سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

موارد مصاحبه دکتری

انتشار 6 اسفند 1398
مطالعه 4 دقیقه

همان طور که برای موفقیت در آزمون اراده و برنامه ریزی کردید، برای مصاحبه نیز بایستی با اراده ی قوی و اعتماد به نفس کامل، خود را برای حضور در جلسه مصاحبه آماده کنید. در این مقاله میخواهیم شما را به یک عزم جزم و آمادگی کامل برای گذر از خان مصاحبه مجهز کنیم!

موارد مصاحبه دکتری

اگر موفق به کسب حدنصاب دعوت به مصاحبه کدرشته محل های انتخابی خود شده اید، به شما تبریک میگوییم. چون هر کسی قادر به گذر از سد آزمون کتبی و کسب حدنصاب برای مصاحبه نیست. حتما میدانید که این فرصت ممکن است تنها یک بار برای شما اتفاق بیفتد. پس لازم است از همه آنچه که برای آمادگی و حضور در جلسه مصاحبه نیاز است، اطلاع کامل داشته باشید. چرا که گذر از این مرحله و کسب موفقیت در آن حتی مهمتر از قبولی در آزمون کتبی دکتراست.

همان طور که برای موفقیت در آزمون اراده و برنامه ریزی کردید، برای مصاحبه نیز بایستی با اراده ی قوی و اعتماد به نفس کامل، خود را برای حضور در جلسه مصاحبه آماده کنید. اما اینکه برای سربلند بیرون آمدن از این خان سخت، باید روی چه مواردی تمرکز کنید، بر عهده ماست. در این مقاله میخواهیم شما را به یک عزم جزم و آمادگی کامل برای گذر از خان مصاحبه مجهز کنیم!

در حرکت اول، پس از دریافت دعوتنامه مصاحبه، شروع به جمع آوری و کسب اطلاعات در خصوص آدرس دقیق دانشگاه، تیم اساتید مصاحبه کننده، شرایط و موقعیت جلسه مصاحبه، سوالات احتمالی مصاحبه و سایر اطلاعات تکمیلی در این باره کنید. سعی کنید با اساتید مصاحبه کننده تا قبل از روز مصاحبه از طریق ایمیل مکاتبه کنید و یا حتی الامکان ملاقات حضوری داشته باشید. رزومه کاری و علمی، مقالات چاپ شده، کتب تالیفی یا ترجمه  و دروس تدریسی آنها را مطالعه و بررسی کنید تا هم از  زمینه تخصص هر یک از آنها اطلاع یابید هم از این طریق مباحثی از تخصص مورد نظر آنها که ممکن است تاکید یا علاقه بیشتری بر آن دارند، شناسایی و خود را به اطلاعات و آمادگی کامل در آن زمینه ها مجهز کنید.

 اگر زمان طولانی ای از جلسه دفاع پایان نامه ارشد شما میگذرد حتما و حتما یک مطالعه دقیق از آن داشته باشید؛ چون قطعا یکی از سوالات مصاحبه در مورد پایان نامه شما خواهد بود.

یکی دیگر از موارد مهمی که در قبولی شما در مصاحبه دکتری مهم و تعیین کننده خواهد بود، میزان تسلط شما به زبان انگلیسی است. پس، از آن غافل نشوید. اگر مدرک زبان معتبری دارید، حتما در روز مصاحبه همراه داشته باشید.

در جلسه مصاحبه هیچ چیز ترسناکی وجود ندارد! استرس و هیجانات خود را مدیریت کنید. برای روز مصاحبه یک لباس آراسته و مناسب انتخاب کنید و با اعتماد بنفس کامل و روی گشاده، خود را برای پاسخ به سوالات اساتید آماده کنید.

سوالات مصاحبه 

سوالاتی که بطور معمول در جلسات مصاحبه از داوطلبان ورود به دکتری پرسیده میشود، معمولا حول موارد زیر است:

بخشی از سوالات، سوالات عمومی از قبیل معرفی داوطلب (شامل سن، دانشگاه‌های محل تحصیل مقاطع گذشته، عناوین علایق پژوهشی، رزومه پژوهشی و …)، هدف از تحصیل در مقطع دکتری و اهداف داوطلب برای آینده، وضعیت تأهل، وضعیت شغل و منبع درآمد، وضعیت و محل سکونت و اولویت‌های انتخاب رشته دکتری و دلایل انتخاب اولویت‌هاست.

بخش دیگر اما مربوط به ارائه پاسخهای بی نقص و کامل به سوالاتیست که مختص جلسات مصاحبه دکتراست و در ادامه به آنها اشاره میکنیم:

سوالات زبان انگلیسی

  • معرفی خود به زبان انگلیسی
  • چکیده پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد
  • روخوانی و ترجمه متن تخصصی مقالات یا کتب مرتبط با رشته
  • شرح موضوع مدنظر برای رساله دکتری
  • سوال درباره واژگان تخصصی رشته به زبان انگلیسی

سوالات تخصصی

  • سوال از مبانی نظری، روش تحقیق و نتیجه‌گیری پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد
  • سوالات تخصصی درخصوص پژوهش‌ها و مقالاتی که قبل از این انجام داده‌اید.
  • سوالات تخصصی مرتبط با رشته
  • سوال درخصوص موضوعی که برای پژوهش در مقطع دکتری اعلام کرده‌اید.
  • سوالاتی در خصوص روش تحقیق و آمار
  • سوالات تخصصی درمورد دروسی که اعلام کرده‌اید مشغول به تدریس آن‌ها هستید.

مدارک لازم جهت حضور در مصاحبه دکتری

مدارک مورد نیاز برای جلسه مصاحبه

1

اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه

2

مدرک کارشناسی ارشد یا گواهی معدل و ریز نمرات دروس

3

کتاب های تالیف و ترجمه شده

4

گواهی سابقه تدریس در دانشگاه ها

5

مدرک زبان (آیلتس، تافل، تولیمو …)

6

پایان نامه ارشد و ریز نمرات آن

7

گواهی ثبت اختراع و عناوین علمی

8

رزومه کامل تحصیلی و شغلی

9

توصیه نامه از سه تن از اساتید ارشد از جمله استاد راهنما

10

انتخاب موضوع پایان نامه مقطع دکتری

بعنوان نکات پایانی باید اشاره کنیم که اولا حداقل نیم ساعت قبل از شروع مصاحبه در محل حضور داشته باشید، ثانیا در برخورد با سوالات مصاحبه، عجله به خرج ندهید و با طمأنینه و آرامش و اعتماد به نفس به سوالات پاسخ دهید. در صورت طرح سوالات نامعقول یا عجیب و غریب از سوی مصاحبه کنندگان نه شوکه شوید و نه از کوره دربروید و ناراحت شوید. خود را برای چنین موقعیتهایی آماده کنید و با کمال احترام و ادب، توام با گشاده رویی به سوالات پاسخ دهید و هرگز جبهه نگیرید. چون این مسئله، یک نکته منفی و تاثیرگذار در مصاحبه شما خواهد بود.

در پاسخ به هر سوالی به اصل صداقت پایبند باشید. در صورتی که پاسخ سوالی را نمیدانید بدون طفره رفتن، صادقانه بگویید حضور ذهن ندارید. مسلما این پاسخ خیلی بهتر از پاسخهای بی ربط و نامعقول خواهد بود. و در حالت کلی در مورد موضاعاتی که نسبت به آنها اطلاعاتی ندارید اظهار نظر نکنید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام