سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

ضریب تأثیر چیست؟

انتشار 23 فروردین 1397
مطالعه 1 دقیقه

ضریب تأثیر یک مجله در واقع به تعداد استنادات مقالات آن مجله در یک بازه زمانی مشخص بستگی دارد. بالا بودن این ضریب به منزله بالا بودن اعتبار آن مجله است.

ضریب تأثیر چیست؟

ضریب تاثیر چیست؟

ضریب تأثیر یا همان ایمپکت فاکتور (Impact factor) که با نماد IF نیز نشان داده می‌شود، یک شاخص کمی و مقیاسی است. در واقع ضریب تأثیر هر مجله به تعداد استنادات مقالات آن در سایر مجلات و در یک بازه زمانی تعیین شده بستگی دارد. هرچه تعداد استنادات مقالات یک مجله بیشتر باشد، آن مجله معتبرتر خواهد بود. از طرفی اعتبار مجلات با ضریب تأثیر بالا نسبت به مجلاتی که از ضریب تأثیر پایین‌تری برخوردارند بیشتر است. در واقع این ضریب بیانگر اعتبار مجله مورد نظر در زمینه پژوهشی خود می‌باشد.

ضریب تأثیر نخستین بار توسط فردی به نام Eugene Garfield که بنیانگذار مؤسسه ISI است، در دهه 1960 تعریف و تدوین شده است. این ضریب توسط مؤسسه اطلاعات علمی تامسون رویترز (ISI) هر سه سال یکبار محاسبه می‌شود. یعنی هر سال که این مؤسسه، ضریب تأثیر مجلات را محاسبه و منتشر می‌کند، در واقع متوسط تعداد ارجاعات داده شده به هر مقاله‌ي منتشر شده در آن مجله  را طي دو سال متوالي قبلي محاسبه می‌کند. بنابراین محاسبه ضریب تاثیر نه برای نویسنده صورت می‌گیرد و نه برای مقاله بلکه برای مجله می باشد.

ضریب تأثیر مجلات از تقسیم "تعداد دفعات ارجاعات مقالات مجله در سایر مجلات ایندکس شده JCR طی دو سال اخیر"  به " تعداد مقالات انتشار یافته توسط مجله طی دو سال اخیر" محاسبه می‌شود.

با توجه به اینکه اهمیت این ضریب برای چاپ مقالات علمی افزایش یافته است و همچنین اعتبار مقالات چاپ شده در مجلات با ضریب تأثیر بالا نیز افزایش یافته است، لذا مجلات جعلی زیادی با جعل ضریب تأثیر مجلات معتبر به گمراه کردن پژوهشگران می‌پردازند. پس اطمینان حاصل کردن از معتبر بودن مجله و ضریب فاکتور آن یکی از دغدغه‌های امروزه پژوهشگران می‌باشد. همچنین از آنجاییکه برخی از مجلات نمایه شده در مؤسسه تامسون رویترز دارای ضریب تأثیر نیستند، لذا این مؤسسه در سایت خود سالانه آخرین لیستی از مجلات معتبر ISI که دارای این ضریب می‌باشند را در قالب یک فایل اکسل ارائه می‌دهد.

از مهم‌ترین کاربردهای ضریب تأثیر مجلات می‌توان به ارزیابی، مقایسه و رتبه‌بندی مجلات علمی رشته‌های مختلف در سطح ملی اشاره کرد. از این ضریب همچنین برای مقایسه مجلات در سطح بین‌المللی نیز استفاده می‌شود. اما برای اینکه به ضریب تأثیر یک مجله دسترسی پیدا کنیم می‌توانیم از سایت خود آن مجله استفاده کنیم.

با توجه به اهمیت ضریب تأثیر مجله روی اعتبار مجله و مقالات چاپ شده در آن، یافتن مجله‌ای معتبر و ایمپکتدار، اهمیت ویژه‌ای دارد. لذا مؤسسه سینا با ارائه خدماتی از قبیل معرفی مجلات معتبر JCR ایمپکت فاکتوردار  و چاپ مقالات در آن‌ها، آماده هرگونه خدمت رسانی به پژوهشگران عزیز می‌باشد.

ارتباط با مؤسسه سینا:

تلفن ثابت: ⌕

تلفن همراه: ۰۹۱۴۹۷۲۴۵۲۲

ایمیل: pup.sina@gmail.com

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام