سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

دلیل ریجکت و عدم پذیرش مقاله در مجلات ایمپکت دار

انتشار 6 خرداد 1400
مطالعه 3 دقیقه

دلایل رد شدن مقاله از جمله چالش های بزرگی است که معمولا اکثر نویسندگان و پژوهشگران با آن مواجه هستند. معمولا بسیاری از محققین جوان و تازه کار، پس از رد مقاله تصور می کنند که پژوهش آنها به اندازه کافی خوب نبوده و از ادامه مسیر دلسرد می شوند. در حالی‌که آشنایی با علل ریجکت مقاله، می تواند تجربه گرانبها و ارزشمندی برای پژوهش‌های بعدی آنها باشد.

دلیل ریجکت و عدم پذیرش مقاله در مجلات ایمپکت دار

شاید برای شما هم پیش آمده است که مقاله خود را برای مجلات ایمپکت دار ارسال کرده باشید و طی چند روز اعلام ریجکت شده باشد، یا مدت زمان طولانی در داوری مانده و حتی درخواست اصلاحات از سمت ادیتور شده باشد ولی در نهایت اعلام عدم پذیرش مقاله تان را دریافت کرده باشید. چند دلیل برای ریجکت مقاله وجود دارد که در این مقاله به مهم ترین علت های ریجکت مقاله می پردازیم.

ریجکت مقاله پیش از نظر داوران

پس از ارسال مقاله توسط نویسنده به مجلات ایمپکت دار JCR، بلافاصله سردبیر و هیئت تحریریه یا ادیتور مجله یک بررسی اولیه انجام می دهند و در همان ابتدا پاسخی مبنی بر ویرایش مقاله به نویسنده مسئول ارسال می شود که در این صورت می بایست مقاله توسط نویسنده تصحیح و مجددأ به مجله ارسال گردد. از طرفی ممکن است در همان ابتدا مقاله ریجکت شده و یا به نویسنده توصیه شود که مقاله را به ژورنال دیگری ارسال کند که این مورد از انواع ریجکت مقاله محسوب می شود.

از جمله دلایل ریجکت مقاله در بررسی اولیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاله دارای سرقت ادبی یا تشابه باشد
  • تعداد کلمات مقاله بیشتر یا کمتر از حد مجاز اعلامی توسط مجله باشد
  • مقاله به صورت ضعیف نگاش شده باشد و یا دارای اشتباهات دستوری، املایی، گرامری باشد
  • نوآوری در محتوای مقاله وجود نداشته باشد
  • موضوع مقاله با حوزه فعالیت مجله هم راستا نباشد
  • به منابع یا مرجع استنادها در مقاله اشاره نشده باشد
  • رعایت نکردن فرمت بندی درخواستی مجله ( مجلات فرمت بندی درخواستی خود را در قسمت راهنمای نویسندگان قرار میدهند)

ریجکت مقاله براساس نظر داوران

یکی دیگر از انواع ریجکت مقاله بر اساس رأی داوران است. در این مرحله و پس از آنکه در بررسی اولیه، نظر سردبیر یا ادیتور مجله بر آن بود که مقاله در راستای اسکوب مجله می باشد و از استانداردهای ژورنال پیروی می کند، مقاله برای هیئت داوری فرستاده خواهد شد.

این روند داوری برای چاپ مقالات علمی پژوهشی کاربرد بیشتری دارد و درواقع یک نوع مکانیسم کنترل کیفیت مقالات علمی تحقیقاتی به حساب می آید. در این فرایند کیفیت مقاله جهت انتشار به تایید داوران مجله می رسد. با این حال، داوران برای پذیرش یا رد مقالات، تصمیم گیرنده نیستند و تنها نظر خود را در این باره، به سردبیر یا هیئت تحریریه اعلام می نمایند. به این ترتیب، سردبیر مجله در محوریت روند تصمیم گیری برای پذیرش یا رد مقاله قرار دارد.

پس از ارسال مقاله به داوری و در صورت عدم برخورداری مقاله از فاکتورهای لازم جهت پذیرش و چاپ مقاله در مجله، طی ایمیلی به نویسنده مسئول اعلام می گردد که مقاله براساس نظر داوران ریجکت شده و حتی ممکن است درخواست شود که از ارسال مجدد آن پس از اصلاح خودداری شود. در این حالت بهتر هست بعد از اصلاح مقاله به مجله دیگری ارسال گردد.

ریجکت مقاله به دلیل تحریم ها

از شایع ترین انواع ریجکت مقاله از مجلات JCR به تحریم های یک جانبه آمریکا بر علیه کشورمان که متاسفانه از دو سال پیش تا کنون، میتوان اشاره کرد. درواقع دانشجویان مقطع دکترا برای اخذ مجوز دفاعیه پایان نامه، ملزم به چاپ مقاله isi از پایان نامه خود در مجلات دارای ضریب تاثیر JCR می باشند. اما از سال ۱۳۹۷ و به دلایل سیاسی و افزایش تحریم ها، اغلب مجلات معتبر بین المللی از پذیرش و چاپ مقاله های دانشجویان ایرانی، امتناع می کنند. همین مسئله باعث شده که در سال های اخیر، بسیاری از دانشجویان مقطع دکتری و پس از فارغ التحصیلی، با این چالش مواجه گردند و عملأ موفق به اتمام تحصیلات و دفاع از پایان نامه خود نشوند.

در این شرایط و پس از ارسال مقالات به مجلات مورد نظر، ادیتور این ژورنال ها به صراحت اعلام می کند که به دلیل تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، قادر به پذیرش و بررسی مقاله های شهروندان ایرانی و یا محققینی که به نوعی با دولت ایران در ارتباط یا وابسته هستند، نمی باشد و کلیه مقالات ایرانی، پیش از بررسی و مطالعه توسط داوران، ریجکت می شوند.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران
پرسش ها و دیدگاه های کاربران
بازدیدکننده

تیم پشتیبانی
در پاسخ به:
سلام وقت بخیر مجلاتی دارید که شانس پذیرش بالایی داشته باشند؟
سلام و عرض ادب احتراما بله مجلاتی داریم که درصد پذیرش بالا و زیر یک ماه می باشد اگر مایل باشید رشته و گرایش را از طریق تلگرام، واتساپ و ایمیل و ایتا ارسال بفرمایید تا مجلات همراه با شرایط تقدیم شود هر کدام مورد تایید بود جهت پذیرش و چاپ اقدام شود. با تشکر
5 ماه پیش
بازدیدکننده

بازدیدکننده
سلام وقت بخیر مجلاتی دارید که شانس پذیرش بالایی داشته باشند؟
6 ماه پیش

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام