سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

فرضیه و اهداف پروپوزال چه تفاوتی با هم دارند؟

انتشار 15 دی 1397
مطالعه 5 دقیقه

در هر پروپوزال یک سری اهداف و یک سری فرضیه وجود دارد.اما اهداف با فرضیه ها چه فرقی دارند در این بخش تفاوت اهداف و فرضیات را به روشنی برای شما ذکر خواهیم کرد.

فرضیه و اهداف پروپوزال چه تفاوتی با هم دارند؟

قبل از اینکه شروع به نوشتن یک پروپوزال کنیم ابتدا باید یک هدف کلی در نظر بگیریم و در جهت رسیدن به آن هدف شروع به نوشتن کنیم تمام تحقیقات کتاب ها و مقالاتی که نوشته میشوند در جهت رسیدن به یک هدف مشخص میباشند بدون هدف نوشتن یک مقاله یا کتاب اصولا ممکن نیست تا اکنون بشر در جهت رسیدن به اثبات یک مسئله یک مسیر را طی کرده است و دست به تلاش زده است و در آخر اگر به نتیجه دلخواهش رسیده باشد یعنی توانسته باشد که هدفش را اثبات کند یعنی موفقیت آمیز بوده است اما اگر نتواند هدفش را اثبات کند یعنی تمام اقداماتی که در جهت رسیدن به هدف انجام داده بود ناکام مانده است.و تمام اقداماتی که در طول مسیر انجام میدهد در واقع فرضیات مسئله میباشد فرضیات جهت حرکت به سمت هدف را مشخص و آشکار میسازند.

اهداف:یکی از بخش هایی که یک پروپوزال حتما خواهد داشت بخش اهداف میباشد هر پروپوزال باید در نتیجه منتهی به یک هدف شوند.

فرضیات:فرضیات پروپوزال و پایان نامه نشان دهنده جهت حرکت پایان نامه و اهداف هستند که در قالب جمله های خبری بیان می شوند.

اهداف پروپوزال

اهدافی که برای انجام یک تحقیق تعیین میشوند جهت و سمت و سوی پژوهش ها را تعیین میکنند ما در جهت پاسخگویی و حل اهداف مسئله تلاش میکنیم.اهداف در واقع جز اساسی ترین بخش های تحقیق میباشد و اگر هدف نداشته باشیم در انجام پژوهش عملا بی معنی خواهد شد.اما چند نوع هدف در تحقیق وجود دارد که هر یک کاربرد ها و اصول خاص خود را دارند:

انواع هدف:

هدف کلی:هدف کلی هر تحقیق بیانگر این است که نتیجه تمام تحقیقات قرار است به کجا ختم شود و هدف از تحقیق چیست منظور هدف کلی میباشد.در هدف کلی باید دقیقا زمان و مکان تحقیق مشخص باشد و تحقیق با کلمات و عنوان هایی مانند تعیین یا مقایسه شروع میشود.عنوانی که برای یک تحقیق انتخاب میکنیم باید بیان کننده هدف کلی تحقیق باشد بنابر این هدف کلی تحقیق متناسب با عنوان تحقیق میباشد.

اهداف جزئی:اهداف جزئی در یک تحقیق راه ها و مراحل رسیدن به هدف کلی را معرفی میکنند راه و روند هایی که طی میشود تا ختم به هدف کلی شود را هدف جزئی میگویند.اگر یک تحقیق هدف جزئی نداشته باشد و مستقیما به سراغ هدف کلی برود دچار شکست خواهد شد. ابتدا باید اهداف جزئی یک تحقیق را پیشرو بگیریم تا به هدف کلی نزدیک تر شویم.

اهداف فرعی:این اهداف مانند اهداف کلی و جزئی مهم نیستند و به چشم نمی آیند اما در نوبه خود باید اجرا شوند در واقع دستیابی به اهداف زیر گروه ها و بررسی اهداف زیر گروه ها جز این دسته از اهداف میباشند.اهداف فرعی و جزئی را به جای هم ننویسید این دو دسته جدا از هم میباشند.

اهداف اختصاصی : اهداف اختصاصی اجزای مختلف هدف کلی هستند که پیدا کردن پاسخ برای آنها جهت رسیدن به هدف کلی ضروری است . با تعیین اهداف اختصاصی چهارچوب مطالعه مشخص شده و از گردآوری اطلاعات غیر ضروری جلوگیری می شود .

هدف اختصاصی محقق را در مشخص کردن متغیرها ، نوع مطالعه ، روش کار ، نحوه گرد آوری اطلاعات ، طرح جداول و غیره ، هدایت می کند .

 توجه به نکات زیر در بیان اهداف ضروری است :

  • با توالی منطقی ، جنبه های گوناگون مسئله را بپوشاند .
  •  با توجه به شرایط و امکانات ، واقع بینانه باشد .
  •  به صورت قابل اندازه گیری با افعال عملی که برای سنجش از توانایی کافی برخوردار باشند ، بیان گردد . ( از میان افعال عملی می توان به تعیین کردن ، مقایسه کردن ، محاسبه کردن و .. ) اشاره کرد .

فرضیات پروپوزال 

جهت حرکت اهداف و پایاننامه را فرضیات مسئله تعیین میکنند که در قالب جملات خبری ذکر میشوند.به عبارت دیگر در مورد فرضیات میتوان گفت که حدس و گمانی در مورد اهداف مسئله میباشند.

فرضیات یک مسئله اثبات نمیشوند فرضیات طبق روند کاری رد یا پذیرفته میشوند تلاش در جهت اثبات یک فرضیه بیهوده میباشد.

فرضیه پیش گویی رابطه یک یا چند عامل یا مسئله مورد مطالعه می باشد که قابل آزمون آماری است . در این قسمت فرضیات را می توان به صورت فرضیه صفر ( H0) و یا فرضیه تحقیق ( H1  ‌‌) بیان کرد .

بعنوان مثال در مطالعه ای تحت عنوان مقایسه کارائی دو داروی A, Bدر درمان بیمار X می توان فرضیه ( H0) را به صورت:

کارایی دو داروی  B,A  در درمان بیمار X تفاوتی ندارند .

و یا فرضیه ( H1  ‌‌) را به صورت :

کارایی دو داروی B,A در درمان بیمار X تفاوتی دارند . و یا کارایی داروی A در درمان بیمار X بیشتر از داروی B است نوشت.

تفاوت فرضیه و هدف

همانطور که مطالعه کردید اهداف یک تحقیق معیار هایی هستند که باید به آنها دست یافت و نتیجه ی تحقیق باید همان اهداف تحقیق باشند اهداف مسئله را باید اثبات کرد و به آنها رسید اگر اهداف یک تحقیق اثبات نشوند در واقع تحقیق به پایان نرسیده است و هیچ ارزشی ندارد و اما فرضیات مسئله فرضیات مسئله همان راه و روند هایی میباشند که با کمک آنها باید به اهداف مسئله دست یافت حدس و گمان هایی که در جهت  دستیابی به هدف زده میشوند فرضیات تحقیق به حساب می آیند.اهداف و فرضیات هر دو از اجزای اصلی تحقیق هستند چون اگر هدفی نباشد که بخواهیم آنرا اثبات کنیم و به آن برسیم علنا شروع تحقیقات ممکن نیست ما به خاطر دستیابی به اهداف تحقیقات را شروع میکنیم فرضیات نیز اگر در تحقیق نباشند نمیتوانیم مسیر دستیابی به هدف را طی کنیم برای طی کردن مسیر باید فرضیات وجود داشته باشند فرضیات سمت و سوی رسیدن به هدف میباشند.

اهداف یک مسئله نتیجه گیری یک مسئله میباشد و باید در عنوان به آن اشاره کرد.

اما فرضیات مسئله سمت و سوی رسیدن به هدف میباشند.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
(امتیاز 0 توسط 0 نفر)
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام