سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

کارمزد حواله ارزی

انتشار 16 اردیبهشت 1398
مطالعه 4 دقیقه

هر حواله صادره دارای یک سری کارمزدهای ارزی و ریالی است که باید در متن حواله های ارزی به آن اشاره شود.

کارمزد حواله ارزی

حواله های ارزی

حواله ارزی، نقل و انتقال ارز از یک بانک یا مؤسسه مالی به تقاضای دارنده یک حساب بانکی، به یکی از بانک‌های کارگزار خود در خارج از کشور است و از آن موسسه می‌خواهد مبلغ حواله را به ذی‌نفع آن، پرداخت نماید. در واقع نقل و انتقال ارز از يك حساب به حساب ديگراز طريق سيستم بانكي، بين شعب يك بانك يا دو بانك مختلف را حوالجات ارزي مي گوييم. انواع حوالجات ارزي را مي توان به دو صورت كلي مشخص نمود. حواله های صادره و حواله های وارده 

  • حواله های ارزی صادره: حواله ارزی صادره عبارت است از نوعی دستور پرداخت که به موجب آن یک بانک به تقاضای مشتری خود به یکی از بانک های کارگزار خود در داخل و خارج از کشور صادر و از او می خواهد که وجه آن را به ذینفع حواله پرداخت نماید.
  • حواله های ارزی وارده: حواله ارزی وارده دستور پرداختی است که از طرف کارگزاران (بانک های خارجی و داخلی) به یک بانک صادر می شود. سپس به شعبه مربوطه اعلام و امکان دریافت وجه توسط مشتری فراهم می گردد.

اجزای اصلی حواله ارزی

  • فرستنده حواله
  • بانک فرستنده حواله (بانک عامل)
  • بانک دریافت کننده پیام حواله
  • بانک مقصد
  • ذینفع حواله
  • مبلغ حواله
  • نوع ارز حواله
  • والور حواله
  • کارمزد حواله

کارمزد حواله ارزی

هزینه ای که توسط کارگزار برای ارائه خدمت دریافت می گردد با عنوان کارمزد شناخته می شود. بنابراین شرکت هایی که خدمات انتقال پول به خارج از کشور را ارائه می دهند برای این کار دستمزد می گیرند. هر حواله صادره دارای یک سری کارمزدهای ارزی و ریالی است که تعدادی از این کارمزدها قبل از حواله و تعدادی بعد از ارسال حواله از مشتری اخذ می شود. در متن حواله های ارزی به مبلغ کارمزد ارزی و پرداخت کننده آن اشاره  می شود. 

کارمزد ریالی حواله صادره

با توجه به تعرفه کارمزد ریالی شعب باید از مشتری برای ارسال، ابطال، اصلاح و انتقال ارز از یک حساب به حساب دیگر ریال دریافت کنند.

کارمزد ارزی حواله صادره

حواله های صادره علاوه بر کارمزدهای ریالی که توسط شعبه مبدا اخذ می شود دارای کارمزدهای ارزی نیز می باشد که بعد از ارسال حواله توسط بانک دریافت کننده پیام حواله و یا ذینفع حواله اخذ می گردد.

تصویر
 

روش های پرداخت کارمزد ارزی

  • BEN: در صورتی پرداخت کارمزد بر عهده گیرنده باشد مبلغ کارمزد از اصل حواله کسر می شود.
  • Our: در صورتی پرداخت کارمزد بر عهده فرستنده باشد مبلغ کارمزد از اصل حواله کسر نمی شود و حواله به صورت خالص توسط گیرنده دریافت می شود و فرستنده باید آن را به شکل نقدی و یا از محل حساب مشتری پرداخت نماید.
  • SHA: در صورتی که فرستنده حواله تعیین کند کارمزدهای ارزی مشترکا توسط وی و ذینفع حواله پرداخت گردد.

نحوه محاسبه کارمزد حواله

  • نیم در هزار ـ حداقل 3 دلار یا معادل ریالی آن و حداکثر 50 دلار یا معادل ریالی
  • یک در هزار ـ حداقل 3 دلار یا معادل ریالی آن و حداکثر 100 دلار یا معادل ریالی آن
  • کارمزد عهده ذینفع حواله (BE):یک و نیم در هزار (حداقل 3 دلار یا معادل ریالی آن و حداکثر 150 دلار یا معادل ریالی آن)
  • کارمزد عهده فرستنده حواله (OUR):یک و نیم در هزار + معادل ریالی 5 دلار + تکمیل فرم تعهدنامه (حداقل 8 دلار یا معادل ریالی آن و حداکثر 155 دلار یا معادل ریالی آن)

ضمناً چنانچه مشتری نزد شعبه دارای حساب باشد مبلغ 70 دلار و چنانچه دارای حساب نباشد مبلغ 120 دلار بابت کارمزد بانک واسطه به صورت علی‌الحساب از وی اخذ می‌گردد که متعاقباً تسویه خواهد شد. هزینه سوئیفت به مبلغ 30.000 ریال جهت انواع حواله‌ها ثابت می‌باشد. البته در صورت نیاز به بانک پوششی هزینه سوئیفت 60.000 ریال خواهد بود.

تصویر
 

نحوه ابطال و اصلاح حواله‌ و محاسبه کارمزد آن

نحوه‌ ابطال حواله: ارایه تقاضای کتبی جهت ابطال حوله ارسالی توسط متقاضی حواله الزامی است. ضمناً استرداد وجه حواله منوط به دریافت تأییدیه ذینفع از طریق بانک کارگزار خواهد بود. بدیهی است در صورت عدم تأیید ذینفع حواله، عودت وجه حواله ارسالی غیر ممکن می‌باشد.

نحوه اصلاح حواله: ارایه تقاضای کتبی جهت اصلاح مورد اشتباه در حواله ارسالی و ذکر صحیح آن توسط متقاضی حواله الزامی می‌باشد.

کارمزد ابطال حواله وارده: مقطوع 25دلار و یا معادل ریالی آن

کارمزد ابطال حواله ارسالی: مقطوع 10 دلار و یا معادل ریالی آن

کارمزد اصلاح حواله ارسالی: مقطوع 5 دلار و یا معادل ریالی آن

موسسه سینا با سال ها سایقه فعالیت در زمینه حوالجات ارزی به اقصی نقاط دنیا می تواند شما را در انجام حوالجات ارزی همراهی کند. تمامی پزداخت ها در موسسه سینا در سریع ترین زمان ممکن طی ۲۴ تا ۷۲ ساعت توسط کارشناسان موسسه انجام می شوند و رسید بانکی در اختیار شما قرار می گیرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره برای حوالجات ارزی با کارشناسان موسسه سینا تماس بگیرید تا در کمترین زمان و با کمترین هزینه به صورت صد در صد تضمینی در خواست شما انجام شود

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام