سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

آموزش جامع و گام به گام استخراج مقاله از پایان نامه

انتشار 17 آذر 1397
مطالعه 4 دقیقه

در این مبحث قصد داریم بطور حرفه ای شمارو با نحوه استخراج مقاله از پایان نامه آشنا سازیم .

آموزش جامع و گام به گام استخراج مقاله از پایان نامه

پایان نامه ارشد یا رساله دکتری و هم چنین گزارش طرحهای پژوهشی چون در تعداد نسخه های محدود منتشر و در مکانهای مشخص و محدود نگهداری میشوند موضوع حفظ مالکیت فکری و معنوی آنها بشدت ریسکی است . به دلیل محدودیت در تعداد نسخه , امکان ردگیری سرقت های علمی ادبی از پایان نامه ها دشوار است . هرچند برای غلبه بر این ریسکها و پرهیز از چنین کج روی هایی نرم افزارهای متنوعی مانند همانند جو در دسترس قرار گرفته اند لیکن خردمندانه این است که پژوهشگران دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را در نشریات معتبر منتشر کنند .تا پژوهش آنها در چرخه ارتباطی دانش قرار گیرد و دیگر پژوهشگران به راحتی بتوانند به شکل قانونی از پژوهش آنها استفاده نمایند . نظر به اهمیت این موضوع در این بخش آموزه هایی درباره چگونگی نشر دستاوردهای علمی- پژوهشی و دستاوردهای ترویجی پژوهش ها در نشریات معتبر داخلی و بین المللی ارائه میشود.

انواع مقالات استخراج شده از یک پژوهش:

مقالات برگرفته از یک پژوهش معمولا در دو قالب علمی -پژوهشی و علمی - ترویجی با دسته بندی های متنوع منتشر میشوند.

مقالات علمی -پژوهشی:

تمرکزشان بر ارائه گزارش یافته های مفهومی و میدانی یک پژوهش است . یافته های مفهومی حاصل تحلیل های پژوهشگر از مطالعه مبانی نظری و پیشینه پژوهش هستند . یافته های میدانی حاصل تحلیل های پژوهشگر از داده هایی هستند که بصورت میدانی یا fieldwork از تجربه ها , دیدگاهها , نظر سنجی ها , بررسی ها , ارزیابی ها و مطالعات خود از جامعه پژوهش در بافتی مشخص بدست آورده است. از این منظر مقالات علمی, پژوهشی به دو دسته قابل تقسیم هستند :

1-مقالات مروری مفهومی, 2-مقالات پژوهشی (میدانی , تجربی, آزمایشگاهی)

مقالات علمی , ترویجی:

تمرکزشان بر تشریح خب که چی? و کاربردهای نظری و علمی پژوهش است. مخاطب این مقالات معمولا حرفه ها و حرفه مندان هستند و انتظار دارند درباره چگونگی استفاده علمی و عملی دانش تولید شده پژوهش برای حل مسائل حرفه و ارتقای خدمات و محصولات خود استفاده کنند به همین دلیل تمرکز مقالات ترویجی بر کاربردهای پژوهش و دستاوردهای آن است. این کاربردها میتوانند کاربردهای روش شناختی , مثلا کاربرد یک روش پژوهش برای فهم موضوعی خاص در محیط کار یا بافت یک حرفه باشند یا درباره چگونگی استفاده از یک رویکرد برای ارتقای خدمات و محصولات باشند. این کاربردها میتوانند کاربردهای موضوعی باشند مثلا کاربرد قابلیت ها و امکانات شبکه های اجتماعی برای یادگیری و پژوهش . 

جدای از جزئیات مربوط به شیوه نگارش و تنظیم محتوا که در انواع مقالات متفاوت است , معمولا فرآیند نگارش و نشر مقاله مسیر مشابهی را طی میکند در این قسمت ابتدا اصول و فرآیند کلی نگارش و نشر مقاله از هر نوع به صورت گام به گام تشریح میشوند سپس به نکاتی که برای نگارش و تنظیم انواع مقالات مدنظر قرار میگیرند اشاره میشود.

  • گام اول:تعداد و نوع مقالات قابل نشر از پژوهش خود را مشخص کنید.
  • گام دوم:بر اساس نوع و هدف مقاله , محتوای مورد نیاز خود را آماده کنید.
  • گام سوم: نمونه های خوب بخوانید و از مقالات پر استناد الگو برداری کنید.
  • گام چهارم: برای تکمیل نواقص تولید محتوا کنید
  • گام پنجم :لیستی از نشریات تخصصی و غیر تخصصی تهیه کنید.
  • گام ششم:مناسب ترین نشریه هارا انتخاب کنید.
  • گام هفتم:متناسب با سبک نگارش و هدف نشریه مقاله خود را پیش نویس کنید.

برای نگارش مقاله علمی_پژوهشی:

در مقالات علمی پژوهشی چارچوپ , فرآیند و یافته های پژوهش بصورت جامع منتشر میشوند . دو شکل مرسوم این نوع مقالات عبارتند از :

  • مقالات پژوهشی(research paper) 
  • مقالات مروری_مفهومی 

(review/conceptual paper) بسته به اصالت و نوآوری پژوهش مقالات پژوهشی معمولا تمرکزشان بر دو چیز است :

  • نوآوری موضوعی 
  • نوآوری روش شناختی 

برای تعیین نوع مقاله های مورد نظر برای نشر توصیه میشود چند نمونه مقاله با سبک مشابه مطالعه کنید. مثلا اگر قصد دارید مقاله ای علمی پژوهشی با تاکید بر نوآوری روش شناختی منتشر کنید , چند مقاله خوب که ترجیحا در نشریات بین المللی معتبر چاپ شده اند را مطالعه و موشکافی کنید. 

دلیل تاکید بر استفاده از منابع انگلیسی و تمرکز بر نشریات بین المللی استانداردهای بالایی است که این نشریات در نگارش و داوری مقالات رعایت میکنند. به علاوه خواندن این مقالات شمارا برای چاپ مقاله به زبان انگلیسی یا به اصطلاح مقاله isi  هم آماده میکند. 

برای یافتن چنین مقالاتی روش های زیر را امتحان کنید .

با جستجوی عبارت زیر در نت لیستی از نشریات معتبر در رشته یا موضوع مورد نظر تهیه کنید 

list of top journals in management 

list of top journals in social sciences

برای یافتن لیست معتبری از نشریات به زبان فارسی هم می توانید عبارت زیر را در نت جستجو کنید.

  • لیست نشریات معتبر مثلا در رشته علوم انسانی 
  • لیست نشریات معتبر مثلا در مدیریت و....

نکته: اگر دانشگاه یا موسسه شما به نسخه تمام متن این مقالات دسترسی ندارد .نمونه مقاله یا sample paper که معمولا تمام نشریات به صورت رایگان در اختیار میگذارند را مطالعه کنید و در کنار آن روش مکاتبه با نویسندگان را هم امتحان نمایید. به علاوه در برخی نشریات معتبر لیست پر استنادترین یا پر بازدید ترین مقالات در ذیل عناوینی چون most sited , most viewed لیست برداری میشوند. الگوبرداری از این مقالات برای نگارش شما را چندین قدم به پذیرش نزدیکتر میکند.

اگر مایلید بهترین مقاله را از پایان نامه خود استخراج کرده و رزومه خود را تقویت نمایید با کمک کارشناسان مجرب موسسه سینا مقاله خود را در معتبرترین مجلات و در کمترین زمان به چاپ برسانید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام