سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

مجلات جعلی را چگونه شناسایی کنیم؟

انتشار 12 آذر 1397
مطالعه 3 دقیقه

امروزه چاپ مقالات علمی در مجلات علمی داخل و خارج کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد، از این رو شناسایی مجلات کم اعتبار و یا حتی نا معتبر برای همه اساتید اهمیت ویژه ای دارد.

مجلات جعلی را چگونه شناسایی کنیم؟

امروزه تمامی دانشجویان و اساتید نیاز به چاپ مقاله در مجلات معتبر دارند. همانطور که میدانید شرط اخذ نمره کامل در پایاننامه دوره کارشناسی ارشد ارائه مقاله میباشد همچنین شرط قبولی در مصاحبه دوره دکتری 50%بستگی به ارائه مقاله دارد، پس تقریبا تمامی دانشجویانی که ادامه تحصیل داده اند مقاله نیز ارایه کرده اند علاوه بر دانشگاه ها ارائه مقاله در موقعیت های دیگری همچون پذیرش از مصاحبه ی ادارات دولتی و سازمان های معتبر نیز کاربرد دارد.مجلات داخلی و خارجی بسیار معتبری هم اکنون رواج دارند که برای چاپ مقاله شرایط ویژه ای دارند و باید مراحل زیادی طی شود.اما در این میان مجلاتی وجود دارند که قابل تایید هیچ یک از موسسات نیستند و در اصطلاح جعلی میباشند اگر محقق در حین فرایند چاپ مقاله اطلاعات کافی از مجلات معتبر نداشته باشد زحمت چندین ماهه ای که برای نگارش مقاله کشیده است از بین خواهد رفت پس قبل از هر چیز محقق باید آگاهی کافی از نشریات به دست آورد و اگر برایش مقدور نبود میتواند مراحل ویرایش تا پذیرش مقاله را به موسسات معتبر واگذار نماید. در این بخش اطلاعاتی در مورد روش تشخیص مجلات نامعتبر برای شما ارائه میکنیم با مطالعه روش های زیر میتوانید مجلات جعلی را تشخیص دهید.

تصویر

روش تشخیص مجلات جعلی و تقلبی

  • از روش های ساده تشخیص مجلات جعلی مراجعه به سایت جعلی نشریات میاشد.وب سایت جعلی نشریات برای نشریاتی که بصورت کاغذی منتشر میشوند و نسخه الکترونیکی ندارند ایجاد میشود.
  • روش بعدی مراجعه به سایت وزرات علوم و وزارت بهداشت میباشد این دو وزارتخانه در بازه‌های زمانی مشخص فهرست مجلات معتبر را به همراه آدرس سایت آن‌ها منتشر می‌کنند.
  • توجه به نشانی و دامِین مجلات و زمان ایجاد آن‌ها همچنین توجه به آدرس مجلات که مجلات جعلی گاهی با کم و زیاد کردن یک حرف وب‌سایتی مشابه ایجاد می‌کنند؛ اعتبار سایت مجله و دامین را در www.whois.com می‌توان بررسی کرد، به مالک سایت مجله توجه کنید (مثلاً مالک یک مجله آمریکایی فردی ایرانی یا هندی باشد جای شک وجود دارد)؛ سایت www.whatsmypr.net  اعتبار سایت‌ها را نشان می‌دهد، هرچه عددی که نشان می‌دهد بزرگتر باشد اعتبار سایت بیشتر است.
  • از روش های دیگر میتوان به سرچ کردن عنوان مجله اشاره کرددر بسیاری از وب سایتها در مورد مجلات مطالبی را درج میکنند وما با این کار به مطالبی برخورد میکنیم که در وب سایت های انگلیسی به تقلبی بودن ان وب سایت اشاره کرده باشند یا بصورت ساده تر اسم مجله به اضافه hijacked را درگوگل جستجوکنید اگر ان وب سایت لو رفته باشدحتما راجع به ان مطالبی را نوشته اند.
  • یکی از ویژگیهای اصلی مجلات جعلی یا تقلبی عدم داوری و پذیرش های تقلبی سریع السیردر ژورنالها میباشد و باید به این نکته توجه داشته باشید مجله isi و دارای ایمپکت هیچ گاه به مقاله ای بدون کامنتهای داوری پذیرش نمیدهد.

از زمان ارسال مقاله تا دریافت پذیرش توسط مجلات جعلی معمولاً به‌طور غیرعادی کم است.

  • روش بعدی برای شناسایی مجلات تقلبی و جعلی این است که این مجلات برای ارسال مقاله ایمیل میدهند چراکه باید سریعا متقاضیان خود را جذب کنند و تا زمانی که ان مجلات را نشناختیم و زمان باقی مانده است سودهای کلانی را به جیب میزنند. وشما باید بدانید که مجلاتی که معتبر و ایمپکت دار هستند برای جذب مقاله به دانشجویان و پژوهشگران ایمیل نمیدهند در واقع مجلات معتبر نیازی به دادن ایمیل ندارند.
  • دانشجویان واساتید عزیزی که قصد چاپ مقاله در مجلات داخلی وخارجی دارند لطفا قبل از ارسال مقاله و واریزی حتما مجله را کنترل وبررسی نمایید تا جز بلک و مجلات جعلی و تقلبی نباشد البته هر ماه یکبار لیستی به عنوان لیست بلک یا سیاه توسط وزارت علوم ودانشگاه ازاد و وزارت بهداشت منتشر میشود .این لیست ها مشخصات مجلات که از سوی وزارت علوم وبهداشت و دانشگاه ازاد نامعتبر وجعلی وتقلبی شناخته شده اند ولی درعین حال این لیستها به روز نمیباشد وهستند ژورنالهای که به صورت جعلی وتقلبی فعالیت میکنند ونام مجلات در این لیست ها نیست .البته در سایت موسسه سینا میتوانید هم بروید و از لیست بلک دانشگاهها اطلاع داشته باشید و لیست را دانلود نمایید.

موسسه سینا برای جلوگیری از مجلات جعلی hijacked journals یا تقلبی Fake چه خدماتی انجام میدهد:

برای شناسایی اعتبار مجلات که به انها شک دارید ، برای ما ارسال نمایید تا دراسرع وقت اعتبار انها را برای شما شناسایی کرده واطلاعات لازم را ارئه دهیم . موسسه سینا این خدمات را به صورت رایگان به شما ارائه میدهد.برای اطلاعات بیشتر به وب سایت موسسه سینا مراجعه کنید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام