سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

 معیارهای انتخاب یک مجله ISI خوب

انتشار 8 خرداد 1397
مطالعه 3 دقیقه

اصلی ترین و مهم ترین بخش از کار چاپ مقاله، انتخاب یک مجله خوب می باشد که بایستی معیارهای خاصی را در انتخاب آن در نظر داشته باشیم.

 معیارهای انتخاب یک مجله ISI خوب

چاپ مقاله یکی از بهترین تجربیات یک دانشجو در دوران تحصیل می باشد. در واقع وقتی دانشجویی ماحصل کار خود را در یک مجله معتبر جهانی به چاپ می رساند، یک غرور و افتخار خاصی پیدا می کند و علاوه بر آن می تواند از امتیازات پژوهشی و اجتماعی آن نیز برخوردار شود. اما این اتفاق زمانی می افتد که مقاله در یک مجله خوب به چاپ برسد. یعنی اعتبار مقاله به مجله ای است که در ان به چاپ می رسد. اگر مقاله شما از لحاظ محتوایی و موضوعی عالی باشد اما در مجله خوبی به چاپ نرسد، ارزش و اعتبار خود را از دست خواهد داد. 
بنابراین بهتر است قبل از ارسال مقاله خود به مجله، با معیارهایی که لازم است در انتخاب مجله به آنها توجه نمایید را بدانید و سپس اقدام به انتخاب مجله و ارسال مقاله نمایید.

معیارهای انتخاب یک مجله خوب

۱- حیطه مجله: هر مجله در یک حیطه پژهشی خاص برای مثال مهندسی برق یا معماری فعالیت می‌کند. شما بایستی در سایت مجله در خصوص زمینه و گستره موضوعی که آن مجله در آن زمینه به انتشار مقاله می‌پردازد را بررسی کنید و در صورتی که مقاله شما با موضوعات مجله مرتبط باشد اقدام به ارسال مقاله خود نمایید.
البته یک نکته مهم این است که هر چه مجله مورد نظر تخصصی‌تر باشد احتمال پذیرفتن مقاله دشوارتر است. برای مثال یک مجله که در حیطه نانوذرات فعالیت می‌کند، از پژوهشگران برتر این حیطه به عنوان داور استفاده می‌کنند و مقاله شما توسط آنان بررسی می‌شود. اما یک مقاله در حیطه درمان بیماری احتمالاً از داورانی استفاده می‌کند که در حیطه شما دارای تخصص کافی نیستند و بنابراین خیلی سخت‌گیری نخواهند کرد.
بنابراین اولین و مهم ترین مورد، تناسب موضوعی بین مقاله و مجله می باشد که  در صورت رعایت نشدن، مقاله در همان ابتدای کار ریجکت خواد شد.

۲- نمایه شدن مجله: باید دقت نمایید که مجله مورد نظر حتماً در لیست مجلات ISI نمایه شده باشد. همچنین شما می‌توانید در لیست مجلات اسکوپوس، پاب مد یا ISC نیز مقاله خود را چاپ کنید. مهم این است که شما اول ملاک خود را تعیین کنید که مجله باید در کجا نمایه شود. برای دریافت لیست مجلات ISI به اینجا مراجعه نمایید.

۳- ضریب تأثیر: اگر می‌خواهید مقاله خود را در مجلات ISI چاپ کنید باید ببینید مجله چه ضریب تأثیری دارد. اگر مقاله شما از لحاظ محتوایی قوی هست، از مجلات با ضریب تأثیر بالا استفاده کنید و در غیر این صورت مجلات بدون ضریب تأثیر یا با ضریب تأثیر پایین را انتخاب کنید (اینجا را بخوانید).

۴- تعداد شماره‌های چاپ در سال: رویه انتشار مجلات در سال با یکدیگر متفاوت است. برخی مجلات ۱ یا ۲ بار در سال چاپ می‌شوند در حالی که برخی دیگر ۴ بار یا ۶ بار و حتی  بیشتر. هر چه یک مجله‌ دفعات بیشتری در سال  منتشر شود، احتمال پذیرش بیشتر و زمان بررسی مقاله شما کمتر خواهد بود.

۵- نرخ رد مقالات: هر مجله‌ای میزان مشخصی از نرخ رد مقالات را دارد. برای مثال برخی مجلات ۹۰ درصد مقالات ارسالی را رد می‌کنند و برخی دیگر ۳۰ درصد را. هر چه میزان نرخ رد مقالات کمتر باشد احتمال پذیرش مقاله شما در آن مجلات یشتر است.

۶- اعضای هیئت داوران مجله: مجلاتی که از هیئت داوران سرشناس استفاده می‌کنند به احتمال بیشتر کار شما را از جنبه علمی مورد توجه قرار خواهند داد و نه سایر جنبه‌ها. علاوه بر این حتی اکر مقاله شما رد شود چیزهای بسیاری از این هیئت داوران خواهید آموخت. فراموش نکنید که حتی در مجلات ISI نیز آشنا بودن با هیئت داوران و سفارش اساتید نقش در پذیرش مقاله نقش دارد.

۷- مشخص بودن فرایند داروی: برخی مجلات بر طبق یک برنامه زمانی منظم مقالات را داوری و تایید یا رد شدن آن را به شما اطلاع می‌دهند. اما برخی مجلات نظم مشخصی ندارند و گاهاً مقاله شما ماهها در دست داوران قرار دارد و سبب اتلاف وقت شما می‌شوند. بنابراین دانستن این موضوع به برنامه ریزی شما برای چاپ مقاله کمک خواهد کرد.

۸- قرار نداشتن در لیست مجلات نامعتبر: قبل از ارسال مقاله به یک مجله ISI ابتدا لیست مجلات نامعتبر وزارت علوم و وزارت بهداشت را مطالعه کرده و از نبودن نام مجله مورد نظرتان در این لیست مطمئن شوید. زیرا در صورت نامطلع بودن از این قضیه، تمامی زحمات و وقت شما هدر خواد شد و چه بسا هزینه زیادی نیز در این خصوص تقبل خواهید کرد. بنابراین حتما و حتما لیست جدید مجلات و نشریات جعلی را که معمولانه ماهانه و یا چندماه یکبار به روز رسانی می شود را مطالعه نمایید. زیرا ممکن است یک مجله ای در ماه قبل در این لیست وجود نداشته اما در لیست جدید وارد شود.

موسسه سینا با تجربیات زیادی که در زمینه ارسال و چاپ مقاله دارد و همچنین آشنایی کافی با مجلات و نشریات معتبر جهان، می تواند مشاور خوبی برای شما دانشجویان عزیز باشد تا بتوانید بدون اتلاف وقت مقاله خود را در یک مجله خوب به چاپ برسانید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام