سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

مدارک لازم برای مصاحبه دکتری

انتشار 17 دی 1398
مطالعه 6 دقیقه

مصاحبه دکتری ،دومین و مهم ترین مرحله آزمون دکتری می باشد که تمامی دانشگاه های برای هر رشته محل به صورت مجزا برگزار می کنند . مدارک لازم برای مصاحبه دکتری سراسری مدارکی هستند که سازمان سنجش یا دانشگاه مورد نظر آن‌ ها را برای انجام مصاحبه ضروری می ‌دانند.البته برخی مدارک مورد نیاز مصاحبه دکتری نیز اختیاری هستند و دارا بودن آن ها امتیاز آور است.

مدارک لازم برای مصاحبه دکتری

پس از اتمام زمان انتخاب رشته دکتری دانشگاه های سراسری سال ، سازمان سنجش به بررسی فرم انتخاب رشته داوطلبان حاضر در این مرحله از آزمون دکتری پرداخته و کارنامه نتیجه انتخاب رشته را بر روی سایت خود به نشانی sanjesh.org قرار می دهد . از این رو کلیه داوطلبانی که در کدرشته محل های انتخابی دارای حدنصاب نمره علمی لازم هستند می بایست با در نظر گرفتن جزئیات جلسات مصاحبه دکتری و اطلاع از زمان مصاحبه دکتری سراسری  ، با همراه داشتن مدارک مورد نیاز برای انجام مصاحبه به هر یک از دانشگاه ها یا موسسات آموزش عالی مراجعه کنند . برخی مدارک لازم برای شرکت در مصاحبه دکتری  از سوی سازمان سنجش و برخی دیگر از سوی دانشگاه ها در قالب اطلاعیه مصاحبه اعلام می شود که همراه داشتن تعدادی از آن ها اجباری و تعدادی دیگر اختیاری یا امتیاز آور است . در ادامه این مقاله مدارک لازم برای مصاحبه دکتری طیق اطلاعیه سازمان سنجش و دانشگاه های سراسری را ذکر می کنیم .

مدارک لازم برای مصاحبه دکتری سراسری  طبق اطلاعیه سازمان سنجش

تمامی داوطلبانی که قصد شرکت در مصاحبه دکتری دانشگاه های سراسری را دارند می بایست قبل از هر اقدامی از طریق لینک موجود در کارنامه انتخاب رشته دکتری که در سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org قرار دارد ، هزینه فرم بررسی صلاحیت عمومی آزمون دکتری را پرداخت کرده ، اطلاعات مورد نیاز را وارد فرم اینترنتی نمایند و در آخر کد رهگیری تکمیل فرم صلاحیت عمومی آزمون دکتری  را یادداشت کنند . سپس باید مدارک مورد نیاز برای شرکت در جلسه مصاحبه را حاضر کرده و در زمان مقرر شده همراه خود ببرند . مدارک لازم که داوطلبان دارای حدنصاب می‌ بایست همراه خود در جلسه مصاحبه دکتری سراسری داشته باشند به شرح زیر است :

1- اصل مدرک كارشناسی ارشد ( فوق لیسانس ) یا کارنامه ریز نمرات :

نکته مهم : داوطلبانی كه دانشجوی سال آخر دوره كارشناسی ‌ارشد و یا دكتری حرفه‌ ای بوده و حداكثر تا تاریخ 99/06/31 فارغ ‌التحصیل می ‌شوند می بایست اصل گواهی تائید شده توسط دانشگاه یا موسسه آموزش عالی محل اخذ مدرک مطابق فرم مندرج در صفحه 39 دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون دکتری  و یا فرم مندرج در صفحه 99 دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌ دکتری  را همراه داشته باشند .

2- اصل مدرک كارشناسی ( لیسانس ) یا کارنامه ریز نمرات :
نکته مهم 1 : آن ‌دسته از داوطلبانی كه فارغ ‌التحصیل دوره كارشناسی ناپیوسته می‌ باشند علاوه بر اصل مدرک كارشناسی ناپیوسته می ‌بایست اصل مدرک كاردانی را نیز ارائه کنند .

نکته مهم 2 : كسانی كه به دلائلی قادر به ارائه اصل مدرک یا مدارک کارشناسی و کاردانی نمی‌ باشند ، لازم است اصل گواهی تائید شده توسط دانشگاه یا موسسه آموزش عالی محل اخذ مدرک را به همراه داشته باشند .

3- اصل شناسنامه و یا كارت ملی برای تطبیق مشخصات شناسنامه‌ ای معرفی شده با مشخصات اطلاعات ارسالی از سوی سازمان سنجش .  
4- در صورت استفاده از سهمیه مربیان دانشگاه های سراسری ، دارا بودن اصل گواهی مبنی بر این كه عضو هیات علمی « رسمی- قطعی » و یا « رسمی- آزمایشی » تابعه وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری بوده كه به تائید بالاترین مقام مسئول نیز رسیده باشد .
5- کلیه مستندات مربوط به سوابق علمی ، آموزشی و پژوهشی و تحقیقاتی .

6 - مدركی كه وضعیت نظام وظیفه معرفی شده را مشخص كند ( برای داوطلبان ذکور ) .

7 - اصل و کپی فیش واریزی هزینه مصاحبه دکتری به ازای هر دانشگاه یا موسسه

مدارک ذکر شده در بالا مربوط به مصاحبه دکتری  بوده و در صورت انتشار اطلاعیه سازمان سنجش سال در این خصوص و تغییر مدارک ، این مقاله به روز رسانی خواهد شد .

مدارک لازم برای مصاحبه دکتری  طبق اطلاعیه دانشگاه های سراسری

دارا بودن مدارکی که در قسمت قبل گفته شد ضروری و اجباری است اما مدارکی که در این قسمت ذکر می شود الزامی نیست و در واقع امتیاز آور است . یعنی داوطلبانی که دارای این مدارک هستند امتیاز بیشتری متناسب با برگه مصاحبه که از قبل طراحی و امتیاز بندی شده کسب می کنند . مدارک اختیاری مصاحبه دکتری سراسری به شرح زیر است :

1. مدرک زبان انگلیسی :

در صورتی که داوطلب دارای یکی از مدارک معتبر زبان انگلیسی داخلی یا خارجی باشد برای وی امتیاز خاصی در نظر گرفته خواهد شد . برخی از آزمون های زبان انگلیسی معتبر بدین شرح اند :
آزمون msrt ، آزمون tolimo ، آزمون تافل ، آزمون آیلتس و ...

2. گواهی ثبت اختراع و عناوین علمی

3. توصیه نامه از اساتید مقطع کارشناسی ارشد

توصیه نامه به نامه ای گفته می شود که شخصی معتبر و با درجه علمی بالا (( اساتید دانشگاهی )) برای شخصی دیگر (( متقاضی تحصیل در خارج از کشور یا متقاضی تحصیل در مقطع دکتری )) می نویسد و نظر و عملکرد وی را توضیح می دهد .

4. کتاب های تالیف و یا ترجمه شده توسط داوطلب

5. گواهی سابقه تدریس در دانشگاه ها
6. رزومه

برخی دانشگاه ها از داوطلبان می خواهند یک فرم اینترنتی را تکمیل کنند (( ثبت نام اینترنتی مصاحبه دکتری )) که بیانگر مشخصات فردی ، تحصیلی ، شغلی و ... باشد اما برخی دیگر از داوطلبان می خواهند تا رزومه کاملی از خود ارائه دهند که شامل تمامی موارد گفته شده باشد .

داوطلبان باید توجه داشته باشند که ممکن است دانشگاهی پرینت کارنامه انتخاب رشته دکتری یا گواهی ثبت نام غیر حضوری داوطلب در سیستم جامع دانشگاه و یا ... مدارک دیگری را از داوطلبان درخواست کنند اما این مدارک دارای امتیاز نمی باشد و تنها جهت شناسایی و نظم و سرعت دهی به اجرا جلسات مصاحبه دکتری است .

سوالات متداول

1- زمان تکمیل فرم صلاحیت عمومی آزمون دکتری چه وقتی است ؟

پس از اعلام نتایج انتخاب رشته دکتری دانشگاه های سراسری داوطلبانی که به مصاحبه یک یا چند دانشگاه سراسری دعوت شدند و قصد شرکت در آن را دارند می بایست از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org نسبت به تکمیل فرم صلاحیت عمومی دکتری اقدام نمایند .

2- آیا امکان پرداخت هزینه مصاحبه دکتری دانشگاه ای سراسری سر جلسه به صورت نقدی وجود دارد ؟

خیر . طبق اطلاعیه سال های گذشته دانشگاه های سراسری با مضمون جزئیات جلسات مصاحبه ، داوطلبان موظف اند فیش واریزی هزینه مصاحبه را به عنوان یک مدرک با خود ببرند .

3- آیا در مصاحبه دکتری دانشگاه های سراسری در مورد نمرات دروس مختلف در مقطع کارشناسی ارشد سوال پرسیده می شود ؟

بله ممکن است در مورد کم بودن نمرات برخی دروس در مقطع کارشناسی ارشد سوالاتی از داوطلبان پرسیده شود .

مدارک برای اخذ امتیاز های پژوهشی

برای دریافت امتیاز های پژوهشی که 40 امتیاز از امتیازات مصاحبه را به خود اختصاص می دهند داوطلبان باید کتاب چاپ شده ، نامه پذیرش مقاله از کنفرانس های خارجی، نامه پذیرش مقاله از مجلات علمی پژوهشی داخلی و یا خارجی خود را که به ترتیب حداکثر 4 امتیاز، 4 امتیاز و 22 امتیاز می باشد را در روز مصاحبه به همراه داشته باشند.

برای اخذ امتیازات پژوهشی داوطلبان می توانند با ثبت سفارش در سایت موسسه سینا یا ارتباط با کارشناسان موسسه سینا درخواست مشاوره نمایند. در این راستا داوطلبان می توانند پایان نامه خود را برای بررسی استخراج مقاله به کارشناسان موسسه سینا ارسال نمایند تا عناوین و تعداد مقالات قابل استخراج مشخص و برای استخراج مقالات اقدام گردد.

تیم خبره و با تجربه موسسه سینا با معرفی مجلات علمی پژوهشی داخلی و خارجی و اقدام برای اخذ پذیرش مقاله از این مجلات و کنفرانس های بین المللی برای ارتقا رزومه تلاش می کند که حداکثر 21 امتیاز برای مجلات و 4 امتیاز برای کنفرانس ها تعلق میگیرد.

هم چنین داوطلبان می توانند پایان نامه خود را از طریق موسسه سینا به کتاب تبدیل و چاپ نمایند تا 4 امتیاز چاپ کتاب را در مصاحبه دکتری اخذ نمایند.

داوطلبان پژوهش محور که در طول دوره کارشناسی ارشد خود پایان نامه نداشته اند، میتوانند درخواست معرفی کتب جدید النشر خارجی و ترجمه و چاپ این کتاب ها را از موسسه سینا داشته باشند.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام