سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

مقاله علمی ترویجی

انتشار 6 آبان 1397
مطالعه 2 دقیقه

مقاله علمی-ترویجی به مرور کلی چندین مقاله چاپ شده در یک موضوع خاص و بازنویسی آنها بصورت مقایسه ای در قالب یک مقاله گفته می شود.

مقاله علمی ترویجی

مقاله علمی ترویجی

مقالات از لحاظ ساختار به سه نوع تقسیم میشوند: مقالات علمی- پژوهشی , مقالات علمی- ترویجی , مقالات علمی- تخصصی . هر کدام از این مقالات دارای ساختار نوشتاری ویژه خود می باشند که با یکدیگر متفاوت است. در این بخش قصد داریم در خصوص ساختار و چاپ مقالات علمی ترویجی را برای شما ارائه میدهیم.
این نوع مقالات قالب بندی و ساختار خاص خود را دارند و نتایج را با هم ترکیب میکنند و در قالب ساختاری جدید عرضه مینمایند. این نمونه مقالات، تفسیری نوین از دانش گذشته میباشد. یعنی نوآوری و ابداع جدیدی ندارد و فقط دانش های پیشین را باهم ترکیب کرده و در ساختاری جدید  ارائه میکند.در حالت کلی میتوان گفت: مقاله علمی ترویجی می تواند تفسیری جدید از مقالات و کارهای قبلی ارائه دهد یا اطلاعاتی جدید را با تفاسیر قبلی در هم آمیزد، یا سیر جریان پیشرفت فکری حوزه مورد بحث و مباحثات مربوط به آن را ترسیم کند. مقاله علمی ترویجی بسته به موقعیت ممکن است مقالات و منابع را مورد ارزیابی قرار دهد و مناسب ترین و مربوط ترین منابع را به خواننده پیشنهاد کند.

نحوه نگارش مقاله علمی-ترویجی 

یک مقاله علمی-ترویجی دارای قسمت های معینی است که در زیر هرکدام بصورت جداگانه شرح داده می شود:

  1. عنوان مقاله علمی ترویجی : عنوان مقاله باید طوری انتخاب شود که در بر گیرنده مضمون کلی مقاله باشد تکراری نباشد و باعث جذب بیننده شود عنوان باید به اندازه کافی کوتاه و بیانگر متغیر اصلی تحقیق باشد.انتخاب عنوان صحیح بسیار موضوع حائز اهمیتی است چون هر مقاله با عنوان جستجو میشود.
  2. مولف یا مولفان مقاله علمی-ترویجی : پس از عنوان، نام مولف یا مولفان و در زیر آن، نام دانشگاه یا موسسه ای که هر یک از مولفان در آن مشغول به کارند، آورده شود.
  3. چکیده مقاله علمی ترویجی : به خلاصه جامع و مفید از محتوای مقاله، چکیده گفته می شود که  اهداف، پرسش ‏ها، روش‏ ها و نتایج بطور خلاصه در آن آورده می ‏شود. مطالب چکیده باید فقط به زبان خود پژوهشگر باشد. چکیده مقاله علمی ترویجی حدود 100-150 کلمه در نظر گرفته می شود.
  4. کلمات کلیدی : کلمات کلیدی در انتهای چکیده آورده می شوند تا خواننده بفهمد چه مفاهیم و موضوعاتی در مقاله مورد توجه واقع است. تعداد کلمات کلیدی در مقاله علمی-ترویجی 5-7 کلمه در نظر گرفته می شود.
  5. مقدمه مقاله علمی-ترویجی : توضیح روشن در خصوص تعریف و بیان مسئله تحقیق مقدمه نامیده می شود که در واقع ضرورت انجام پژوهش و اهداف تحقیق را به دنبال دارد.
  6. متن مقاله علمی ترویجی : در این بخش، موضوع مقاله مفصل مطرح می شود و عناوین فرعی از هم متمایز می شوند. در این قسمت باید اصول و قواعد مهم مقاله رعایت گردد. از جمله این قواعد عبارتند از:
  •  منطقی بودنتصویر
  • منسجم ‏بودن
  • تناسب داشتن متن با عنوان اصلی
  • ارتباط معقول و درست بین عناوین فرعی‏ تر
  • نوآوری در تولید محتوا
  • پرهیز از کلی‏ گویی
  • جلوگیری از حاشیه ‏روی افراطی
  • دوری از خلاصه‏ گویی
  • توجه‏ به ابعاد مختلف مسئله
  1. نتیجه گیری مقاله علمی-ترویجی : در این بخش محقق باید به یک نتیجه منطقی و درست برسد. ارتباط ‏دادن نتایج با متن مطرح شده، ارائه راهکار و راهبردها و پیشنهاداتی که برای تحقیقات آینده ارائه می شود و همچنین مشخص ‏کردن نتایج در پیشبرد علوم بنیادی و... از نکاتی است که پژوهشگر باید به آنها توجه کند تا بتواند یک مقاله علمی-ترویجی خوب به چاپ برساند.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام