سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

دسته بندی مجلات خارجی

انتشار 5 اردیبهشت 1397
مطالعه 2 دقیقه

مجلات خارجی که برای چاپ انتخاب میکنید از لحاظ درجه اعتبار به چند دسته تقسیم میشوند در این بخش در مورد اعتبار مجلات و پایگاه های نمایه سازی این مجلات برای شما مطالبی گرد آوری کرده ایم.

دسته بندی مجلات خارجی

همه آگاه هستند که چاپ مقاله امروزه بسیار مهم و با اهمیت است و برای موفقیت در زمینه های تحصیلی و شغلی نیاز به رزومه کاری بسیار قوی داریم مقاله یک نقطه قوت بسیار مهم در رزومه ما است اما باید توجه داشته باشیم که تمامی مجلاتی که برای چاپ انتخاب میکنیم از لحاظ اعتبار در سطح یکسانی قرار ندارند مجلات هر ساله توسط چندین موسسه نمایه میشوند 4 پایگاه اصلی برای نمایه مجلات داریم که اعتبار بین المللی خوبی دارند این پایگاه ها عبارتند از آی اس آی، اسکوپوس، پابمد و آی اس سی  مقالاتی که در مجلات آنها به چاپ رسیده باشند معتبر بوده و از ارزش علمی بالایی برخوردار است. حال بهتر است به شرح مختصری از مجلات خارجی و پایگاه های علمی معتبر بپردازیم.

مجلات آی اس آی ISI

معروف ترین و معتبرترین پایگاه پایگاه علمی ای اس ای است که توسط موسسه تامسون رویترز اداره میشود.در این موسسه دو نوع مجله ارائه میگردد که یک نوع آن دارای  IMPACT FACTOR است که به مجلات JCR معروفند و نوع دوم مجلات فاقد IMPACT FACTOR هستند که به ISI-List معروفند.

مجلات اسکوپوس SCOPUS

پایگاه دیگری به نام اسکوپوس وجود دارد که مجلات این پایگاه دومین رتبه را دارند این پایگاه که زیر نظر الزویر فعالیت میکند پایگاهی باسابقه و با قدمت است که د زمینه چاپ و نشر مجلات علمی فعالیت میکند.این پایگاه 25 میلیون سند علمی را درخود جای داده است. در پایگاه اسکوپوس بیش از 5 هزار نشر علمی ثبت گشته و مجلات نمایه شده آن از اعتبار زیادی برخوردار است.

مجلات پابمد PUBMED

پایگاه پابمد که سومین رتبه را دارد در بخش تخصصی پزشکی و زیست شناسی فعالیت میکند در این پایگاه نیز حدود 17 میلیون عنوان مقاله ثبت شده است.مجلات ایندکس شده این پایگاه از اعتبار علمی بالایی برخوردارند.

مجلات آی اس سی ISC

مقالات ای اس سی متعلق به کشور های اسلامی هستند و مقالاتی که در کشورهای اسلامی نگارش شده است در این مجلات به چاپ میرسد.این پایگاه از معتبر ترین ایندکس کننده های مجلات علمی جهان بعد از سه پایگاه قبلی است.

انواع درجه و رتبه بندی مجلات

  • رتبه بندی مجلات بر اساس ایندکس
  • مجله های ISI JCR
  • مجله های ISI listed
  • مجله های غیر ISI معتبر مانند Scopus, Pubmed/Medline
  • مجله های ISC
  • مجله های علمی-پژوهشی و علمی-ترویجی

نحوه درجه و رتبه بندی مجلات:

  •  برای تشخیص صحت مجلات ISI WOS ساده ترین روش مراجعه به سایت تامسون رویترز است. مجلات دارای ایندکس WOS از اعتبار بیشتری برخوردارند، هرچند برای رسیدن به این درجه باید خیلی کوشید و مقالات خوب و با کیفیت چاپ کرده و مدیریت قوی از لحاظ بررسی محتوا داشت.
  • برای بررسی مجلات ISI listed نیز بهترین راه مراجعه به سایت تامسون رویترز است با این تفاوت که در قسمت Coverage مجله با یکی از کلمات BIOSIS و یا Zoological Records روبرو می شویم که نشانگر ISI-Listed  بودن مجله است. این دسته از مجلات هم جزو تامسون رویترز است اما اعتبار و ارزش آنها به اندازه WOS نیست چون فاقد Impact Factor است.
  • در مورد مجلات غیر ISI معتبر، می توان گفت که این مجلات دارای یکی دیگر از نمایه های بین المللی معتبر  چون Medline, Scopus, SJR, Pubmed  می باشند که به کمک ناشران معتبر و سرشناس چون NCBI, Wiley, SAGE OVIDS, Springer, Elsevier منتشر می گردند.

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام