سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

چه اشتباهاتی باعث ریجکت مقاله میشود؟

انتشار 26 آذر 1397
مطالعه 4 دقیقه

مقالاتی که در آنها از تجزیه و تحلیل های آماری استفاده شده است بیشترین عامل در رد یک مقاله محسوب میشوند اما دلایل رایج دیگری نیز وجود دارند که به بررسی هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

چه اشتباهاتی باعث ریجکت مقاله میشود؟

مقاله ای که نوشته اید ممکن است به دلایل زیادی در مرحله داوی رد شود باید تمام این موارد را شما بدانید تا قبل از ارسال آن به مجله ویرایش کنید در تمام مراحل نگارش مقاله ممکن است ایراداتی پیش بیاید اما اصلی ترین و عمده ترین اشتباهاتی که باعث میشوند مقاله شما رد شود داده های آماری میباشند چون استفاده از داده های آماری نیازمند توجه و دقت بیشتری میباشند و اگر در تجزیه و تحلیل داده های آماری دچار ایراد شوید مجبور خواهید شد که تغییرات کلی در مقاله اعمال کنید  در این بخش ما ایراداتی که ممکن است در هر بخش پیش بیاید و باعث رد مقاله شوند بای شما گرد آوری کرده ایم:

  • اشتباه در فرمت‌بندی مقاله:ایراداتی ممکن است در فرمت مقالات شما به وجود بیاید که باعث شود داوران مقاله را رد کنند.علاوه بر آن ممکن است در فرمت و فونت و ساز نوشته های مقاله نیز ایراداتی باشد قبل از اینکه مقاله را ویرایش کنید اول سعی کنیددر مورد فرمت و قالب مجله ای که میخواهید مقاله را ارسال کنید تحقیق کنید سپس طبق اصول و قواعد مجله مقاله را ویرایش کنید.
  •  عدم نگارش کاورلتر:داوران برخی از مجلات علاوه بر مقاله اصلی از نویسندگان میخواهند که کاورلتر نیز همراه با مقاله ارسال کنند.دقت نمایید که اگر سردبیر مجله از شما درخواست کاورلتر ننموده باشد، نگارش و ارسال آن الزامی نخواهد بود. اما بهتر است برای اینکه کار خود را حرفه‌ای انجام داده باشید حتی اگر مجله کاورلتر را نخواهد ان را آماده نمود و به همراه مقاله خود ارسال کنید.
  • عدم تعیین نویسنده مسئول و ایمیل نویسنده مسئول: بسیاری از پژوهشگران متاسفانه در مقاله خود نویسنده مسئول را انتخاب نمی‌کنند و ادرس ایمیلی نیز بر روی مقاله درج نمی‌کنند که در این شرایط مقاله به احتمال بالا ریجکت خواهد شد.
  • عدم تطابق موضوعیت مقاله با اسکوپ مجله.امروزه اسکوپ مجلات بسیار جزیی و تخصصی هستند. اسکوپ مجله را دقیق بخوانید. در صورتیکه نتوانستید اشتراکی بین اسکوپ مجله و موضوعیت مقاله خود پیدا کنید از ارسال مقاله خود به مجله صرف نظر نمایید.
  • عدم پیگیری چاپ و پذیرش مقاله:بعد از اینکه مقاله را به مجله ارسال کردید تقریبا سه روز بعد به سردبیر ایمیل دهید و پی گیر باشید و سعی کنید حداقل هفته ای یک ایمیل به سردبیر ارسال کنید اما شرایط آنها را نیز در نظر بگیرید و در زمان مقری که سردبیر تعیین خواهد کرد پی گیری بعدی را انجام دهید.
  •  نادیده گرفتن اشکالات جزیی که داوران از مقاله گرفته‌اند:برخی از پژوهشگران با اصلاح ایرادات کلی، برخی از ایرادات جزیی مقاله مانند اشکالات تایپی یا موارد مشابه را که داور مجله مشخص نموده است نادیده می‌گیرند. دقت کنید که داوران مجله تمامی اصلاحات را از شما می‌خواهند؛ شما بایست یک به یک اصلاحات خواسته شده را چه کم اهمیت و چه جزیی انجام دهید.
  •  عدم ارسال فهرست اشکالات و پاسخ آنها: در هر بار اصلاحات شما بهتر است فایلی را جداگانه از مقاله به سردبیر ارسال نمایید. در این فایل یک به یک مشکلات و ایراداتی که داوران نسبت به مقاله شما گرفته بوده‌اند را مشخص کنید و در مرحله بعدی دقیق مشخص کنید که چگونه آن اصلاح را انجام داده‌اید. مثلا داور مجله گفته است بیان مساله را کوتاه کنید.

پر تکرارترین اشتباهات آماری مقاله ها از نظر داوران مجلات

اما پرتکرار ترین ایراداتی که در بخش داده های آماری ممکن است به وجود بیاید به شرح زیر میباشند:

وجود اشتباه در طرح تحقیق: برای مثال،رعایت تصادفی بودن یا نبودن انتخاب نمونه‌‌ها و جایگزینی آنها در پژوهش‌های آزمایشی؛ انتخاب گروه کنترل نامناسب و …).

اشتباه در تحلیل داده ها:اگرد در تحلیل داده ها اشتباه شود و داده های اشتباه را در فرمول یا نمودار ها به کار ببریم مقاله حما رد میشود.پس باید در تحلیل داده ها نهایت دقت را داشته باشیم.

اشتباه در ارایه داده‌ها:برای مثال، نوشتن خطای استاندارد به جای انحراف معیار در توصیف داده‌ها، استفاده از نمودارهای مختص متغیرهای اسمی (مانند پای چارت) برای توصف متغیرهای فاصله‌ای.

وجود اشتباهات گسترده در تفسیر داده‌‌ها:گاهی نیز ممکن است تمام مراحل تحلیل داده و ارائه داده درست باشد و ایرادی نداشته باشد فقط در تفسیر داده ها دچار ایراد شویم و باعث اشتباه شود. 

اگر اشتباهات بخشی از توصیف تحلیل‌های آماری باشد، به سادگی قابل حل و فصل می‌باشد. ولی اگر اشتباه در بخش تحلیل و تفسیر داده ها رخ دهد مقاله دچار تغییرات گسترده میشود و اگر ایرادات در بخش طرح پژوهش رخ داده باشد.مقاله می‌بایست به صورت کلی بازنگری شود و معمولاً این ایراد زمانی رفع می‌گردد که کل پژوهش مجدداً انجام شود. بنابراین، وجود اشتباه در بخش طرح پژوهشی بسیار خطرناک است و احتمال زیاد کلیت پژوهش را زیر سوال می‌برد.

بااینکه استفاده از داده های آماری در ارائه مقاله بسیار حائز اهمیت میباشد اما بستگی به نوع استفاده آن داده که درست و به جا استفاده شده باشد یا ایراداتی داشته باشد 

در حقیقت، روزبه‌روز مشخص می‌شود که عمده‌ترین دلیل ریجکت مقالات به خاطر تحلیل‌های آماری و تفاسیر و نحوه گزارش آنهاست. در عمل چه عواملی در شکل‌گیری اشتباهات آماری وجود دارند؟ در زیر به تشریح هریک از انها می‌پردازیم.

لازم به ذکر است عواملی که در زیر بیان می‌شوند با عوامل چهارگانه فوق‌الذکر در ارتباط هستند.

تصویر

 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام