سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

فرمت مقالات علمی

انتشار 18 اسفند 1398
مطالعه 5 دقیقه

اولین شاخصه ای که یک محقق برای نگارش مقاله باید رعایت کرده باشد تا مقاله اش مورد پذیرش مجامع علمی قرار بگیرد، فرمت مقاله است. زیرا مقالات علمی برای چاپ شدن در مجلات مختلف دارای قالب‌های به خصوصی هستند که معمولاً سایت مجله مد نظر قالب مورد قبول ویراستاران مجله را در اختیار مخاطبان و محققان قرار می‌دهد.

فرمت مقالات علمی

اولین شاخصه ای که یک محقق برای نگارش مقاله باید رعایت کرده باشد تا مقاله اش مورد پذیرش مجامع علمی قرار بگیرد، فرمت مقاله است. زیرا مقالات علمی برای چاپ شدن در مجلات مختلف دارای قالب‌های بخصوصی هستند که معمولاً سایت مجله مدنظر قالب مورد قبول ویراستاران مجله را در اختیار مخاطبان و محققان قرار می‌دهد. در این میان یک قالب مقاله علمی استاندارد وجود دارد که برای بسیاری از مجلات یکسان است و مورد قبول اکثر ویراستاران مجلات است. در این مطلب قصد داریم این قالب استاندارد را برای آشنایی بیشتر شما معرفی و تشریح کنیم.

نویسندگان مقالات اهداف مختلفی از نگارش مقاله دنبال میکنند که معمولاً این اهداف در یکی از سه مورد زیر خلاصه می‌شود:

  1. نشر علم و دانش کسب شده در جامعه علمی و ارتقاء سواد جامعه علمی و کمک به محققان آینده جهت گسترش علم و دانش.
  2. کسب رزومه کاری و تحصیلی مناسب و شهرت و مقبولیت در مجامع علمی و به تبع آن کسب مقام‌های بالاتر علمی.
  3. داشتن رزومه تحصیلی پربار برای اپلای از دانشگاه‌های معتبر سراسر دنیا.

مجلات علمی دارای انواع مختلفی هستند و از نظر کیفیت علمی دارای درجه‌بندی‌های متفاوتی هستند. کیفیت علمی مجلات علمی توسط شاخص‌ها و پایگاه‌های معتبر علمی هم‌ چون آی اس آی تعیین می‌شود و در اختیار محققان قرار داده می‌شود. به هر میزان که مجله از نظر سایت‌های علمی و با توجه به شاخص‌های ارزیابی دارای امتیاز بیشتری باشد، رسیدن به هر 3 هدف بالا برای نویسنده میسر می‌گردد.

فرمت مقاله علمی استاندارد

همان‌طور که ذکر شد مجلات مختلف ممکن است دارای فرمتهای متفاوتی با یکدیگر باشند ولی با این حال فرمت استاندارد معتبری وجود دارد که از سمت بسیاری از مجلات قابل قبول است. نویسندگان مقالات برای چاپ مقاله و گرفتن پذیرش از سوی مجلات مختلف بایستی برای کسب اطمینان فرمت مورد تایید مجله مد نظر خود را در سایت مربوط به مجله کنترل نمایند.

ساختار مقاله بایستی شامل موارد زیر باشد:

  1. صفحه عنوان که عبارت است از موارد زیر
  • عنوان مقاله
  • نام نویسندگان و درجه علمی آن ها و درج ایمیل نویسنده مسئول
  • چکیده
  • کلیدواژه یا کلمات کلیدی
  1. صفحه مقدمه و پیشینه
  1. صفحه بدنه اصلی
  • متن اصلی مقاله
  • تیترها و در صورت نیاز زیر تیترها برای سازماندهی بیشتر متن
  • استنادات داخلی به منابع
  • یافته ها (بدنه اصلی مقاله)
  1. صفحه نتیجه گیری
  • بحث و نتیجه گیری
  • پیشنهادات
  1. صفحه تقدیر و تشکر
  • تقدیر و تشکر
  1. صفحه منابع و رفرنس ها
  2. صفحه پیوستها

عنوان

سه مورد اول را به ترتیب ذکر شده در وسط صفحه و با فاصله یک سوم از بالای صفحه تایپ کنید. مورد آخر را با استفاده از امکانات برنامه ورد و به صورت بالانویس در سمت چپ صفحه تایپ کنید.

چکیده

صفحه بعدی مقاله بایستی به چکیده مقاله اختصاص داده شود. نوشتن چکیده برای تمام مقالات ضروری نیست ولی  برای مقالاتی که دارای فرضیات هستند، الزامی است. یک چکیده خوب دارای 100 الی 150 کلمه خواهد بود و به صورت کاملاً واقع بینانه و بدون دخالت نظر شخصی به نگارش در خواهد آمد. نیاز نیست چکیده شما به اندازه متن اصلی مقاله واضح باشد و تمام جزئیات را بیان کند.در متن چکیده بایستی  هدف، روش‌، یافته‌ها و نتیجه‌گیری ذکر شده و از 250 کلمه تجاوز نکند. در پایان چکیده بایستی واژه های کلیدی (دست‌کم سه واژه) ذکر شود.

مقدمه

مقدمه باید شامل مرور کوتاهی بر ادبیات مربوط، معرفی متغیرها، رابطه بین متغیرها و استدلال های مربوط به مسئله، هدف از انجام پژوهش با توجه به پیشینه آن و فرضیه‌های یا سوال های  مورد بررسی باشد.

روشها

روش به‌گونه‌ای نوشته شود که سایر پژوهشگران بتوانند آن را با تمام جزئیات تکرار کنند. با توجه به نوع مقاله، قسمت روش بایستی شامل اطلاعاتی در مورد  جامعه، نمونه و روش نمونه گیری، معیار تعیین حجم نمونه، معیارهای ورود و خروج نمونه گیری، ابزار پژوهش، شیوه اجرای پژوهش و تجزیه و تحلیل داده ها باشد.

متن اصلی مقاله

در متن اصلی تحقیق توضیحات کامل تحقیقات انجام گرفته شده شامل مقدمه، روش تحقیق و ابزار، یافته‌های تحقیق، تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده و نتیجه گیری خواهد بود. در این قسمت نویسنده بایستی برای هرکدام از مطالب ارائه شده که برگرفته شده از منابع خارجی هستند، به طور خلاصه استناد داخلی در داخل متن داشته باشد. منبع و معرفی کامل مقالات استناد شده در قسمت منابع استناد شده انجام خواهد گرفت.

یافته ها

یافته‌ها به شیوه‌ای ارائه شوند که امکان تحلیل توسط خواننده مقاله وجود داشته باشد. همچنین، از کمترین تعداد لازم جدول، شکل‌ و نمودار استفاده شود. یافته ها شامل توصیف متغیرهای مهم و گزارش تحلیل استنباطی باشد.در پژوهش های کیفی متغیرها و یافته ها به روشنی بیان شوند.

بحث و نتیجه گیری

در قسمت بحث و نتیجه گیری به ازای هر فرضیه یک پاراگراف نوشته شود که شامل نتایج  مربوط به فرضیه، مقایسه نتایج با پژهش ها یا نظریه های مرتبط، تحلیل و استدلال راجع به چرایی هماهنگی و یا ناهماهنگی با یافته های قبلی و به طور کلی استدلال در باره نتایج بدست آمده، پیشنهادها و محدودیت های پژوهش باشد.

سپاسگزاری (در صورت تمایل)

 شامل تشکر از افراد مورد نظر نویسنده و ذکر نام سازمان‌(های) حمایت‌کننده یا تأمین‌کننده مالی پژوهش باشد.

منابع

استنادات داخلی به طور خلاصه در داخل متن اصلی مقاله آورده شد. این بخش شامل استنادات انجام شده در داخل متن و به همراه جزئیات و موارد کامل منابع استناد شده در داخل متن خواهد بود. استنادات داخل متنی شامل نام خانوادگی نویسنده، سال انتشار مقاله و در صورت نیاز صفحه مورد استفاده بود ولی در این قسمت به اطلاعات کتاب شناختی بیشتری اشاره خواهد شد. این قسمت به خوانندگان مقاله شما کمک خواهد کرد تا در صورت نیاز به منابع اصلی مطالب ذکر شده در تحقیقات شما دسترسی پیدا کنند و اطلاعات خود را تکمیل کنند.

در صورت تمایل میتوانید برای سفارش فرمت بندی مقالات علمی خود در قالب خواسته شده از سوی مجله مورد نظر در موسسه سینا بصورت آنلاین با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید:

چرا باید مقاله علمی داشته باشیم؟

آیا داشتن مقاله علمی پژوهشی داخلی در پذیرش دانشگاه های خارجی موثر است؟

نمونه مقدمه مقاله علمی پژوهشی

فرایند سابمیت و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام