سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

نکات کلیدی موفقیت در مصاحبه دکتری 99

انتشار 17 دی 1398
مطالعه 6 دقیقه

بعد از پذیرفته شدن در آزمون کتبی دکتری ، داوطلبان به مرحله آزمون مصاحبه دعوت می شوند که پشت سر گذاشتن این آزمون شاید آسان تر از آزمون کتبی نباشد. داوطلبان برای نشستن روی صندلی دوره دکتری باید این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارند.

نکات کلیدی موفقیت در مصاحبه دکتری 99

تجربه نشان می دهد که بیشتر داوطلبانی که به اتاق مصاحبه وارد می شوند پیش اطلاعی در مورد سوالات آزمون و نحوه ی پاسخ دهی به هیئت داوری را ندارند در نتیجه این آزمون مصاحبه چالشی سر راه داوطلبان کنکور دکتری 99 قرار میگیرد و  تمام فکر و ذهن آنها را به خود مشغول میکند. برای موفقیت در این جلسه لازم هست داوطلبان از مواردی آگاهی داشته باشند تا بتوانند با سربلندی از این جلسه بیرون بیایند.

در این مقاله به هفت نکته کلیدی می پردازیم که راز موفقیت داوطلبان در آزمون مصاحبه دکتری هستند.

نکته اول) داشتن خلاقیت

در پذیرش دکتری ، طرفیت پژوهشی، خلاقیت و تولید علم اصل های اساسی هستند. و در جلسه مصاحبه آزمون دکتری خلاقیت های خاص متقاضیان در کنار ظرفیت پژوهشی آنها سنجیده می شوند. به همین دلیل علاوه بر مجموعه مقالات و کتب که فعالیت پژوهشی هستند ، خلاقیت های فرد در رشته تخصصی مربوطه نیز مد نظر قرار میگیرد. هر رشته تحصیلی یک سری خلاقیت هایی دارد که دانشجو میتواند در آن زمینه ها حرفی برای گفتن داشته باشد.

راه موفقیت : منظور از خلاقیت نوشتن مقاله و کتاب نیست ، بلکه نوع نگاه جدیدی هست که دانشجو در رشته خود ایجاد کرده است. براش شفاف سازی دانجوس رشته علوم تربیتی را در نظر بگیرید که در بحث های روش تدریس و هنر معلمی و یا شیوه ارزشیابی دانش آموزان تکنیک ها و روشهای نوین و منحصر به فردی را اراده میدهد. اگر ایده ی جدیدی در رشته تخصصی خود ندارید میتوانید مقالات معتبر منتشر شده در ماه های اخیر را مطالعه بفرمایید و با اطلاع از موضوعات جدید ایده های برای خود بسازید.

نکته دوم) مدارک کامل به همراه داشته باشید نه مدارک اضافی

داوطلبانی که برای مصاحبه دعوت می شوند عموما میدانند باید چه مدارکی به همراه داشته باشند (برای اطلاع بیشتر به این لینک مراجعه نمایید).گاهی در جلسات مصاحبه دکتری داوطلب هر مقاله ای که در روزنامه چاپ شده است را به همراه می آورد و باعث زحمت خود و اتلاف وقت اساتید می شود و یا با مدارک ناکافی در جلسه حضور می یابد.

راه موفقیت: داوطلبی که در جلسه مصاحبه حضور می یابد باید دقیقا مدارکی که خواسته شده را ارائه دهد از جمله مهم ترین این مدارک نامه پذیرش مقالات در مجلات داخلی و خارجی و یا کنفرانس ها، ثبت پتنت و اختراع و به مدرک زبان معتبر می باشد. 

نکته سوم) انتخاب رشته درست

داوطلبان متقاضی مقطع دکتری باید دانشگاه و رشته خودشان را بر اساس علاقه انتخاب نمایند چرا که در دوره چهار و پنج سال تحثیل مقطع دکتری ، دانشجو با افت و خیزهایی مواجه می شود که اگر علاقه کافی به رشته خود نداشته باشد باعث سرخوردگی و حتی انصراف از تحصیل می گردد. هم چنین واحد دانشگاهی که دانشجو انتخاب میفرماید حائز اهمیت بسیاری می باشد چراکه برخی واحد های دانشگاهی در برخی رشته ها دارای اساتید برجسته ای هستند در صورتی که در رشته های دیگر چنین وضعیتی وجود ندارد. 

راه موفقیت: برای اتمام دوره تحصیلی مقطع دکتری با موفقیت لازم هست تا داوطلب قبل از انتخاب رشته و محل تحصیل خود اطلاعات کافی کسب نماید و با آگاهی بیشتری رشته و واحد دانشگاهی را انتخاب نماید.

تصویر
 

نکته چهارم) بی هدف بودن

انتظار می رود داوطلبانی که به آزمون مصاحبه دکتری دعوت می شوند درباره آینده تحصیلی خود دید روشنی داشته و با هدف قاطع تحصیل در این دوره را آغاز نمایند. برای این منظور لازم هست داوطلب در جلسه مصاحبه درباره ایده خود در مورد موضوع پایان نامه ای که میخواهد در دوران تحصیل دکتری خود انجام دهد هدف شفافی داشته باشد . چرا که پایان نامه دکتری موضوعی نیست که داوطلب در دوره ی تحصیل یا ترم های پایانب درباره آن به نتیجه برسد.

راه موفقیت: برای اینکه در جلسه مصاحبه داوطلبان بتوانند نظرات اساتید را جلب نمایند باید درباره ایده های خود و موضوعی که در ذهن دارند که در دوران تحصیل دکتری خود روی آنها کار کنند، توضیح شفافی دهند. 

نکته پنجم) توان پژوهشی و معلومات عمومی ناکافی 

داوطلبان متقاضی تحصیل در دوران دکتری باشد توانایی علمی و پژوهشی بالایی داشته باشد. به طوری که طبق آیین نامه آزمون مصاحبه دکتری 99 ، 40 امیتاز مصاحبه برای توانایی های پژوهشی و 30 امتیاز برای توانایی های آموزشی در نظر گرفته می شود. لذا داوطلبانی که با رزومه قوی در مصاحبه آزمون دکتری حضور یابند شانس بیشتری برای پذیرش دارند.

راه موفقیت: داوطلبان متقاضی تحصیل در دوره دکتری می توانند با مراجعه به سایت تحقیقاتی سینا و با ثبت سفارش آنلاین یا تماس با کارشناسان موسسه سینا اقدام به ارتقا رزومه پژوهشی خود با چاپ مقاله در مجلات داخلی و خارجی، چاپ مقاله در کنفرانس های معتبر و چاپ کتاب نمایند.

نکته ششم) تسلط نداشتن بر پایان نامه دوران کارشناسی ارشد

در جلسه آزمون مصاحبه دکتری لازم می باشد داوطلب رزومه، پژوهش ها و مقالات خود را به همراه داشته باشد. هم چنین داوطلبان باید اشراف کافی  به مسائل علمی- تخصصی رشته خودشان داشته باشند. در این راستا سوالاتی از پایان نامه از داوطلبان پرسیده می شود که توصیه میگردد داوطلب اشراف کامل به پایان نامه خود داشته باشد. ممکن هست در جلسه مصاحبه برای محک زدن سطح تسلط به زبان انگلیسی از داوطلب سوالاتی به زبان انگلیسی از پایان نامه پرسیده شود.

راه موفقیت: توصیه می شود دانشجویان در طول دوره کارشناسی ارشد خود اطلاع لازم و کافی را از پایان نامه خود کسب نمایند تا در آزمون مصاحبه دکتر بتوانند به تمام سوالاتی که از پایان نامه پرسیده می شود بتوانند پاسخ دهند.

نکته هفتم) تسلط نداشتن به موارد آموزشی رشته تخصصی

داوطلبان شرکت کننده در دوره دکتری باید آمادگی کامل برای حضور در جلسه مصاحبه دکتری را داشته باشند.لازمه انجام این کار تسلط کامل له مقالات و رشته تخصصی می باشد. به این معنی که علاوه بر امتیازات پژوهشی و آموزشی که برای داوطلب در نظر گرفته شده است، امتیازاتی نیر برای آمادگی مصاحبه شونده در نظر گرفته می شود. این آمادگی به حوزه و گرایش تحصصی فرد بستگی دارد.

راه موفقیت : داوطلب باید آمادگی لازم برای هر سوالی که در روز مصاحبه میشود را داشته باشد و جواب صریح و شفافی دهد. برای مثال اگر اساتید هدف از تحصیل در مقطع دکتری را سوال کردند و هدف متقاضی افزایش درآمد باشد باید به طور صریح بیان نماید چراکه اساتید با پرسیدن  سوالات دیگر خود پی به این امر می برند که ممکن است جلوه ی خوبی نداشته باشد. همچنین نیاز هست داوطلب درباره حوزه تخصصی خود یک اظهار نظر تخصصی داشته باشد تا بتواند به سوالات اساتید پاسخ کاملی دهد.

برای نشستن روی صندلی های دکتری ، بخش کتبی آزمون دست ما نیست ولی بخش مصاحبه آزمون استاندارها و الزامات مشخصی دارند که داوطلب می تواند با ارتقا این توانایی ها و اطلاع از نکات کلیدی آزمون مصاحبه دکتری،  50 درصد امتیاز آزمون مصاحبه را کسب نموده و وارد تحصیل در مقطع دکتری شود.

بیشتر بخوانیم

استخراج مقاله از پایان نامه

چاپ مقاله های داخلی و خارجی

چاپ مقاله در کنفرانس ها

چاپ کتاب 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام