سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

مراحل استخراج مقاله از پایان نامه

انتشار 15 اسفند 1398
مطالعه 6 دقیقه

تحقیق و پژوهش در دنیای علم جایگاه ویژه ای دارد. زیرا تمامی پیشرفتهای علمی بر پایه تحقیق و پژوهش استوار است. مهمترین شیوه ارائه نتایج تحقیقات و پژوهشهای علمی نیز، تهیه مقاله پژوهشیست و محققی موفق است که بتواند مقاله خود را در مجلات معتبر منتشر کند.

مراحل استخراج مقاله از پایان نامه

تحقیق و پژوهش در دنیای علم جایگاه ویژه ای دارد. زیرا تمامی پیشرفتهای علمی بر پایه تحقیق و پژوهش استوار است. مهمترین شیوه ارائه نتایج  تحقیقات و پژوهشهای علمی نیز، تهیه مقاله پژوهشی است و محققی موفق است که بتواند مقاله خود را در مجلات معتبر منتشر کند. نگارش مقاله مستلزم داشتن طرحی مدون است. در گزارش یک تحقیق علاوه بر ارزشهای محتوایی بایستی از ساختار روشمندی  پیروی کرد. امروزه تحقیقات زیادی انجام میگیرد ولی بخش کوچکی از آن در مقالات آورده میشود که حاکی از عدم مهارت نویسنده در تدوین ساختاری مقاله است.

یکی از روشهای مقاله نویسی استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد یا تز دکتراست که یکی از اصلی ترین تجربه های پژوهشی هر دانشجوی تحصیلات تکمیلی به شمار می رود. چرا که با صرف وقت و دقت نظر بسیار به دنبال حل مسئله پژوهشی خود بوده و در نهایت طی یک جلسه ای از انجام آن در محضر اساتید داور و راهنما یا مشاور دفاع می کند. طی این فرآیند اگر به شکل مناسبی صورت گرفته باشد حتماً انگیزه انتشار یافته های پایان نامه را در قالب یک مقاله (علمی پژوهشی، ISC، ISI و یا SCOPUS و PUBMED ) زنده خواهد کرد.

چرا که چاپ مقاله برگرفته از پایان نامه امکان استفاده دیگران از نتایج پژوهشی و افزودن به غنای علمی جامعه هرچند به میزان اندک را تحقق خواهد بخشید. در نهایت این کار رزومه شما را برای ورود به دوره های تحصیلی بعدی یا ورود به شغل مورد نظر تقویت خواهد کرد. به همین دلیل قصد داریم در این نوشتار شما با مراحل استخراج مقاله از پایان نامه آشنا کنیم. اما قبل از آن، اساسا باید با تفاوتهای مقاله و پایان نامه آشنایی کامل داشته باشید.

تفاوتهای میان پایان نامه و مقاله

پایان‌نامه

  • اهداف علمی به همراه دارد و در جامعه دانشگاهی مورد بررسی قرار می‌گیرد؛
  • اساتید آن را بررسی و تحلیل می‌کنند؛
  • دارای فصول مختلف است؛
  • هیچ محدودیت خاصی درباره حجم و اندازه پایان‌نامه نیست؛
  • دارای جداول محتوایی مختلف است که فهرست‌وار به شرح فصول و عناوین می‌پردازند؛
  • ادبیات تحقیق به طور مبسوط در آن شرح داده می‌شود؛
  • باید در آن به ابزارها و روش‌های استفاده‌ شده در پایان‌نامه اشاره شود؛
  • تمام یافته‌های پژوهشی و تحقیقاتی شرح داده می‌شود.

مقاله

  • باید دارای استانداردهای مجلات علمی باشد؛
  • داوران آن افرادی ناشناس و بی‌طرف هستند؛
  • به جای فصول دارای بخش‌های مختلف است؛
  • دارای محدودیت از نظر تعداد لغات است؛
  • فرم و ساختار مقالات با پایان‌نامه متفاوت است؛
  • ادبیات تحقیق به طور مفصل در آن شرح داده نمی‌شود؛
  • بخش‌هایی منتخب از کار پژوهشی در مقاله ارائه می‌شود.

مراحل استخراج مقاله از پایان نامه

ژورنال علمی یا همان مجله مناسب را انتخاب کنید

ژورنالی انتخاب کنید که اهداف و چشم‌اندازی هم‌سو با موضوع تحقیقاتی‌تان دارد. در این صورت است که بعد از نگارش مقاله از روی پایان‌نامه، امکان پذیرش مقاله‌تان وجود خواهد داشت. اگر همین‌طور بی‌برنامه و بدون آگاهی به سراغ نگارش مقاله و ارسال آن برای مجله‌ای بروید که با اهداف و اصطلاحا اسکوپ (scope) آن آشنا نیستید، امکان دارد که مقاله‌تان، ماه‌ها در صف بررسی قرار بگیرد و نهایتا هم پذیرش نشود.

آشنایی با مجلات مناسب قبل از دست به کار شدن برای نگارش مقاله از روی پایان‌نامه دید خوبی برای پیش‌برد درست کار در مسیری مناسب به شما خواهد داد.

عنوان مقاله را تغییر دهید

لزومی ندارد که عنوان مقاله دقیقا همان عنوان پایان نامه باشد. ممکن است پایان نامه شما متغییر و داده های زیادی داشته و قابلیت استخراج بیش از یک مقاله را داشته باشد. بنابراین بسته به اینکه از کدام قسمت از داده ها و نتایج می خواهید مقاله بنویسید، عنوان را متناسب با مسئله مورد نظر انتخاب کنید. همچنین توجه داشته باشید که عنوان مقاله باید مختصرتر از عنوان پایان نامه بوده و جذاب باشد.

حجم مطالب به کارگرفته شده از  پایان‌نامه باید در مقاله کاهش پیدا کند

یادتان باشد که حجم مقاله از پایان‌نامه خیلی کم ‌تر است و به همین خاطر باید به آن به چشم اثری کاملا مجزا از پایان‌نامه نگاه کنید. قرار نیست که عینا جملات و عبارات پایان‌نامه را در مقاله کپی‌برداری کنید. بهتر است که جملات و عبارات موجود در پایان‌نامه را برای به کارگیری در مقاله، پارافریز کنید و به شکلی متفاوت بنویسید. ایده‌های موجود در پایان نامه را به شکل و شمائلی تازه در مقاله‌تان بنویسید. باید تلاش کنید تا بخش‌هایی از پایان‌نامه را در مقاله بیاورید که قرار است، حرف مهمی بزنند و برای مخاطب مفید و جذاب باشند.

مقدمه را به چکیده تبدیل کرده و آن را درست بنویسید

چکیده‌ای که در مقالات عنوان می‌شود از مقدمه پایان‌نامه بسیار کمتر و در حدود ۱۰۰ تا ۲۵۰ کلمه است. اما باید حاوی تمام اطلاعات مهمی باشد که در مقدمه پایان‌نامه هم به آنها اشاره شده است. به مقدمه و بخش بحث (discussion) پایان‌نامه دقت کنید و از روی آنها چکیده‌ای مفید و مناسب بنویسید.

ممکن است که پایان‌نامه شما دارای بیش از یک فرضیه یا سوال باشد. در این صورت، لازم نیست تمام سوالات و فرضیات‌تان را در مقاله بیاورید. حتی ممکن است بتوانید از هر یک از پرسش‌ها و فرضیه‌هایی که مطرح می‌کنید، مقالات متفاوتی استخراج کنید.

گاهی‌اوقات هم می‌توانید گزینه دیگری را انتخاب کنید و اگر امکانش وجود داشته باشد، تمام پرسش‌ها را با هم ترکیب کنید و آنها را در قالب یک پرسش در مقاله‌تان بیاورید. مقدمه مقاله باید مختصر و مفید باشد و طبق سبک و سیاق مجله انتخابی نوشته و تنظیم شود.

بخش روش‌شناسی را مختصر بنویسید

بخشی از مقاله که به شرح روش‌شناسی مرتبط است باید مختصرتر از پایان‌نامه باشد. لزومی ندارد که شرحی مبسوط از رویکرد به کار رفته در کار پژوهشی‌تان داشته باشید. برای نگارش این بخش هم قطعا مرور مقالات دیگری که در ژورنال علمی موردنظرتان به چاپ رسیده است، راه‌گشا و مفید خواهد بود.

نتایج اصلی را اعلام کنید

در بخش نتایج مقاله‌ای که از پایان‌نامه استخراج می‌کنید باید نتایج کاری را عنوان نمایید که فرضیه مربوط به آن را مطرح کرده بودید. یعنی اگر به فرض، مقاله‌تان فقط به یکی از موضوعات و پرسش‌هایی می‌پردازد که در پایان‌نامه‌تان مطرح شده، باید نتایج مرتبط با همان فرضیه و پرسش را هم مطرح کنید. نتایج تحقیق باید به دقت در مقاله هم عنوان شود. شما باید بتوانید در مقاله‌­ای که ارائه می­‌کنید پیشنهادات کاربردی و اجرایی خود را به ذی‌نفعان پژوهش ارائه بدهید تا بتوانند با استفاده از یافته‌­های شما جهت حل مشکلات و پیشرفت در زمینه موضوع مورد بررسی اقدام کنند.

منابع مقاله را به سبک رفرنس نویسی مجله بنویسید

هنگام درج منابع در مقاله باید به سبک رفرنس‌نویسی مجله­‌ای که می­‌خواهید مقاله در آن چاپ شود توجه کنید. چرا که استایل مجلات با هم متفاوت است. قبل از ارسال مقاله حتما به این مساله توجه کنید.

استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد یا دکتری کار دشواری نیست ولی نیاز به تجربه و آگاهی دارد. اما اگر زمان کافی در اختیار ندارید یا به هر دلیلی احساس می‌کنید که در این کار از تبحر کافی برخوردار نیستید، باز هم جای نگرانی وجود ندارد. کادر مجرب و حرفه ای موسسه سینا با تجربه استخراج مقالات متعدد از پایان نامه های محققان و پژوهشگران می‌توانند به حرفه‌ای‌تر عمل کردن شما در دنیای مقالات و ژورنال‌های علمی کمک کنند.

بیشتر بخوانید:

استخراج و چاپ مقاله isc

مقاله استخراج شده را میتوان در مجلات معتبر چاپ کرد؟

استخراج مقاله از پایاننامه چقدر زمان میبرد؟

استخراج مقاله در تبریز​​​​​​​

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام