سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

در نوشتن پروپوزال به چه نکاتی باید توجه کرد؟

انتشار 13 دی 1397
مطالعه 4 دقیقه

تمامی دانشجویان و کارمندانی که قصد ارائه یک دیدگاه یا نظریه جدید دارد و میخواهند آنرا در قالب یک پروژه اجرایی کنند حتما باید برای ارائه هر چه بهتر ایده های ذهنی خود پروپوزال ارائه کنند.

در نوشتن پروپوزال به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در واقع  واژه پروپوزال برگرفته شده از واژه propose به معنای پیشنهاد دادن است.طرح اولیه و یا برنامه ریزی اولیه روی کاری که میخواهیم آنرا انجام دهیم که باعث میشود ذهن افراد نسبت به پروژه اصلی بازتر و قابل قبول تر باشد از بخش ها و اجزای مختلفی تشکیل شده است.پروپوزال یک دیدگاه کلی در مورد پروژه ای است که میخواهیم آنرا شروع کنیم.قبل از شروع هر پروژه ابتدا باید یک دید کلی در مورد پروژه داشته باشیم در مورد نحوه شروع و نگارش آن.

در این طرح اولیه ( پروپوزال) ، تمامی اجزای کار از جمله اهداف و فرضیات، نحوه انجام کار، زمان لازم برای اتمام آن، هزینه ای که بایستی بابت انجام آن صرف شود و ... بطور کامل توضیح داده شود. تا تمامی این موارد برای کسانی که قرار است ان را خوانده و تائید نمایند، کاملا واضح و روشن باشد.  پروپوزال بایستی به گونه نوشته و طراحی شود تا بتواند افراد ذیربط را قانع نماید که طرح ( پروپوزال) او برای اجرا شدن کامل و بدون ایراد می باشد. 

پروپوزال از چه اجزایی تشکیل شده است:

عنوان موضوع:

اولین و مهم ترین بخش هر تحقیق انتخاب یک عنوان مناسب است که مرتبط با حوزه نگارشی نیز باشد.عنوان باید با رعایت مراحل خاصی نوشته شود باید مختصر و کوتاه باشد و در برگیرنده کلمات کلیدی باشد و محتوای اصلی مقاله را معرفی کند.سعی کنید یک عنوان جذاب و ناب انتخاب کنید چون هر چه عنوان نوشته جذاب تر و ناب تر باشد باعث میشود تعداد استناداتی که به مقاله میشود افزایش یابد و اعتبار مقاله نیز در گرو تعداد استنادات میباشد. 

بیان مسئله:

بیان مسئله توضیح مختصری است که اهمیت تحقیق را به روشنی مشخص می‌کند. محقق در آن توضیح می‌دهد که به دنبال چه چیزی است و در پی حل کدام مسئله است. دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری باید بتواند توضیح دهد با انجام این تحقیق چه منفعتی حاصل خواهد شد. برای تأیید انجام پروپوزال ارشد ، بیان مسئله باید قانع کننده باشد در نگارش بیان مسئله موارد زیر را لحاظ کنید:

  • بیان مسئله باید بر اساس نظم منطقی از کل به جز و از عمومی به اختصاصی، تنظیم شود و پیوستگی مطالب را حفظ کند.
  • مشکل را به طور کامل شرح دهد و ضرورت انجام تحقیق را مشخص کند.
  •  به ضرورت انجام تحقیق و تأثیر مثبت آن اشاره کند.
  • چنانچه تحقیقی در این زمینه انجام شده به آن اشاره کرده و تفاوت این تحقیق با موارد قبلی را مشخص کنید.
  •  ذکر شود نتایج تحقیق می‌تواند برای چه گروه‌ها و یا سازمان‌هایی مفید باشد و از آن بهره خواهند برد.
  • در بخش آخر بیان مسئله، هدف تحقیق را مطرح کنید.

سوالات و فرضیات:

در این مرحله از پروپوزال باید سوالات پیشرو را در قالب چند سوال کوتاه در پروپوزال ارائه کنیم نوشتن این سوالات به شما کمک میکند که هدف خود را از ارائه تحقیق مشخص کنید.شما باید تمام سوالاتی که ذهن شما را درگیر این موضوع کرده است را به روش بارش مغزی بنویسید یعنی ابتدا تمام سوالاتی که به ذهن شما خطور می‌کند را بنویسید و بعد بین آنها چند سوال را انتخاب کنید و در پورپوزال proposal وارد کنید در آخر فرضیات و پاسخ احتمالی به سوالات را بنویسید.

ابزار تحقیق:

در برخی رشته لازم است که برای انجام تحقیقات با یک سری ابزار ها آزمایشات خاصی را انجام دهیم که به آنها ابزار تحقیق گفته میشود.در برخی رشته ها نیز این ابزار ممکن است که کتاب یا کتابخانه باشد.هر رشته ابزار ها و روش های تحقیقی مختص خود را دارد.پس بخش ابزار را باید با توجه به رشته مختص خود انتخاب کنید.

پیشینه تحقیق یا مرور ادبیات:

پیشینه تحقیق که گاهی به آن مرور ادبیات می‌گویند، برگردانده شده و معادل عبارت انگلیسی litrature review است. در قسمت پیشینه تحقیق یا مرور ادبیات پروپوزال، کارهای پیشین را توضیح می‌دهید. مقالات قبلی و یا کتاب‌های مرتبط را بررسی می‌کنید و دقیقا مشخص می‌کنید که چه روش‌های مختلفی برای حل هر یک از اجزای مسئله یا پاسخ به سوالات  مطرح‌شده در بیان مسئله اجرا شده است.

روش و مراحل تحقیق:

برای رسیدن به یک نتیجه گیری در پروژه باید مراحل زیادی طی شود و آزمایشات متعددی انجام پذیرد ممکن است شما برای نوشتن یک مقاله زمانی را در آزمایشگاه یا کتابخانه طی کرده باشید و یا با پرسشنامه اجزایی از مقاله را تکمیل تر کرده باشید هر یک از این اقدامات که در جهت تکمیل تر کردن پروژه طی میشوند مراحل تحقیقات به حساب می آیند که باید یک بخش از پروپوزال را به نوشتن این مراحل اختصاص دهید.

استفاده از منابع خارجی و معتبر علمی در پورپوزال:

برای تکمیل اطلاعاتی پژوهشی علاوه بر مراحل تحقیقی و ابزار های به کار برده شده نیاز به مطالعات و استناد های دیگر نیز داریم. در این بخش باید به منابع و اسنادی اعتماد کنیم که معتبر باشند.استفاده از اسناد و مقالات مرتبط با موضوع که اعتبار زیادی دارند باعث ارتقای رتبه ی مقاله ما نیز میشود.فقط توجه داشته باشید که استفاده از منابع و ماخذ دیگر باید طوری باشد که در بخش منابع به آنها اشاره کنیم اگر بدون اشاره به منابع و ماخذ معتبر نوشته شود و از آنها استفاده شود سرقت ادبی به حساب خواهد آمد و مشکل ساز خواهد شد 

نتایج قابل حصول:

تمام مراحلی که برای یک تحقیق طی میشود باید منجربه یک نتیجه گیری واضح و روشن در جهت ارتقای علم گردد. بعد از انجام تمام مراحل نوبت به این بخش میرسد باید تمام نتایج به دست آمده را با رعایت اختصار و جزئیات در این بخش بنویسیم.این قسمت باید نتیجه مختصری باشد از نتایج کاری که انجام داده ایم.

 

تصویر

 
 
 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام