سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

گزارش سرقت علمی

انتشار 27 فروردین 1399
مطالعه 3 دقیقه

مقاله های علمی ارسال شده به مجلات معتبر، ابتدا از لحاظ سرقت علمی بررسی شده و در صورت تشخیص سرقت ادبی حتی به مقدار کم، مقاله مورد نظر ریجکت میشود و حتی از جنبه علمی نیز مورد بررسی قرار نمیگیرد.

گزارش سرقت علمی

مقاله های علمی ارسال شده به مجلات معتبر، ابتدا از لحاظ سرقت علمی بررسی شده و در صورت تشخیص آن حتی به مقدار کم، مقاله مورد نظر ریجکت میشود و حتی از جنبه علمی نیز مورد بررسی قرار نمیگیرد. به همین دلیل، بررسی مقاله قبل از ارسال به مجله از جهت مشابهت با متون علمی یا مقالات دیگر، یکی از ضروریات کار است. اما مشکل اینجاست که هنگام نگارش مقاله، نویسنده ابزاری برای بررسی سرقت علمی در اختیار ندارد. نرم افزارها و سرویس های تشخیص سرقت علمی در اختیار سازمان‌‌های علمی و مختص مجلات معتبر هستند و استفاده از آنها برای اشخاص، محدود و بسیار گران است. در حال حاضر، برای اشخاص، هزینه بررسی سرقت علمی یک فایل در سایت  iThenticate صد دلار است. از این رو موسسات معتبری همچون موسسه سینا، این امکان را فراهم آوره اند تا در طی پروسه آماده سازی مقالات، همزمان خدمات رفع موارد سرقت علمی نیز بر روی آنها انجام شود تا در مرحله پذیرش در مجله با مشکلاتی از این دست مواجه نشود. 

پلاجیاریسم (Plagiarism) یا همان سرقت علمی، در حقیقت استفاده از ایده‌ها، نظرات و دستاورد‌های دیگران در متن مقالات خود بدون ذکر منبع یا استناد میباشد. سرقت علمی انواع مختلفی دارد از جمله کپی پیست کردن مستقیم بدون ذکر منبع و یا کپی برداری از متنی دیگر بدون بازنویسی و پارافریز آن اما با ذکر منبع. حتی کپی کردن بدون بازنویسی از مقاله‌های قبلی خود نویسنده نیز نوعی سرقت علمی از خود محسوب میشود. یکی از علل بیشتر شدن موارد سرقت علمی، فراگیری استفاده از اینترنت در مطالعات و جستجو برای یافتن منابع تحقیق میباشد و همین امر موجب حساسیت و سختگیری مجلات علمی در این زمینه شده و بسیاری از مقالات علمی به‌همین علت ریجکت میشوند. سرقت علمی ممکن است ناخواسته و غیرعمد رخ دهد. بنابراین موثرترین راهکار، بررسی سرقت علمی مقالات و بررسی کپی بودن مقاله قبل از ارسال برای داوری توسط خود پژوهشگر است تا در صورت تشخیص سرقت علمی، موارد تشابه متنی بازنویسی و اصلاح گردند. تشخیص سرقت علمی تنها از طریق نرم افزار های بررسی سرقت علمی ممکن است که بهترین و پرکاربرد‌ترین نرم افزار در این زمینه، نرم افزار iThenticate میباشد. لازم به ذکر است که این نرم افزار تشخیص سرقت علمی بر روی کامپیوتر نصب نمیشود و به ‌صورت ساس یا نرم افزار رایانش ابری ارائه میشود. 

جدا از اصل پژوهش پاک و لزوم حفظ اصالت متن، هر کار پژوهشی برای دیده شدن و به ثمر رسیدن نیازمند به چاپ در قالب مقاله علمی یا کتاب است. بررسی سرقت علمی مقاله قبل از ارسال به مجله، علاوه بر اینکه از ریجکت مقاله جلوگیری میکند، اعتبار محقق و دانشگاه مربوطه نیز زیر سوال نمیرود و از پیامدها و مجازات آتی که ممکن است گریبانگیر نویسنده شود نیز جلوگیری می‌شود. زیرا مجلات معتبر حتی ممکن است در سطحی گسترده موارد موسوم به سرقت علمی در مقالات ارائه شده از یک دانشگاه یا مرکز علمی خاص را گزارش دهند و این  به تنهایی برای خدشه دار کردن وجهه و اعتبار علمی شخص و ارگان مربوطه کافیست. نمونه بارز چنین موردی گزارش پایگاه علمی «نیچر» مبنی بر جعل مقالات علمی در ایران بود که واکنش‌های بسیاری در پی داشت و مسئولان آموزش عالی از برخورد شدید با این موضوع خبر دادند. ناشر مجله «نیچر» (Nature) به‌عنوان مهم‌ترین مجله علمی جهان، ۵۸ مقاله علمی متعلق به ۲۸۲ پژوهشگر ایرانی را به اتهاماتی چون سرقت علمی، دستکاری در نام نویسندگان و دستکاری در فرآیند ارزیابی علمی با هدف فریب سیستم ارزیابی علمی و انتشار و اختصاص غیرقانونی نویسندگی مقالات متهم کرد. همین یک مورد برای پی بردن به اهمیت این مسئله کافیست تا محققین و پژوهشگران از بروز چنین اتفاقاتی که وجهه علمی کشور را نیز تحت تاثیر قرار میدهد، جلوگیری کنند. 

اما در صورتی که خواسته یا ناخواسته مرتکب سرقت علمی شدید، میتوانید مقاله را قبل از اینکه به مجله مورد نظرتان سابمیت کنید آنرا رفع سرقت علمی یا اصطلاحا پارافریز کنید. پارافریز مقالات در موسسه سینا با روشهای سریع و ارزان انجام میشود و شما میتوانید با کمترین هزینه برای پارافریز مقاله خود در سایت موسسه ثبت سفارش انجام دهید تا در اسرع وقت پیگیری و رسیدگی شود. برای اینکار ابتدا به کمک سریع ترین ابزار های جستجو مطالب کپی و مشابه تشخیص داده میشود و سپس توسط کارشناسان و مشاورین خبره رفع میگردد. برای استفاده از خدمات پارافریز مقاله کافیست با ما تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:

آموزش رفع سرقت ادبی از مقالات علمی

بررسی سرقت علمی مقاله isi

Paraphrase چیست؟

متدهای انجام پارافریز

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام