سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

لیست مجلات SCOPUS ایرانی

انتشار 17 فروردین 1399
مطالعه 3 دقیقه

انتشار آثار علمی خصوصا در قالب مقالات در مجلات نمایه شده در پایگاههای معتبر علمی، از مهم ترين عواملی است كه نهادهای متولی ارزيابی در فرايندهای تحليلی سطح توليد دانش در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار ميدهند.

لیست مجلات SCOPUS ایرانی

انتشار آثار علمی خصوصا در قالب مقالات در مجلات نمایه شده در پایگاههای معتبر علمی، از مهم ترين عواملی است كه نهادهای متولی ارزيابی در فرايندهای تحليلی سطح توليد دانش در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار ميدهند. بنابراين، در مسير تحول و پیشرفت علوم مختلف، دنيای امروز به نقطه ای رسيده است كه در آن، دانش هر كشور، زبان و ابزار حضور در صحنه های بين المللی علم است و بدون آن، جامعه ای منزوی است؛ به تعبير ديگر جامعه ای صرفاً شنونده و تماشاگر است بدون اينكه حرفی برای گفتن داشته باشد. از این رو كشور ايران نیز همواره درصدد اعتلای جايگاه علمی خود در منطقه و دنیا بوده است، بديهیست که اینکار با توجه به ظرفيتهای موجود انجام گرفته و البته موفقيتهايی نيز در اين زمينه حاصل شده است. موفقیت در حوزه های مختلف علمی که مایه فخر و مباهات ایرانیان در سراسر دنیاست.

یکی از پایگاههای علمی نمایه کننده مجلات معتبر در دنیا scopus است که به لحاظ اعتبار در رده دوم و بعد از موسسه اطلاعات علمی isi قرار دارد. تعداد مجلات علمی نمایه شده هر کشور در این پایگاه و کیفیت آنها، یکی از فاکتورهای سنجش توسعه علمی کشورهای مختلف است. به همین دلیل در کشور ما نیز مجلات علمی مختلف در طی این سالها کوشیده اند تا با ارتقاء کیفیت خود از طریق مبنا قرار دادن استانداردهای جهانی در پذیرش مقالات علمی و چاپ آنها، در لیست مجلات پایگاه اسکوپوس قرار گیرند و دستاوردهای پژوهشگران و محققین ایرانی را در سطح بین المللی انتشار دهند. 

پایگاه اسکوپوس در سال ۲۰۰۴ و به عنوان رقیبی برای موسسه اطلاعات علمی یا ISI پایه گذاری شد. این پایگاه یک نمایه استنادی مربوط به الزویر( Elsevier) است که شامل حدود 36000 موضوع در علوم مختلف مانند علوم زیستی، علوم اجتماعی، فیزیک و شیمی می‌شود. اسکوپوس شامل 3 بخش کلی مجلات، نشریات دانشگاهی یا کتاب‌ها می‌شود. یکی از مزایای محصولات اسکوپوس این است که هر ساله توسط افراد متخصص مورد بازبینی قرار می‌گیرد و تلاش می‌شود تا از استانداردهای کیفیت بالای نوشته‌ها اطمینان حاصل شود. در حال حاضر بیش از ۲۳ هزار مجله علمی در لیست مجلات اسکوپوس دیده می‌شود.

مجلات ایرانی بسیاری در لیست اسکوپوس وجود دارد. در جدیدترین لیست این پایگاه که در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است ۱۴۰ مجله ایرانی نیز دیده می‌شود. عمده این مجلات در زمینه پزشکی و سلامت می‌باشد با این حال مجلاتی از رشته‌های علوم پایه، علوم انسانی و فنی مهندسی نیز در این لیست وجود دارد. در ادامه برای مشاهده لیست مجلات اسکوپوس در سال 2018 میتوانید روی آدرس زیر کلیک کنید:

لیست مجلات ایرانی scopus

تفاوت های پایگاه scopus با ISI

– محتوا: اسکوپوس دارای 28 میلیون سند است، این در حالی است که isi 37 میلیون سند در اختیار دارد.

– جزئیات استناد: تفاوت چندانی در استناد بین اسکوپوس و isi نیست و بسیاری از مقالات بین این دو نمایه مشترک هستد ولی به طور کلی دقت آی اس آی در زمینه ارجاعات به مقاله از اسکوپوس بیشتر است.

– تعداد ژورنال: اسکوپوس شامل 1500 عنوان ژورنال است این در حالی است که isi شامل تقریباً 9000 ژورنال میباشد.

– سرعت: یکی از مزایای اسکوپوس نسبت به آی اس آی سرعت آن است و محققان می‌توانند با سرعت و راحتی بیشتری اقدام به جستجوی مقالات خود کنند. البته سرعت وب‌سایت گوگل اسکالر از هر دو این نمایه‌ها بیشتر است.

– میزان پوشش: پوشش اسکوپوس تا قبل از سال 1996 به میزان 10 درصد و بعد از آن سال به میزان 30 درصد از آی اس آی کمتر است.

– جست‌وجو: جست‌وجوی مجلات در پایگاه اسکوپوس آسان‌تر از آی اس آی است.

پذیرش و چاپ مقاله scopus با موسسه سینا

شما دانشجویان و محققین گرامی میتوانید با ثبت سفارش یا تماس با موسسه سینا از خدمات ما در زمینه پذیرش و چاپ مقالات اسکوپوس استفاده کنید. چنانچه قصد ارسال مقاله به یکی از مجلات ایرانی نمایه شده در اسکوپوس را داشته باشید، کارشناسان ما در اسرع وقت، بررسی های لازم را انجام داده و مناسبترین مجلات که هم مرتبط با اسکوپ مقاله شما بوده و هم مورد تایید وزارت علوم باشد به شما معرفی خواهند کرد. پس از انتخاب مجله توسط شما، سایر امور مربوط به ارسال مقاله اعم از فرمت بندی، ترجمه تخصصی، پارافریز و ... نیز به صورت کامل توسط موسسه سینا قابل انجام است. همچنین فرایند انجام کار بسیار شفاف بوده و پژوهشگران می‌توانند به صورت کامل در جریان امور ارسال و پذیرش مقاله خود قرار گیرند. 

بیشتر بخوانید:

ﻟﯾﺳت ﻣﺟﻼت scopus مورد تائید وزارت ﻋﻠوم

نحوه شناسایی مجلات اسکوپوس Scopus

اکسپت تضمینی مقالات SCOPUS

مزایای چاپ مقاله scopus

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام