سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود
چگونگی فرمت بندی پایان نامه

فرمت بندی پایان نامه

انتشار 11 تیر 1399
مطالعه 12 دقیقه

دانشگاه‌های مختلف، فایلی را با عنوان دستورالعمل نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد، شیوه‌نامه نگارش و تدوین رساله دکتری و یا با عناوین مشابه در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. تنظیم فرمت پایان‌نامه و یا رساله یکی از مهم ترین مواردی می‌باشد که بعد از نگارش پایان نامه باید به آن توجه شود؛ که در ادامه به چگونگی انجام آن خواهیم پرداخت.

فرمت بندی پایان نامه

برای اینکه یک پایان نامه مورد تایید دانشگاه مربوطه نگارش نمایید باید پایان نامه خود را طبق فرمت دانشگاه مربوطه تنظیم نمایید؛ زیرا هر دانشگاهی فرمت خاصی برای نگارش پایان نامه دارد که در ادامه به مواردی که در فرمت بندی پایان نامه باید مد نظر باشد اشاره خواهد شد.

فرمت بندی کردن

فرمت بندی پایان نامه چیست؟

فرمت بندی پایان نامه در واقع به معنای ویرایش ساختاری و مفهومی پایان نامه به منظور مورد تایید بودن دانشکاه مربوطه انجام می‌شود هر دانشگاه برای پذیرش پایان نامه مرحله داوری دارد که پایان نامه‌هایی که خارج از فرمت دانشگاه باشد را پذیرش نمی‌کند. اگر می‌خواهید پایان نامه شما موردپذیرش دانشگاه مربوطه شود باید برخی موارد که در تمپلت دانشگاه ذکرشده است رعایت فرمایید. از این‌رو برای اینکه برای شما دوباره‌کاری نشود بهتر است از ابتدا پایان نامه را طبق فرمت نگارش نمایید.

ضرورت فرمت بندی پایان نامه

فرقی نمی‌کند که یک انشای ساده می‌نویسید یا مقاله‌ای تحقیقاتی یا یکی از مهم‌ترین متن‌های دوره تحصیلی‌تان یعنی پایان‌نامه و باز هم فرق نمی‌کند که این پایان‌نامه متعلق به کدام مقطع تحصیلی‌تان است. فرمت بندی پایان نامه یا هر متن دیگری، از مهم‌ترین بخش‌های فرایند نوشتن و آماده‌سازی مدرکی مکتوب است. مگر می‌توان از صحت و اعتبار کار خود بدون اینکه آن را به‌دقت فرمت بندی کنید، اطمینان داشته باشید؟ قطعا خیر. هر پایان نامه برای اینکه به استانداردهای دانشگاه تحصیل نزدیک شود، نیاز به فرمت بندی طبق فرمت دانشگاه هدف دارد. فرمت بندی پایان نامه‌های تخصصی ارشد یا کارشناسی یا هر مقطع دیگری هم از واجبات است. این کار باعث می‌شود تا محتوای موجود در متن را به‌دقت بررسی کنید و اجازه ندهید که بی نظمی بر کارتان ورود پیدا کنند. اگر نقطه گنگ یا ابهامی در پایان نامه هم وجود داشته باشد به‌ مدد ویراستاری تخصصی می‌توانید، آن را رفع و برطرف کنید. پایان نامه یا هر متن مکتوب دیگری هم از نظر مفهومی و محتوایی، نیاز به بازخوانی و ویرایش دارد و هم از نظر ظاهری نیاز به فرمت بندی دارد در واقع شما با فرمت بندی پایان نامه می‌توانید دستی بر سر و روی پایان نامه بکشید و از نظر ظاهری، آن را خواندنی‌تر کنید.

اهمیت پایان نامه

انواع فرمت بندی پایان نامه

فرمت بندی مقاله و یا پایان نامه به دو شکل انجام می‌گیرد که در ذیل به هر یک از این مراحل اشاره‌شده است:

فرمت بندی محتوایی

ترتیب ساختار ارایه مطالب پایان‌نامه و محتوی فصول پایان نامه درجاهای مختلف پایان نامه مانند فصل اول مقدمه پایان نامه، ضرورت انجام تحقیق، سوالات پایان نامه، فرضیات پژوهش، نوآوری‌های مدنظر تحقیق، فصل دوم مرور ادبیات و ارایه مدل مفهومی، فصل سوم چارچوب پژوهش و روش‌شناسی تحقیق، جامعه و نمونه آماری، مدل ریاضی تحقیق، ابزارهای تحقیق، طراحی پرسشنامه، فصل چهارم یافته‌های تحقیق، فصل پنجم نتیجه‌گیری و پیشنهادات آتی؛ و در آخر مراجع و رفرنس‌های پایان‌نامه و ضمایم ارایه خواهد شد. این نوع فرمت باید توسط نویسنده هنگام نگارش مقاله انجام‌گرفته شود معمولاً همایش‌های علمی، کنفرانس‌ها و یا مجلات علمی، فرمت مشخصی برای نوشتن مقاله به نویسندگان مقالات علمی ارائه می‌دهند که این فرمت‌ها ممکن است کمی باهم فرق داشته باشند ولی فرمت و چارچوب استانداردی وجود دارد که تقریباً مورد تایید همه دانشگاه‌ها می‌باشد؛ که در زیر به این چارچوب کلی اشاره‌شده است:

صفحه «به نام خدا»
صفحه عنوان
صفحه تصویب نامه توسط هیأت داوران
صفحه اهدا یا تقدیم
پیش گفتار
صفحه تقدیر و تشکر
چکیده فارسی
فهرست مطالب، حاوی عناوین اصلی و فرعی هر فصل، فهرست مراجع و عناوین پیوست ها
فهرست جداول
فهرست اشکال
فهرست علایم و اختصارات
متن اصلی
منابع و مأخذ
واژه نامه
پیوست ها
چکیده انگلیسی به همراه کلیدواژگان
صفحه عنوان انگلیسی

فرمت بندی ساختاری

فرمت بندی ساختاری معمولا توسط کارشناسان متخصص و حرفه‌ای در این زمینه و مسلط بر فرمت تمام دانشگاه‌ها انجام می‌شود. در حالت کلی پایان نامه ساختار تعریف‌شده و استانداردی دارند مواردی که در این نوع فرمت بندی باید مد نظر گرفته شود شامل حاشیه‌بندی صفحات، فاصله‌گذاری کلمات، فصل‌بندی، بخش‌بندی، صفحه‌بندی، پاراگراف‌بندی، تنظیم فونت متن، کنترل اندازه و قلم تیترها، فونت متن انگلیسی و فارسی پایان نامه، فهرست‌نویسی دقیق و ایجاد فهرست خودکار مطالب، اتوماتیک کردن فهرست شکل ها، لیست جدول‌ها و نمودارها، شماره‌گذاری صفحات، ویرایش و تنظیم صفحات ابتدایی فصل‌ها و صفحات پایانی پایان نامه، ویرایش پانویس، زیرنویس و پاورقی فارسی و لاتین، شماره بندی خودکار عناوین تیترهای اصلی و فرعی، فرمول ها، روابط ریاضی، زیرنویس تصاویر، اشکال، جداول و نمودارها و به‌طور کلی هر آنچه در فایل شیوه‌نامه نگارش پایان نامه باشد می‌باشد؛ که در ادامه به توضیح برخی از این موارد اشاره‌شده است.

نگارش کلمات لاتین در متن پایان‌نامه و رساله

حتی‌الامکان از کلمات لاتین در شکل و جداول پرهیز نمایید. باید از معادل کلمات لاتین در متن بهره برد و با استفاده از زیرنویس (فوت نت) در زیرنویس صفحه از خود کلمه لاتین استفاده کرد. در طراحی بخش footnote پانویس صفحه می‌توان آن را به دو بخش راست و چپ تقسیم نمود.

معادلات و نوشته‌ها در پایان نامه

بین معادلات و نوشته‌های متن پایان نامه معمولا یک سطر خالی گذاشته می‌شود. شماره معادله در سمت راست معادله نوشته می‌شود.

شماره‌گذاری صفحات پایان نامه

شماره‌گذاری صفحات پایان نامه‌ها و رساله معمولا در دو بخش مجزا انجام می‌شود. در بخش اول شماره‌گذاری از صفحه چکیده تا آخر بخش فهرست جداول و اشکال به صورت الف، ب، پ، ت انجام می‌شود. در بخش دوم شماره‌گذاری صفحات پایان نامه از صفحه فصل اول تا انتهای پایان نامه انجام می‌شود. دقت نمایید روی صفحه عنوان پایان نامه شماره‌گذاری انجام نشود. همچنین عنوان هر فصل پایان نامه شماره‌گذاری انجام نمی‌شود ولی در صفحه‌ها محاسبه می‌شود.

نوشتن متن اصلی پایان نامه در فرمت بندی پایان نامه

در نگارش متن اصلی پایان نامه، عناوین اصلی و یا سرتیترها با فونت درشت‌تر از عناوین فرعی نوشته می‌شود. قبل از هر عنوان اصلی دو سطر و قبل از هر عنوان فرعی یک سطر جا خالی گذاشته می‌شود و متن اصلی پایان‌نامه و پاراگراف ها بلافاصله از عنوان اصلی و زیر عنوان‌ها شروع می‌شود.

جداول، تصاویر و یا اشکال در پایان نامه

جداول، تصاویر و یا اشکال در پایان نامه باید دارای شماره باشند و در متن پایان نامه به این جداول و اشکال اشاره شود. زیرنویس شکل در قسمت پایین شکل و بالانویس جدول در بالای جدول نوشته می‌شود. شماره جداول و شکل های پایان نامه به ترتیب در بالا و پایین به‌صورت XX-YY نوشته می‌شود. XX شماره فصل و YY شماره جدول و یا شکل می باشد. هر یک از جداول و اشکال در پایان نامه دارای شماره‌های مستقل از یکدیگر بوده و به ترتیب در متن پایان نامه اشاره‌شده و تا انتهای پایان نامه این ترتیب ادامه می‌یابد. دقت نمایید اگر تعداد اشکال، جداول در متن پایان نامه بیش از حد باشد تلاش نمایید آن‌ها را در پیوست قرار دهید.

منحنی‌ها و نمودارها در پایان‌نامه و رساله

در منحنی‌ها و نمودارهایی که در پایان نامه آورده می‌شود تلاش کنید هر یک از محورهای مختصات را تعریف کنید. کیفیت تصاویر این نمودارها بسیار مهم است می توانید از نرم افزارهای اکسل Excel، Visio و یا فتوشاپ بهره بگیرید.

نکاتی که در فرمت بندی پایان نامه باید به آن‌ها توجه شود

همانطور که می‌دانید باید به یک سری نکات در تنظیم پایان نامه توجه شود که در زیر به برخی از این موارد که در ارتباط با ابعاد کاغذ پایان نامه، تنظیم و کادربندی صفحات پایان می باشد اشاره‌شده است:

در پرینت و نگارش پایان نامه دکتری و یا ارشد باید از کاغذ مرغوب و A4 استفاده نمود. در برخی از موارد که جداول بزرگ‌تر است می تواند از landscape نرم افزار word استفاده نمود و یا از استانداردهای رده A و تا کردن آن‌ها در صحافی پایان نامه بهره برد.
در نگارش متن پایان نامه، معادلات ریاضی و جداول و نمودارها و تصاویر و شکل ها می‌توان از نرم افزارهای موجود بهره برد.
اندازه حرف‌های متن و کلمات پایان نامه باید به صورت سایز 12pt تا 14pt، با فونت B Lotus Bzar B Nazanin، بسته به آیین‌نامه و شیوه‌نامه نگارش و تایپ پایان نامه دانشگاه‌ها استفاده نمود.
کیفیت تصاویر پایان‌نامه و رساله دکتری باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد در مواردی که کیفیت پایین است از نرم افزار فتوشاپ استفاده نمود.
حاشیه‌های صفحات پایان نامه معمولا به صورت 5/2 و 5/2 سانتی متر از بالا و پایین و از سمت راست و چپ به ترتیب 3 و 2 سانتی متر است. صفحات نیز به صورت 18 سطری و یا 24 سطری تایپ می شوند
قواعد دستور پایان نامه‌نویسی مطابق با دستور زبان فارسی، جملات کوتاه و به‌صورت مجهول نوشته شوند.

گزینه های انتخابی

عوامل موثر در هزینه فرمت بندی پایان نامه

هزینه‌ی نهایی فرمت بندی، با توجه به موسسه می تواند متفاوت باشد. می‌توان گفت عوامل بسیاری بر هزینه فرمت بندی مقاله و یا پایان نامه تأثیر می‌گذارند و قیمت محتوای فرمت بندی شده بر حسب اینکه مقاله باشد یا پایان‌نامه و یا سایر متون به صورت متفاوت محاسبه می‌شود. در ادامه به برخی از عوامل دخیل در قیمت فرمت بندی مقاله و پایان نامه می‌پردازیم:

از مهم ترین و اصلی ترین عوامل موثر در تعیین قیمت فرمت بندی، زبان فایل ارسالی می باشد. چنانچه زبان فایل موجود مرسوم و رایج باشد، تعداد ویراستاران فعال در این حوزه نیز بیشتر بوده و در نتیجه هزینه فرمت بندی نیز کاهش پیدا می کند.

از مهم‌ترین عوامل برای تعیین قیمت فرمت بندی، تعداد کلمات آن می‌باشد. هر چه حجم متن و تعداد کلمات آن افزایش یابد، قیمت فرمت بندی نیز افزایش می‌یابد. به عنوان مثال برای تعداد کلمه 4000 کلمه هزینه به‌مراتب بیشتر از 3000 کلمه می باشد.

در اغلب سایت ها و مراکز فرمت بندی روش های متعددی برای فرمت بندی انواع متون در اختیار مشتری قرار داده‌شده است. رایج ترین این روش ها، فرمت بندی عادی، فرمت بندی فشرده و فرمت بندی فشرده پلاس می باشد که قیمت هر کدام از آن‌ها با توجه به انتخاب مشتری، متفاوت محاسبه می‌شود.

دو سطح کیفی طلایی و طلایی پلاس به ترتیب متناظر با ویراستاران با تخصص نسبی و ویراستاران باسابقه و مهارت بالا وجود دارد؛ بنابراین با توجه به اینکه فرمت بندی در چه سطح کیفی انجام می‌شود، قیمتش فرق خواهد کرد همچنین هزینه فرمت بندی، بسته به این که مهارت و سابقه ویراستار چقدر باشد، متفاوت است.

شما کاربران عزیز از طریق جدول زیر که سینا ترجمه در اختیار شما قرار داده است، می‌توانید با واردکردن مشخصات محتوای خود اعم از نوع فرمت بندی، زمان لازم برای انجام فرمت بندی، کیفیت انتخابی و... اقدام به ثبت سفارش فرمت بندی خودنمایید. پس از ثبت سفارش خود در سایت سینا ترجمه، محاسبه قیمت برای فایل ارسالی شما به صورت آنلاین انجام‌شده و هزینه پروژه در فرم پیش فاکتور ارائه می‌گردد.

چرا  موسسه

چرا فرمت بندی پایان نامه خود را به موسسات بسپاریم؟

حساسیت فرمت بندی پایان نامه برای دفاع به حدی مهم و ضروری می‌باشد که اگر پایان نامه‌ای دارای وزن علمی بسیار بالایی باشد و تمامی موارد مربوط به شیوه‌نامه نگارش و گرامر و دستور زبان در آن رعایت شده باشد ولی در قالب و فرمت دانشگاه تنظیم‌نشده باشد پایان نامه به دلیل نقص در فرمت بندی به نویسنده اجازه دفاع داده نمی شود. فرمت بندی صحیح و اصولی بر اساس قواعد نگارشی دانشگاه کار بسیار تخصصی می‌باشد که می‌بایست توسط افرادی که تجربه لازم در این زمینه را دارا می‌باشند انجام گیرد. کارشناسان متخصص و متبحر موسسات به دلیل آشنایی با فرمت اکثر دانشگاه‌ها و با رعایت نکات و اصول فرمت بندی روند دفاع از پایان نامه شما را تسریع می‌نمایند.

چرا سینا ترجمه را برای فرمت بندی انتخاب کنیم؟

زیرا سینا ترجمه علاوه بر اینکه تمامی ویژگی‌های بهترین موسسه را دارد بلکه می‌تواند طبق مواردی که در زیر به آن‌ها اشاره‌شده است بهترین گزینه برای انجام فرمت بندی مقالات و پایان نامه شما باشد. همچنین سینا ترجمه به صورت کاملا حرفه‌ای علاوه بر فرمت بندی فرمت بندی پایان‌نامه، فرمت بندی مقاله، کتاب و انواع متون را در تمامی تخصص‌ها و زبان‌ها با بالاترین کیفیت انجام می‌دهد.

کیفیت و زمانبندی مطابق با نیاز شما

در ثبت سفارش با توجه به نیاز خود می‌توانید از بین کیفیت‌های طلایی, طلایی پلاس و از بین زمان‌بندی‌های عادی , فشرده و فشرده پلاس انتخاب کنید.

کنترل کیفیت فرمت بندی توسط بازرس

بعد از اتمام کار فرمت بندی توسط متخصصان ما برای اینکه ایرادات احتمالی به صفر برسد بازرس کنترل کیفی فایل فرمت بندی شده را بررسی می‌کند.

ارسال پیامک لحظه ای از مراحل پروژه

برای اینکه مشتری از فرآیند فرمت بندی آگاهی داشته باشد ما در سینا ترجمه سیستم ارسال پیامک از فرآیند سفارش را ایجاد کرده ایم تا از روند کار مطلع شوید.

تحویل پروژه ها در سریع ترین زمان

در سینا ترجمه مشتری در هنگام ثبت سفارش فرمت بندی زمان بندی مورد نظر خود را بر اساس عادی , فشرده و فشرده پلاس انتخاب می نماید.

راهکار های ویژه برای دانشگاه ها

برای دانشگاه ها و موسسات و مشتریانی که پروژه های فرمت بندی زیادی دارند یا به صورت مداوم به فرمت بندی نیاز دارند راهکارهایی ویژه در نظر گرفته ایم فقط کافی ایست با ما در ارتباط باشید.

دارای نماد های اعتماد الکترونیکی

سینا ترجمه دارای نماد اعتماد الکترونیکی بوده تا شما مشتریان عزیز با خیال راحت و بدون هر گونه دغدغه سفارشات فرمت بندی خود را ثبت نمایید و در اسرع وقت فایل خود را با بالاترین کیفیت تحویل بگیرید.

حفظ محرمانگی اسناد و فایل ها

فایل ارسالی توسط شما عزیزان فقط جهت بررسی قیمت و فرمت بندی می باشد و به جز این موارد هیچ کسی دسترسی به فایل ندارد و مشتری از بابت امنیت و محرمانگی فایل آپلودی می تواند مطمئن باشد

پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته

ما در سینا ترجمه 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته از پل های ارتباطی مختلف از جمله: تماس ، ایمیل ، سایت و شبکه های مجازی آماده پاسخگویی به سوالات و مشکلات شما در زمبنه فرمت بندی هستیم.

مراحل فرمت بندی پایان نامه در موسسات

یک فرمت بندی خوب ارزش پایان نامه شما را افزایش می‌دهد، بنابراین باید پایان نامه خود را در یک موسسه فرمت بندی با سابقه درخشان ثبت سفارش نمایید. مراحل و روش فرمت بندی یکی از مهم‌ترین اصول ارائه سرویس‌دهی به کاربران می‌باشد. این اصل باید به شکلی سریع و راحت انجام گیرد که مشتری بدون هیچ مشکلی بتواند سفارش مد نظر خود را ثبت کند. به‌طورکلی مراحل اولیه تا پایان فرمت بندی در سینا ترجمه به شکل زیر می‌باشد:

ثبت سفارش

ثبت سفارش و ارسال فایل

فرمت بندی

فرمت بندی فایل توسط متخصص

بررسی توسط بازرس

بررسی فایل توسط بازرس

تحویل فایل در زمان مشخص

تحویل فایل در زمان مشخص

ثبت سفارش فرمت بندی مقاله

ثبت سفارش فرمت بندی پایان نامه در سینا ترجمه

موسسه سینا ترجمه با گردآوری متخصصان باتجربه و کار بلد در زمینه فرمت بندی آماده ارائه بهترین خدمات فرمت بندی پایان نامه در تمامی زبان‌ها و تخصص‌ها با بالاترین کیفیت می باشد شما مشتریان عزیز برای انجام فرمت بندی پایان نامه کافی است پس از نگارش فایل خود را به همراه فایل راهنمای نگارش که از وبسایت دانشگاه دانلود کرده اید، برای ما ارسال کنید. تا فایل شما توسط ویراستاران متخصص در قالب و فرمت مورد نظر قرارگرفته و در کمترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت تقدیم شما شود.

جهت اطلاعات بیشتر برای فرمت بندی پایان نامه می‌توانید با کارشناسان ما از طریق تماس یا پست الکترونیکی موسسه و همچنین از طریق شبکه‌های مجازی (واتساپ، اینستاگرام و تلگرام) در ارتباط باشید و یا از طریق لینک های زیر می‌توانید هزینه فرمت بندی هر یک از متون خود را برآورد کرده و سفارش خود را ثبت نمایید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
(امتیاز 0 توسط 0 نفر)
  ارسال به دوستان:



سوالات متداول

در سینا ترجمه مشتری در هنگام ثبت سفارش فرمت بندی زمان بندی مورد نظر خود را بر اساس عادی , فشرده و فشرده پلاس انتخاب می نماید.

بله، پایان نامه شما توسط کارشناسان حرفه ای و متبحر ما در سینا ترجمه با رعایت اصول صحیح به صورت تخصصی با بالاترین کیفیت فرمت بندی می شود. همچنین کارشناسان ارزیابی ما کیفیت پروژه را بررسی و کنترل کرده و پس از تایید کیفیت مطلوب فایل نهایی به مشتری ارسال می شود.تا بررسی نماید. و اگر هر گونه ایرادی در فرمت بندی بود اطلاع داه تا به صورت رایگان اصلاح شود.

سینا ترجمه دارای مجوز رسمی از وزارت ارشاد و نماد اعتماد الکترونیکی از اینماد است. بنابراین هیچگونه استفاده غیر قانونی از فایل های ارسالی انجام نمی شود. یکی از مهم ترین اصول سینا ترجمه حفظ محرمانگی اطلاعات و فایل های ارسالی مشتریان عزیز می باشد و تمامی ارکان این مجموعه ملزم به رعایت اصول محرمانگی و حفظ حریم خصوصی مشتریان عزیز هستند.

فرمت بندی برای همه متون از جمله انواع پایان نامه، مقاله و کتاب انجام می شود.

از طریق لینک ثبت سفارش فرمت بندی در سایت سینا ترجمه یک پروژه جدید ایجاد کرده و فایل مقاله خود را ارسال نمایید. جهت راهنمایی بیشتر می توانید با شماره تماس و یا ایمیل موسسه در ارتباط باشید.



در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران
پرسش ها و دیدگاه های کاربران
بازدیدکننده

تیم پشتیبانی
در پاسخ به:
سلام من پایان نامه تموم شده میخوام ارسال مکنم فرمت بندی انجام دهید. قابل انجام است؟
سلام و عرض ادب احتراما برای فرمت بندی طبق فرمت دانشگاه در خدمت هستیم فایل را ارسال بفرمایید تا اقدام شود. با تشکر
5 ماه پیش
بازدیدکننده

بازدیدکننده
سلام من پایان نامه تموم شده میخوام ارسال مکنم فرمت بندی انجام دهید. قابل انجام است؟
6 ماه پیش

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام