سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

هدف از اجرای طرح آمایش آموزش عالی تعطیلی دانشگاه نیست

انتشار 4 تیر 1398
مطالعه 4 دقیقه

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس امور دانشجویان در رابطه با طرح آمایش آموزش عالی بیان کرد: در این طرح هدف، گرفتن واحد دانشگاهی و تعطیلی دانشگاه نیست بلکه استفاده درست از ظرفیت‌های موجود از اهداف اصلی است.

هدف از اجرای طرح آمایش آموزش عالی تعطیلی دانشگاه نیست

 دکتر مجتبی صدیقی در نشست با رؤسای دانشگاه‌های خراسان شمالی با اشاره به اینکه توسعه کمی آموزش عالی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است، اضافه کرد: در حال حاضر هیچ جوانی برای ورود به آموزش عالی مشکلی ندارد و با کمی تلاش می‌تواند در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت مراکز آموزش عالی متناسب با نیازهای جامعه است، ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده شاهد توازن میان ظرفیت‌های دانشگاه‌ها با خروجی آنان هستیم و این امر نشان می‌دهد که راه انتخابی درست بوده است.

معاون وزیر علوم و رئیس امور دانشجویان عنوان کرد: اگر صحبت‌هایی در رابطه با صندلی‌های خالی را می‌شنویم بیشتر در مورد مراکز غیر دولتی صدق می‌کند که باید در این مسئله نیز هم افزایی در بین دانشگاه‌های مادر و غیر دولتی ایجاد شود تا از ظرفیت‌های موجود در میان تمام دانشگاه‌ها استفاده شود.

صدیقی در رابطه با طرح آمایش آموزش عالی بیان کرد: در این طرح هدف، گرفتن واحد دانشگاهی و تعطیلی دانشگاه نیست بلکه استفاده درست از ظرفیت‌های موجود از اهداف اصلی است.

به گفته وی دانشگاه‌ها باید در دوران فعالیت خود نیم نگاهی به بازار و وضعیت جامعه داشته باشند و در حال حاضر نیز ارتباط بین صنعت و دانشگاه شرایطی بهتری دارد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس امور دانشجویان با تاکید براینکه آموزش در دانشگاه‌ها رها نشده است، اظهار کرد: اهمیت دادن به بازار کار به معنای رها کردن آموزش نیست و در حال حاضر بسیاری از سرفصل‌های آموزشی با توجه به شرایط جامعه تغییر یافته و به روز شده اند.

وی به استفاده از ظرفیت‌های استان تاکید کرد و گفت: دو مقوله "اسب" و "فرش" از جمله ظرفیت‌های اساسی خراسان شمالی هستند و باید در دانشگاه‌ها نیز مورد توجه قرار بگیرند و باید این مسئله نیز مورد توجه قرار بگیرد که برای افزودن یک رشته به وجود آن رشته در دانشگاه‌های دیگر توجه شود تا تعدد رشته‌ها در دانشگاه‌های استان ایجاد نشود.

صدیقی به ضرورت وجود دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای تاکید کرد و افزود: حضور این دانشگاه‌ها بسیار مهم است اما کمک به اینگونه دانشگاه‌ها از نظر حقوقی مشکل است و باید از طریق ستاد مرکزی این دانشگاه‌ها برخی از مشکلات حل شود.

دانشگاه های تک جنسیتی از تهدید برخی از آسیب‌های اجتماعی مصون هستند

معاون وزیرعلوم و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: خراسان شمالی با فراهم کردن زیرساخت‌ها، پتانسیل پذیرش دانشجویان غیر ایرانی را دارا است.

به گزارش ایسنا، دکتر مجتبی صدیقی همچنین در حاشیه نشست با رئیس دانشگاه کوثر بجنورد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در رابطه با آسیب شناسی دانشگاه‌ها، شرایط ورزشی دانشجویان و همچنین جذب دانشجویان غیر ایرانی، با اشاره به اینکه در بحث آسیب شناسی دانشگاه‌ها تحقیقات بسیاری انجام شده است، اضافه کرد: بعد از انجام این تحقیقات طرح‌های مداخله گر را فعال کرده ایم که طرح‌هایی مانند دانشگاه‌های عاری از دخانیات از جمله این طرح‌ها بوده است.

وی در رابطه با کانون‌های مشاوره در دانشگاه‌ها، بیان کرد: بیش از ۳۶۰ کانون مشاوره در دانشگاه‌های استان فعال است که از جمله طرح‌های بسیار مهم در حوزه آسیب شناسی است.

صدیقی با بیان اینکه دانشگاه‌های تک جنسیتی مانند دانشگاه کوثر بجنورد از تهدید برخی از آسیب‌های اجتماعی مصون هستند، اظهار کرد: در اینگونه دانشگاه‌ها برخی از آسیب‌های اجتماعی کمتر است و برخی از آسیب‌ها نیز در بین تمام دانشگاه‌ها مشترک است.

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان دانشجویان ادامه داد: افسردگی، نگرانی‌های شغلی، دخانیات و… از جمله آسیب‌هایی است که دانشجویان در دانشگاه‌ها با آن درگیر هستند و کانون‌های مشاوره در این زمینه‌ها کمک بسیاری خوبی برای هدایت دانشجویان است.

به گفته وی ۲۶ درصد دانشجویان ورزش نمی‌کنند و یکی از علت‌های این مشکل نبود امکانات مناسب در دانشگاه‌ها و علت دیگر نیز گرایش دانشجویان و جوانان به فضای مجازی است که کم تحرکی را در این قشر افزایش داده است.

صدیقی با تاکید بر لزوم ورزش‌های همگانی برای مقابله با کم تحرکی دانشجویان، تاکید کرد: ورزش‌های همگانی انگیزه بسیار خوبی برای دانشجویان می‌تواند ایجاد کند که در سال جاری نیز به افزایش ورزش‌های همگانی در دانشگاه‌ها تاکید کرده ایم.

رئیس سازمان دانشجویان گفت: سرانه فضای ورزشی دانشجویان دو متر مربع است که خراسان شمالی از این سرانه پایین‌تر است و علت آن نیز نوپا بودن برخی از دانشگاه‌ها در این استان است.

به گفته وی، بین المللی شدن آموزش عالی از اهداف وزارت علوم است و به همین دلیل به جذب دانشجویان با پرداخت شهریه توجه بیشتری داریم.

صدیقی در رابطه با تعداد دانشجویان غیر ایرانی عنوان کرد: دانشجویانی که از طریق پرداخت شهریه در حال تحصیل هستند، هزار و ۱۰۰ نفر و دانشجویان بورسیه دو هزار و ۸۰۰ نفر است.

معائون وزیر علوم در پایان خاطرنشان کرد: در کل ۲۹ هزار دانشجو غیر ایرانی در دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت علوم تحصیل می‌کنند که با دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه‌های آزاد و وزارت بهداشت و… این تعداد به ۳۹ هزار دانشجو می‌رسد.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام