سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

دستورالعمل نگارش مقاله علمی پژوهشی

انتشار 16 اردیبهشت 1399
مطالعه 4 دقیقه

دو مقوله مهم در پذیرش مقالات علمی پژوهشی در مجلات معتبر داخلی و خارجی، ساختار مقاله و محتوای آن است که نقش اساسی در پذیرش یا ریجکت آن دارد

دستورالعمل نگارش مقاله علمی پژوهشی

دو مقوله مهم در پذیرش مقالات علمی پژوهشی در مجلات معتبر داخلی و خارجی، ساختار مقاله و محتوای آن است که نقش اساسی در پذیرش یا ریجکت آن دارد. بنابراین لازمه موفقيت در چاپ مقاله علمی پژوهشی، داشتن اطلاعات و دانش کافی و تخصصی در خصوص موضوع مورد مطالعه و تسلط بر اصول و قواعد مقاله نويسی می باشد. اما اساسا به چه نوع مقالاتی، عنوان علمی پژوهشی داده میشود؟

مقاله علمی پژوهشی

آنچه در مقاله علمی پژوهشی باید مد نظر داشت نوآوری و خلاقیت در موضوع و روش تحقیق است. در واقع تفاوت مقاله علمی پژوهشی با دیگر مقاله‌ها در همین مزیت نهفته است. نویسنده مقاله علمی پژوهشی در واقع از داده‌های خام بدست آمده از مطالعات خود استفاده می‌کند. رسالت مقاله علمی پژوهشی تجزیه و تحلیل این داده‌هاست؛ بنابراین نویسنده بر داده‌های سایر مقالات و محققان متکی نیست. مقاله علمی پژوهشی برای پاسخگویی به یک نیاز جدید تدوین و نگارش می‌شود. نیاز یا فرضیه‌ای که قبلاً پاسخی برای آن پیدا نشده یا راه‌حل‌های ارائه شده برای آن مشکل شک برانگیز و ناکافی است. نویسنده مقاله باید یک موضوع یا یک مشکل که قبلاً درباره آن راه حلی ارائه نشده انتخاب کند. سپس بر اساس داده ها شروع به نگارش مقاله کند. درک صحیح از چیزی که جامعه علمی از شما می‌خواهد، اساسا به عنوان مهم‌ترین مرحله قبل از شروع به نگارش مقاله به شمار می‌رود.

گام اول در نگارش مقاله علمی پژوهشی انتخاب موضوع بر اساس معیارهای تبیین شده جهت ارائه مقالات علمیست. بعد از آگاهی کامل از نیازهای جامعه علمی بایستی موضوع مناسبی برای مقاله انتخاب کنید. در این انتخاب حتما باید اصل نوآوری، خلاقیت و اصالت موضوع و کلیت مقاله دخیل باشد. به گونه ای که مقاله، ایده جدیدی به جامعه علمی عرضه کند. 

در گام بعدی تحقیقات و مطالعات پژوهشی باید انجام گیرد. برای انجام تحقیقات نکاتی که بایستی در روند تحقیق مد نظر داشته باشید به ترتیب زیر خلاصه می‌شوند:

- شما نمی‌توانید تمام منابع پیش رو برای یک موضوع را به طور کامل مطالعه کنید تا منابع خود را انتخاب کنید؛ بنابراین از منابع مختلف کلمات کلیدی را پیدا کنید و به طور خلاصه آن‌ها را مرور کنید و نکات مهم آ‌ن‌ها را استخراج کنید.

- روش جمع آوری داده‌ها را از بین روش‌های موجود (مشاهده، مصاحبه، پرسش‌نامه و غیره) انتخاب کنید.

- از هیچ کدام از داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوری شده چشم پوشی نکنید.

برای سازماندهی تحقیقات و داده های مطالعاتی خود بایستی اطلاعات جمع‌آوری شده از منابع مختلف را در قالب‌های مختلف طبفه‌بندی کنید.نگارش مقاله، پس از سازماندهی داده ها، کلید میخورد. نگارش مقاله باید در قالب استاندارد زیر انجام گیرد:

عنوان: در صفحه اول عنوان مقاله و نام نویسنده را یادداشت کنید.

چکیده: خلاصه‌ای از کل تحقیقات و نتیجه آن را برای خواننده بیان کنید.

مقدمه: خواننده را برای ورود به متن تحقیق آماده سازید و بخش‌های مختلف را توضیح دهید.

بدنه مقاله: متن اصلی تحقیقات خود را در این قسمت بیان کنید.

ارائه روش تحقیق: اقدامات انجام گرفته بر روی داده‌ها جهت کسب نتایج را به طور کامل برای محققان بعدی شرح دهید.

تجزیه و تحلیل: نتایج به دست آمده از تحقیقات را برای خواننده آنالیز کنید.

نتیجه گیری: نتیجه نهایی تحقیقات خود و کاربرد تئوری و عملی نتایج را برای مخاطبان شرح دهید.

منابع: لیستی از تمامی منابعی که در نگارش مقاله به آن‌ها استناد کرده‌اید، به طور کامل و به ترتیب حروف الفبا در صفحه آخر تحقیق اضافه کنید. منابع فارسی پیش از منابع انگلیسی نوشته می‌شوند.

پس از تکمیل و تنظیم محتوا، نوشته خود را از نظر ساختار و گرامر نوشتاری مورد مطالعه قرار دهید و اصلاحات لازم را اعمال کنید. توجه کنید که آیا نوشته شما همان منظوری را که هنگام نگارش آن در نظر داشتید به مخاطب انتقال می‌دهد؟ اگر چنین نیست جملات جدیدی را جایگزین جملات قبلی کنید. اگر نوشته شما طولانی است، سعی کنید بدون اینکه تغییری در محتوای آن ایجاد کنید، جملات آن را خلاصه‌تر سازید.

چاپ مقاله علمی پژوهشی در موسسه سینا

برای چاپ مقالات علمی پژوهشی خود در مجلات معتبر، میتوانید پس از نگارش آنها، ادامه مراحل پذیرش و چاپ را به کادر مجرب موسسه سینا بسپارید. چرا که کارشناسان و اساتید با تجربه ما با سابقه چاپ مقالات علمی متعدد در معتبرترین مجلات داخلی و خارجی، اقدامات تخصصی لازم برای چاپ مقالات شما را در مجله مورد نظر شما انجام خواهند داد. تمام مراحل آماده سازی مجلات اعم از ترجمه تخصصی، ویرایش فنی، ساختاری و محتوایی، معرفی مجله مناسب بر حسب عنوان و متناسب با موضوع مقاله، سابمیت مقاله به مجله و پیگیری و رایزنی برای پذیرش تضمینی مقاله توسط کارشناسان موسسه انجام خواهد گرفت. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:

فرایند سابمیت و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی

مراحل مقاله نویسی

نکات مهم در نگارش مقاله علمی پژوهشی

مجلات علمی پژوهشی چه نوع مجلاتی هستند؟

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام