سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

در نگارش مقاله مروری به چه نکاتی توجه کنیم؟

انتشار 28 خرداد 1397
مطالعه 3 دقیقه

مقاله مروری نوعی مقاله است که به مرور پیشینه موجود در یک موضوع علمی می پردازد. در مقالات مروری، نتایج ارائه شده در نوشتارهای علمی دربارهٔ موضوعی خاص جمع‌بندی و ارزیابی می‌شود.

در نگارش مقاله مروری به چه نکاتی توجه کنیم؟

گروهی از مقالات که در خصوص یک موضوع خاص با استفاده از یافته های پیشین بدون گزارش نتایج جدید نوشته می شوند، تحت عنوان مقالات مروری یا ریویو نامیده می شوند. این مقالات اطلاعات و یافته های منتشر شده قبلی را مورد تجزیه و تحلیل و ارزیابی قرار  می دهند. در چنین مقالاتی، آخرین یافته های تجربی و جدید گزارش می شود.  این گروه از مقالات بیشتر حالت آموزشی دارند و برای مطالعات جامع در خصوص یک موضوع خاص مورد استفاده قرار میگیرند.
ساختنار مقالات مروری با مقالات پژوهشی متفاوت است. با توجه به اینکه هیچ یافته جدیدی در مقالات مروری گزارش نمی شود، بخش روش کار و نتایج از این مقالات حذف می شوند. در مقابل بخش مقدمه و بحث مقالات مروری مفصل تر از مقالات پژوهشی نوشته می شوند.

ساختار مقاله مروری

  1. عنوان مقاله : عنوان مقاله باید در برگیرنده کل محتوای مقاله باشد تا خواننده با دیدن آن متوجه شود که شما در خصوص چه چیزی در مقاله خود صحبت کرده اید.
  2. نام و نام خانوادگی نویسندگان 
  3. آدرس نویسندگان  : اسامی نویسندگان بدون عنوان مانند دکتر و ... باشد. مسئول مکاتبات با ستاره * مشخص گردد. آدرس نویسندگان دقیقاً مطابق دانشگاه یا سازمان مربوطه بوده و نیازی به آوردن مدرک یا مقطع تحصیلی نمی­باشد. برای آدرس­های تکراری شماره جداگانه تعریف نشود .برای مثال اگر نویسنده چهارم با نویسنده اول دارای آدرس مشترک هستند هردو با شماره 1 مشخص شوند. 
  4.  چكيده : چكيده مقاله مروري معمولا شامل 3 بخش اصلي است، بیان مسأله و هدف مطالعه در حد يك یا دو جمله، تشريح بخشهاي مختلف تشكيل دهنده مقاله در حد يك یا دو جمله و نتيجه گيري کلی نیز در قالب 2-3 جمله نوشته شود. متن چکیده مقاله مروری نباید بیشتر از 250 کلم باشدبا توجه به اینکه این مقالات فاقد بخش روش کار و نتایج هستند، قالب نگارشی چکیده را بصورت پاراگرافی بنویسید نه بدون بخش ­بندی شده. 
  5. کلمات كليدی : کلمات کلیدی در جستجوی مقاله بسیار حاهز اهمیت می باشد، بنابراین بایستی کلماتی را انتخاب نمایید که در هنگام جستجو در گوگل، مقاله شما را بیاورد.
  6. مقدمه : در مقالات پژوهشی بخش مقدمه در حد یک تا یک و نیم صفحه نوشته می شود اما در مقالات مروری، بخش مقدمه می تواند تا 2-3 صفحه و حتی بیشتر نیز نوشته شود. در این بخش ابتدا یک توضیح کلی از موضوع ارائه می شود و سپس بصورت بخش بندی شده در پاراگراف های مختلف، هر بخش از موضوع جداگانه توضیح داده می شود.
  7. بحث و نتیجه گیری: با توجه به اینکه در مقالات مروری نتایج جدیدی ارائه نمی شود، معمولا بخش نتایج نوشته نمی شود و در مقابل قسمت بحث مقاله بصورت مفصل توضیح داده می شود. ساختار نگارشی این بخش بر خلاف مقالات پژوهشی که به مقایسه نتایج جدید مقاله با یافته های پیشین می پردازد، در مقالات مروری نتایج یافته های مختلف با یکدیگر مقایسه و مورد تحلیل قرار میگیرد و نظریه های جدیدی از این تحلیل ها ارائه می شود.
  8. منابع : در تمامی نوشته های علمی، چه مقالات مروری و پژوهشی و چه کنفرانسی، بایستی تمامی مطالب با ذکر منبع و رفرنس معتبر نوشته شوند. مقالات مروری به دلیل استفاده از تعداد بیشتری مقاله و کتاب ، تعداد منابع بیشتری از مقالات پژوهشی دارد. ساختار نگارشی منابع مقالات مروری نیز مانند پژوهشی بستگی به مجله ای که قرار است در ن چاپ شود، دارد. برای مثال سبک رفرنس نویسی APA بصورت زیر می باشد:

الف- اگر منبع کتاب است:

نام خانوادگي و حرف اول نام نويسندگان، تاريخ انتشار، عنوان کامل کتاب. شماره چاپ، ناشر، شهر، صفحات. مثال­ها:

  • حبیبي، ط. .۱38۱ جانورشناسي عمومي. جلد دوم، چاپ ششم، انتشارات دانشگاه تهران، تهران، صفحات (150-1يا  165 صفحه).
  • Anderson S.C. (1999), The Lizards of Iran. Society for the Study of Amphibians and Reptiles. Ithaca, New York, 442 pp.

 ب- اگر منابع مورد نظر مجله است:

  • حسنی م.، صباغیان م.، محسنی میبدی آ.، حجتی و.، صادقی م. 1394. بررسی ژنتیکی و پروتئینی بتا دفنسین 126 و ارتباط آن با نتایج درمان ناباروری از طریق تزریق داخل رحمی اسپرم. مجله دانش و تندرستی، دوره 10، شماره 2، صفحات 82-75.
  • Gerendai I., Shaha C.,Gunsalus G.L.,Bardin C.W. (1986),The effects of opioid receptor antagonists suggest that testicular opiates regulate Sertoli and Leydig cell function in the neonatal rat. Endocrinology, 118(5): 2039-2044.

 نوع، اندازه و سبک قلم مورد استفاده در مقالات مروری نیز باز بستگی به مجله انتخاب دارد. اما بطور نرمال، از حالت های زیر استفاده می شود:

  

نوع قلم

فونت

سبک قلم

عنوان مقاله

B Lotus

16

Bold

اسم نویسندگان

B Lotus

12

Bold

آدرس نویسندگان

B Lotus

11

ایتالیک

چکیده فارسی

B Lotus

11

عادی

کلمات کلیدی

B Lotus

10

عادی

متن اصلی مقاله

B Lotus

12

عادی

تیترهای اصلی

B Lotus

14

Bold

تیترهای فرعی

B Lotus

12

Bold

زیرنویس شکل­ها و نمودارها

B Lotus

10

عادی

بالانویس جداول

B Lotus

10

عادی

 منابع فارسی

B Lotus

11

عادی

 منابع انگلیسی

Times New Roman

11

عادی

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام