سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

ایمپکت فکتور چیست؟

انتشار 17 آذر 1397
مطالعه 3 دقیقه

ایمپکت فکتور (impact factor) و یا همان ضریب اطمینان، میزان اطمینان ما به مقالات می باشد، در حقیقت نسبت مقالاتی که به این مقاله رفرنس دهی شده اند به کل مقالاتی که طی دو سال چاپ شده اند. این عدد فقط برای مقالات ISI محاسبه می گردد و هر دو سال نیز منتشر می شود.

ایمپکت فکتور چیست؟

شاخص ایمپکت فاکتور شاخصی است که برای همه مجلاتی که در لیست تامسون رویترز ارائه شده اند محاسبه میگردد  این شاخص معیار مهم و با اعتبار و ارزش یک مجله در پژوهشی خاص در مقایسه با دیگر مجلات  در همان زمینه ی پژوهشی می باشد.

ایمپکت فاکتور مقالات در یک زمینه را با ایمپکت فاکتور یک مقاله در همان زمینه مقایسه کنید، به طور مثال IF مجله پزشکی را نمی توان با IF مجله فنی مهندسی مقایسه کرد. افرادی هم که به فکر پذیرش گرفتن از دانشگاه های خارج از کشور هستند باید بدانند که برای برخی از اساتید ضریب تأثیر بالای یک مقاله مهم می باشد تا اینکه تعداد مقاله بیشتری ارائه نمایند.

impact factor نشان می دهد که به یک مقاله چند بار ارجاع داده شده است، این شاخص مختص مجلاتی است که مقالات معتبر علمی را در زمینه های گوناگون انتشار می نمایند.
برای مقالات و مجلات تازه منتشر شده ضریب تاثیر یک نشریه، به طور معمول با یک فاصله زمانی دو ساله منتشر می گردد و زودتر از این زمان اعتبار سنجی انجام نمی شود. پس ایمپکت فاکتور فقط برای ژورنال ISI محاسبه می گردد. این شاخص تعدا ارجاعات به مجله در دو سال گذشته و سال جاری را به طور متوسط شامل می شود به این صورت که اگر مجله ای در دو سال گدشته تعداد ارجاعات زیادی داشته باشد ولی در سال جاری تعداد ارجاعات کم گردد این موضوع بر ایمپکت فاکتور تاثیر می گذارد.

ایمپکت فکتور چیست؟

شاخص ایمپکت فاکتور برای یک ژورنال و در یک سال مشخص، از تقسیم تعداد مقالات ارجاع کننده، به مقالات منتشر شده آن ژورنال در دو سال قبل از آن ، بر همه مقالات منتشر شده است که در آن ژورنال در دوره دو ساله محاسبه می شود.

در ترجمه مقاله و ترجمه مقاله ISI باید تخصص و مهارت لازم را به کار گرفت. شاخص ایمپکت فاکتور کل ارجاعات به یک نشریه را محاسبه می کند و برای یک مقاله یا نویسنده تعیین نمی شود. برای آگاهی از ایمپکت فاکتور یک ژورنال از سایت های معتبر استفاده کنید تا از انتشار شاخص اشتباه و ایمپکت فاکتور دست کاری شده جلوگیری گردد.

در زیر به چند سایت معتبر برای ارزیابی ایمپکت فکتور اشاره می نماییم:

مزایا و مشکلات ایمپکت فاکتور چیست؟

از وقتی که ضریب اثر مطرح شده است، مشاجرات زیادی پیرامون آن صورت گرفته و بسیاری آن را غیر علمی و نامعتبر دانسته اند. ضریب اثر یک مقیاس کلی برای ارزیابی اعتبار یک مجله می باشد اما باید در استفاده از آن نیز احتیاط کرد:

  •  نباید ضریب اثر رشته های مختلف را با هم مقایسه نمود. برای مثال روانشناسی یک رشته بین رشته است و محققان رشته های بسیاری از آن استفاده می کنند به همین دلیل ضریب اثر مجلاب آن اغلب بالا می باشد، اما برای مثال رشته پرستاری به دلیل اینکه تخصصی است و فقط محققان این رشته از مطالب آن استفاده می کنند، مجلات آن دارای ضریب اثر کمتری می باشد.
  • ضریب اثر مجلات ISI انگلیسی بالاتر از مجلات چاپ شده به سایر زبان ها می باشد.
  •  در برخی رشته ها سرعت پژوهش بالا می باشد مانند زیست شناسی و ایمونولوژی، اما در برخی از رشته های دیگر از جمله علوم انسانی یک مقاله در طول زمان می تواند اثر خود را بگذارد، برای این رشته ها معمولاً ضریب اثر 5 ساله معتبر تر می باشد.
  • برخی مجلات، مقالات خود را به صورت رایگان در اینترنت منتشر می کنند برای استفاده از برخی مجلات دیگر باید پول پرداخت گردد. این عامل می تواند بر ضریب اثر هم تاثیر گذار باشد.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام