سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

معرفی آزمون MSRT و نحوه برگزاری آن

انتشار 12 خرداد 1397
مطالعه 6 دقیقه

MSRT یکی از آزمون های زبان موردنیاز برای داوطلبان شرکت کننده در مصاحبه دکتری می باشد که مورد تائید تمامی دانشگاه های سراسری در ایران است.

معرفی آزمون MSRT و نحوه برگزاری آن

آزمون MSRT در گذشته با نام MCHE که مخفف عبارت Ministry of Culture, and Higher Education به معنای وزارت فرهنگ و آموزش عالی است، شناخته می‌شده است. در واقع، در ابتدا دانشجویان متقاضی استفاده از بورس دکتری خارج از کشور که از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هر ساله به تعدادی از دانشجویان واجد شرایط تعلق می‌گیرد، در این آزمون شرکت و ملزم به گرفتن نمره‌ی قابل قبول بودند. 
هم‌چنین، آزمون MSRT مانند آزمون تولیمو برای داوطلبان دکتری داخل نیز در نظر گرفته شده است و این دو به تافل داخلی یا تافل دکتری نیز معروف هستند؛ هر چند مؤسسات آموزشی دیگری نیز هستند که افراد خود را ملزم به داشتن مدرک با نمره‌ی قابل قبول از یکی از این دو آزمون می‌کنند. لازم به ذکر است آزمون MSRT به آزمون تافل کوچک نیز معروف است از آنجا که مانند آزمون تولیمو سطح دشواری آن در سطح آزمون‌های بین المللی می‌باشد.

 تفاوت و تشابه آزمون MSRT با آزمون TOLIMO

اولین نکته در رابطه با دو آزمون شدید، میزان سختی دو آزمون است که تقریبا معادل آزمون های بین المللی مانند توف است و بنابراین افراد قبل از شرکت در آزمایش، نیاز به خواندن دارند. بعضی فکر می کنند که هزینه های این دو آزمون در مقایسه با آزمون های بین المللی بسیار پایین است و سپس یک آزمایش سطح پایین نیز دشوار است، در حالی که دلیل کم هزینه آن این است که آنها اسناد داخلی هستند. داوطلبان قادر به استفاده از این دو درجه برای انجام برنامه های کاربردی و درخواست از دانشگاه های خارج از کشور. در حقیقت، سطح دشواری این آزمایش ها بالا است، که نیاز به آمادگی قبل از آزمون دارد. از آنجا که آنها آماده نیستند در یکی از این دو آزمایش شرکت کنند، اغلب مردم مجبور به شرکت در این آزمون چندین بار برای به دست آوردن بیشترین نتیجه می شوند. بنابراین، داوطلبان در طی یک دوره برنامه ریزی منظم در عرض چند ماه آمادگی خود را برای یکی از این دو آزمایش آماده می کنند.

این دو آزمون نیز معانی مشابهی دارند و این نوع سوالات در این دو آزمون وجود دارد. به ویژه در بخش دستور زبان و خواندن، نوع سوالات مطرح شده در این دو آزمون تقریبا یکسان است. در بخش گرامر، در هر دو آزمون دو نوع سؤال وجود دارد: سوالات چهار گزینه ای در جمله هایی که تقریبا ناقص هستند و بخش دوم پرسش هایی که خطاها باید شناسایی شوند. در هر دو آزمایش، بخش تکیه با سخنرانی های کوتاه، بلند و علمی استفاده می شود. فقط تعداد سوالات در این دو بخش در این دو آزمون متفاوت است.

یکی دیگر از چیزهای قابل توجه این است که آزمایش MSRT به نظر می رسد از تولیمو محبوب تر است به دو دلیل: اول اینکه این تست تنها سه قسمت اصلی دارد: شنیدن، گرامر، خواندن، همچنین دارای سه بخش رایتینگ است. همچنین بسیار سخت است برای اکثر داوطلبان دلیل دوم این است که نتایج آزمون MSRT بسیار زود منتشر می شود، به این معنی یک هفته پس از آزمون، و داوطلبان می توانند سوابق خود را از مشخصات خود دریافت کنند، در حالی که آزمون Tariomi طول می کشد بین دو تا سه هفته برای تکمیل نتیجه. آزمون اولیه (نمره کلی، تجزیه بخش) در سایت قرار می گیرد و برای رسیدن به داوطلبان 30 تا 50 روز طول می کشد. با توجه به اینکه اکثر مردم در یکی از این امتحانات نزدیک به دکترا یا معاینات جامع هستند، نتیجه گیری در یک زمان کوتاه اهمیت خاصی برای آنهاست. به همین دلیل است که فقط چند ساعت پس از باز شدن سایت برای امتحان MSRT، ظرفیت آن در بسیاری از شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان و مشهد تکمیل می شود.

 زمان و نحوه‌ی شرکت در این آزمون

این آزمون 10 بار در سال انجام می شود و در فواصل منظم زمانی که معمولا هر ماه و یک یا دو بار در هفته برگزار می شود. افرادی که قادر به انجام کارهای خود نیستند میتوانند بدون محدودیت در این دوره شرکت کنند. البته افرادی که بیش از 75 سال در نمره امتحان هستند مجاز به شرکت در آزمون تا یک سال نمی باشند، زیرا ظرفیت آزمون برای مرکز آموزشی و آموزشی است و حد مجاز برای این موسسات نمره ای است از 70

داوطلبان می توانند برنامه آزمون را در طول سال و همچنین زمان و چگونگی ثبت نام در امتحان MSRT در http://msrt-exam.saorg.ir مشاهده و تمرین کنند. معمولا در ابتدای هر سال، تاریخ ثبت و گرفتن آزمون در آن سال در سایت قرار می گیرد. هر گونه اطلاعاتی که داوطلبان باید ثبت نام، برنامه ریزی، مشخصات و غیره را در این سایت ارائه دهند. لازم به ذکر است که هزینه ثبت نام در آزمون فوق 60،000 نفر است. همچنین، برای شرکت در این آزمون، شما به یک درجه خاص یا برنامه درسی متصل نیستید، و برای مثال، می توانید در این آزمون با یک دیپلم شرکت کنید. اما به طور کلی، دانش آموزان و به خصوص کاندیداهای دکترا نیاز به ادامه تحصیلات خود دارند.

http://msrt-exam.saorg.ir

http://msrt-exam.saorg.ir

 سیستم نمره‌دهی آزمون MSRT

نمره‌ی کل این آزمون ۱۰۰ می‌باشد که در واقع به ازای هر سؤال یک امتیاز به پاسخ درست تعلق می‌گیرد. معمولا نمره‌ی ۵۰ به عنوان حداقل قابل قبول برای بسیاری از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی شناخته می‌شود.

 منابع آزمون MSRT

منابع این آزمون در سایت فوق الذکر به طور کلی منابع آزمون تافل آی بی تی و پی بی تی معرفی شده است که خوب بسیار کلی بوده و حجم عظیمی از کتاب‌ها را شامل می‌شود.
منابع پیشنهادی جهت آمادگی در آزمون MSRT موارد زیر معرفی شده‌اند:

  •  TOEFL Preparation KIT
  •  Longman Preparation for the TOEFL (the paper-based)
  • Understanding and Using English Grammar – By: Betty Azar
  •  Barron’s Essential Words for TOEFL
  •  Vocabulary for high school students
  •  ۵۰۴ Essential Words For TOEFL

لازم به ذکر است که منابع آزمون MSRT محدود به موارد معرفی شدن نیست بلکه به خصوص در بخش لیسنینگ داوطلبان می‌بایست خود را  با استفاده از منابع دیگری چون مجله‌ها، رسانه‌ها، اخبار و غیره آماده کنند.

 ساختار آزمون MSRT

سوال آزمون MSRT در دو مرحله ارائه شده است. در ابتدا نوت بوک شنوایی پخش می شود و پس از اتمام فایل صوتی، پاسخ به این سوال صورت می گیرد. در مجموع 30 تا 35 دقیقه طول می کشد. پس از آن، کتابچه دوم شامل سوالات و درک مطلب است. داوطلبان 70 دقیقه برای پاسخ به بخش دوم، از این زمان 20 دقیقه برای بخش دستور زبان و 50 دقیقه برای جلسه خواندن. امتحان فوق العاده شامل 100 سوال است، از جمله 30 مورد در جلسه، 30 در بخش دستور زبان و 40 در بخش درک و واژگان. اطلاعات فوق در جدول زیر خلاصه شده است:حال به تفصیل به هر یک از این سه بخش اصلی آزمون MSRT  می‌پردازم:

Listening

در بخش شنیداری یا لیسنینگ آزمون MSRT، توانایی شنیداری داوطلبان در مکالمات کوتاه دو نفره، مکالمات طولانی، سخنرانی‌ها و بحث‌های علمی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این بخش شامل ۳۰ سؤال بوده که داوطلبان باید بعد از پایان یافتن پخش فایل شنیداری به آن‌ها پاسخ بدهند. برای مهارت در این قسمت توصیه می‌شود داوطلبان تمرین زیادی داشته باشند و با گوش دادن به فایل‌های شنیداری مختلف و تمرین نوت برداشتن در حین گوش دادن در یک فرایند منظم و پیوسته مهارت لازم را به دست بیاورند.

Grammar and Structure

در بخش دستور زبان و ساختار آزمون فوق، به طور کلی دو دسته پرسش ها وجود دارد: مجموعه اول پرسش ها شامل چهار گزیده ای است که کمال احکام وجود دارد و داوطلبان باید انتخاب کنند که در بهترین راه. این دسته اول پرسشها در واقع بخشی از ساختار بخش است. برای پاسخ به این سوالات، سرعت و دقت عوامل مهم و مهم هستند. داوطلبان توصیه می شود که حکم و تعداد داوطلبان در مرحله اول را تجزیه و تحلیل کنند. با دانستن نقاط دستور زبان ضروری، می توانید سوالات را در زمان مناسب پاسخ دهید. اما دسته دوم سوالات که در آن جملات زیر چهار حرف یا یک گروه از خطوط نوشته می شوند، از طرف داوطلبان درخواست می شود تا گزینه ای را که اشتباه است شناسایی کند و پاسخ آن را پاسخ دهد. این دسته از سوالات در مورد بخشی از اصطلاح نوشته شده است. برای واکنش مناسب به این بخش، داوطلبان نیاز به دانستن گرامری در طیف گسترده ای از نقاط زبان و البته، تمرین و آزمایش بیش از حد دارند.

Reading

در بخش ریدینگ آزمون MSRT، ۴ متن به داوطلبان داده می‌شود و به دنبال هر کدام ۱۰ سؤال که جمعا داوطلبان می‌بایست ۴۰ سؤال را پاسخ دهند. متونی که در این آزمون استفاده می‌شود طیف وسیعی از موضوعات علمی را شامل می‌شود و داوطلبان باید بر اساس خود متن و نه اطلاعات قبلی آن‌ها در آن زمینه سؤال‌ها را پاسخ دهند.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام