی از آزمون‌های ملی زبان پذیرفته شوند. اگر می‌خواهید بدانید مهم‌ترین آزمون‌های ملی زبان که در ایران برگزار می‌شوند و کاربرد هر یک از آنها چیست، ادامه مطلب را بخوانید.

MSRT؛ آزمون زبان انگلیسی وزارت علوم

MSRT، جامع‌ترین آزمونی است که در ایران برگزار می‌شود. برگزارکننده‌ آن وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و تمام دانشگاه‌های زیرمجموعه این وزارتخانه، دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی آن را می‌پذیرند.

بیشتر داوطلبان MSRT دانشجویان فنی و مهندسی و علوم انسانی هستند. این آزمون معمولا به طور سالانه از 10 تا 12 بار برگزار می شود. هیچ محدودیتی برای تعداد دفعات شرکت وجود ندارد و داوطلبان می توانند در هر تعداد آزمایش هایی که نیاز به انجام آن دارند شرکت کنند، اما اگر شرکت آزمون را تغییر ندهد، نمی تواند پرداخت کند. سختی MSRT را می توان با مقایسه بین المللی TOEFL PBT و TOLIMO مقایسه کرد.

۳۰ سوال شنیداری، ۴۰ سوال درک مطلب و ۳۰ سئوال گرامر محتوای این آزمون را تشکیل می‎دهند.

بعضی منابع پیشنهادی بری آمادگی شرکت در MSRT عبارتند از:

  • TOEFL Preparation KIT
  •   Barron’s – 11th Edition
  •  Arco
  •   Betty azar
  •    Vocabulary for high school students
  •    504 Essential Words For Toef

محل برگزاری این آزمون در تهران، دانشگاه علم و صنعت است. البته این آزمون هر سال در تعدادی از شهرستان‌ها نیز برگزار می‌شود که فهرست شهرهای محل برگزاری یکسان نیست.

MHLE؛ آزمون زبان وزارت بهداشت

این آزمون ویژه دانشجویان داوطلب شرکت در کلیه دوره‌های علوم پزشکی دانشگاه‌های دولتی است. MHLE را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می‌کند.

اگر کاندیداهای دانشکده پزشکی فقط قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های ملی را دارند، بهتر است در MHLE شرکت کنند، زیرا محتوای الکترونیکی و تکنولوژی تقریبا در تمام بخش ها در این زمینه تخصصی هستند و داوطلبان با آن آشنا هستند. اما اگر آنها در Ph.D. شرکت کنند در هر دو دانشگاه دولتی و خصوصی، آنها باید به MSRT مراجعه کنند، زیرا آنها آکادمی دادگاه MHLE را قبول نمی کنند. البته مزیت دیگری از MSRT بیش از MHLE نیز تعداد دفعات بیشتری طول می کشد در طول سال، با شانس برای نامزدها به امتیاز. محتوای کلی MHLE و همچنین سیستم امتیاز دهی آن تقریبا شبیه به آزمون MSRT است، با این تفاوت که واژگان مورد استفاده در رشته های علوم پزشکی تخصصی است.

این آزمون از چهار بخش تشکیل شده است؛ ۳۰ سئوال شنیداری، ۳۰ سئوال درک مطلب، ۲۰ سئوال واژگان و ۲۰ سئوال گرامر.

برخی از منابع لازم برای شرکت در MHLE عبارتند از:

  •  TOEFL Preparation KIT
  • Barron’s Barron’s_How_to_Prepare_for the TOEFL ۱۱th Edition
  •  Longman_Complete_Course_for_the TOEFL
  • ۵۰۴ Essential Words For TOEFL

آزمون MHLE هر سال پنج یا شش بار در تهران و تعدادی از شهرستان‌ها برگزار می‌شود. تعداد دفعات شرکت در این آزمون نیز محدودیتی ندارد.

EPT ؛ آزمون زبان دانشگاه آزاد

این آزمون ویژه برای داوطلبان شرکت کننده در گروه های پزشکی و غیر پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی است. اگر داوطلبان قصد خاصی برای ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد داشته باشند، بهتر است که در EPT شركت كنید زیرا پذیرش از سایر آزمونها آسانتر است، بلكه در مقایسه با سایر آزمونهای زبان ملی است كه سه مهارت شنیداری، خواندن و گرامر را اندازه گیری می كنند. فقط دو مهارت در خواندن و دستور زبان در EPT وجود دارد و مهارت شنوایی اندازه گیری نمی شود. در همین حال، دانشگاه آزاد حداقل نمره برای درجه EPT را به رسمیت شناخت، اما برای MSRT 65، حداقل نمره قابل قبول است. سختی EPT را می توان با آزمون بین المللی TOEFL PBT مقایسه کرد، با این تفاوت که هیچ شنوایی و نوشتن وجود ندارد.

از تعداد ۱۰۰ سوال مطرح شده در این آزمون، ۳۰ سئوال به درک مطلب، ۳۵ سئوال به لغات و ۳۵ سئوال به گرامر اختصاص دارد.

منابع شناخته شده این آزمون عبارتند از:

  •  Understanding and Using English Grammar – By: Betty Azar
  •  (Mosaic 1 and 2 (Reading
  •  Select Reading)Pre intermediate- Intermediate and Upper intermediate)
  •  ۵۰۴ Absolutely Essential Words for TOEFL – Fifth Edition

این آزمون 10 تا 12 بار در سال برگزار می‌شود. محل برگزاری آن فقط در تهران و در دانشگاه علوم و تحقیقات است.

UTEPT؛ آزمون زبان دانشگاه تهران

UTEPT، مرکز آزمون زبان دانشگاه تهران است. مدرک آن در همین دانشگاه و تعداد دیگری از دانشگاه‌های زیر نظر وزارت علوم اعتبار دارد. UTEPT در سال شش بار برگزار می‌شود.

۳۰ سوال واژگان، ۳۰ سوال گرامر و ۴۰ سوال درک مطلب، محتوای این آزمون را تشکیل می‌دهند.

تعدادی از منابع این آزمون عبارتند از:

  • ۵۰۴Absolutely Essential Words
  • ۴۰۰Must-Have Words For The TOEFL
  • Barron’s Essential Words For The TOEFL
  •  Grammar Digest

نکات مهم در مورد همه آزمون‌ها

هر چهار آزمون در کشور معتبر هستند و مدارک بین المللی ندارند، اما کسانی که برای فرصت های خارج از کشور درخواست می کنند، باید یک گواهی MSRT ارسال کنند.
برخلاف تخیل بسیاری از داوطلبان، سوالات مطرح شده در این آزمونها به منابع خاص محدود نمی شود. مراجع تنها برای آمادگی اولیه کافی هستند، زیرا در سال های اخیر، طعم طراحان به موضوع نشریات علمی پیشرو جهان رسیده است. داوطلبان باید برای درک ادبیات علمی منتشر شده در چنین مجله آماده باشند. به عبارت دیگر، منابع ذکر شده تنها منابع است که از سوالات آزمون استخراج می شوند، اما تمام مجلات بین المللی در زبان انگلیسی و جدیدترین مقالات در رده های نمایش منابع. افرادی که در سال های اخیر در شرکت امتحان ملی شرکت کرده اند و فقط منابع ذکر شده را مطالعه کرده اند با ابهام، شرایط و نکات جدید مواجه شده اند. این نشان می دهد که شما نباید منابع ذکر شده را ذکر کنید.
حداقل امتیاز قابل قبول در این آزمونها بستگی به درجه داوطلبان دارد. دانشگاه های مختلف با مقادیر مختلف به عنوان مقادیر قابل قبول اعلام می شوند، اما در اکثر دانشگاه ها و برای اکثر آزمون ها، حداقل نمره 50 است. نمره EPT برخی از منابع در 1000 اعلام شده با حداقل نمره 500.
داوطلبان نباید تصور کنند که پذیرش این آزمونها بسیار آسان است. آنها اعتماد بیشتری به آماده شدن برای مؤسسات معتبر که در این زمینه کار می کنند، اعتماد بیشتری دارند.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام