سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

فرآیند های داوری یک مقاله چگونه می باشد

انتشار 7 اسفند 1396
مطالعه 1 دقیقه

آشنایی از نحوه و پروسه داوری در مجلات معتبر می تواند در برنامه ریزی های دانشجویان برای نوشتن و چاپ مقالات خود و همچنین انتخاب مجله مناسب تاثیر مهمی داشته باشد. بدین منظور موسسه سینا در مقاله حاضر به بررسی روند چاپ مقاله پرداخته و به این سوال که فرآیند های داوری یک مقاله چگونه می باشد، پاسخ می دهد.

فرآیند های داوری یک مقاله چگونه می باشد

پروسه داوری یک مقاله چگونه می باشد؟

هنگامی که شما مجله مناسب را انتخاب کردید و اقدام به ارسال مقاله خود به آن کردید. مقاله شما در ابتدای امر به دست سردبیر و ویراستار می رسد و داوری اولیه بر روی آن آغاز می گردد. همانطور که در مقالات قبلی نیز توضیح دادیم هر مجله ای اسکوپ یا موضوع خاص علمی را دنبال می کند و همچنین هیئت تحریریه مجله قوانین و استانداردهایی را برای یک دست سازی مقالات خود تعیین کرده اند که مقالات رسیده ملزم به عمل کردن به این دستورالعمل ها هستند. در داوری اول که توسط سردبیر و ویراستار انجام می گیرد، مقاله از نظر تناسب با اسکوپ مجله و رعایت استانداردهای نگارشی و موضوعی مورد بررسی اولیه قرارمی گیرد و مقالات که دارای اشکال تشخیص داده شوند ریجکت می گردند. مقالات که از این مرحله داوری مورد قبول واقع شوند به بخش داوری دوم و تخصصی فرستاده می شوند.

مقالا تایید شده در بخش داوری دوم به دست سه متخصص و اهل فن در زمینه موضوعی فعالیت مجله فرستاده می شود تا مورد برسی قرار گیرد. این مقالات بدون نام و نشانی است و داوران از نویسندگان و مولفان آن ها اطلاع نداردن و فقط از نظر بار علمی و روند کار مورد بررسی دقیق و موشکافی قرار می گیرد. اگر مقاله توسط سه داور مورد تاید قرار گیرد،  اکسپت شده و به نوبت چاپ می رود. اگر مقاله توسط دو استاد تایید و توسط یک استاد رد شود باز هم مقاله اکسپت می شود و فقط در صورتی که داوران ایراداتی بگیرند برای رفع ایرادات به نویسنده برگشت داده می شود که در صورت رفع ایرادات، مقاله مجدد ارسال شده به دست یک داور می رسد که در صورت تایید اصلاحات انجام شده در نوبت چاپ قرار می گیرد.

در نهایت اگر مقاله ارسالی توسط سه داور و یا دو داور رد شود مقاله به تیم تحریریه فرستاده می شود تا برای آن نامه ریجکت شدن مقاله صادر و برای نویسنده ارسال شود. این پروسه داوری بسته به نوع مجله از لحاظ زمانی متفاوت خواهد بود و بسته به سیاست مجله و اعتبار علمی آن دارد ولی روند کلی آن به نحو توضیح داده شده است تا مقالات اکسپت شده از کیفیت استانداردی قابل قبولی برخوردار باشند.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام