سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

ملاک انتخاب مجله برای چاپ مقاله

انتشار 6 آبان 1397
مطالعه 5 دقیقه

انتخاب مجله معتبر برای چاپ مقاله بایستی بر اساس ملاک های تعریف شده انجام گیرد تا مقاله ارسال شده به آن، از سوی مجله پذیرفته شود.

ملاک انتخاب مجله برای چاپ مقاله

چاپ مقاله

امروزه درخواست چاپ مقاله علمی در بین دانشجویان و اساتید به تعداد چشم گیری افزایش پیدا کرده است. علت اصلی این افزایش، رقابت در بین فارغ التحصیلان مقطع دکتری برای جذب در هیات علمی و همچنین اخذ بورسیه تحصیلی برای ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر دنیاست.
اولین گام بعد از اتمام نگارش مقاله پیدا کردن مجله مناسب برای چاپ مقاله میباشد. انتخاب مجله برای فردی که اولین بار قرار است این کار را انجام دهد بسیار دشوار تر است، تعداد بالای مجلات علمی در جهان و حضور برخی مجلات جعلی که تشخیص آنها کار آسانی نیست، کار انتخاب مجله را برای یک محقق تازه کار بسیار سخت می کند. فرد محقق اول باید قدرت تشخیص اصل یا جعل بودن مجله را داشته باشد و بعد از اینکه از اصل بودن مجله اطمینان یافت باید به سراغ اطلاعات مورد نیاز از مجله باشد. مثلا اینکه حوزه فعالیت مجله برای مقاله او مناسب است؟ ساختار مورد قبول مقاله برای این مجله چیست تا مقاله خود را بر اساس آن فرمت بندی نماید سپس فایل را برای کارشناس مجله ارسال کند تا مراحل پی گیری و چاپ انجام شود. انجام همه این مراحل نیازمند توانمندی و آگاهی هایی است که باید فرد بداند. زیرا اگر در انتخاب مجله دچار اشتباه شود نه تنها تحقیقات و زحماتش از بین خواهد رفت بلکه مقاله چاپ شده در مجلات جعلی هیچگونه ارزش و اعتبار علمی برای وی نخواهد داشت. 

ملاک های انتخاب مجله های معتبر 

هر مجله در رابطه بایک موضوع تحقیقی خاص مقاله چاپ میکند.به عنوان مثال:حقوق، پزشکی، مهندسی و ... بنابراین اول باید بدانید که آیا موضوع مقاله شما با موضوعات مجله هماهنگ است یا نه. برای مثال، مجله ای که در زمینه بیمارزی های قلبی اقدام به پذیرش مقاله می نماید، هرگز مقاله ای که در زمینه بیماری ریه به این مجله فرستاده می شود را نخواهد پذیرفت. البته در نظر داشته باشید که تمامی مجلات تا این حد تخصصی نیستند. مثلا مجله ای تحت عنوان CANCER در زمینه تمامی سرطان ها نقاله چاپ می کند اما مجله BREAST CANCER فقط مقالاتی که در زمینه سرطان سینه نوشته شده باشند را پذیرش می کند. پس دانستن حوزه فعالیت مجله، اولین کاری در بررسی یک مجله می باشد.

ایندکس شدن ژورنال:

هر مجله ای، بایستی در پایگاه اطلاعاتی انتشارات خود نمایه شود. مثلا گروهی از مجلات که زیر نظر نتشارات ارزیویر هستند، در این پایگاه نمایه می شوند. همچنین مجلات دیگر همچون ISCt SCOPUS , ... .   مهم این است که شما اول ملاک خود را تعیین کنید که مجله باید در کجا ایندکس شود و سپس اقدام به جستجوی ژورنال های معتبر در آن پایگاه داده نمایید.

ایمپکت فاکتور  (IF):

ایمپکت فکتور  یا ضریب تاثیر، یک معیار ارزیابی مجلات ISI می باشد. مجلاتی که دارای ایمپکت فاکتور باشند، تحت عنوان مجلات JCR نامیده می شوند. اگر می خواهید مقاله خود را در مجلات بسیار معتبر منتشر کنید، باید ببینید که ایمپکت فاکتور چیست. اگر مقاله شما یک موضوع جدید و به روز می باشد و محتوای قوی دارد، می توانید آن را به مجلات ایمپکت دار ارسال نمایید. توجه داشته باشید که مجلات ایمپکت دار از لحاظ داوری بسیار سخت گیر هستند، و بهتر است متناسب با مقاله خودتان، مجله ای را انتخاب نمایید که ایپکت بالایی نداشته باشد.

تعداد انتشار در سال:

برخی ژورنال ها ۱ یا ۲ بار در سال چاپ می‌شوند در حالی که برخی دیگر ۴ بار یا ۶ بار و حتی گاهی اوقات ۱۲ بار و بیشتر. هر چه ژورنالی شماره‌های بیشتری در سال چاپ کند احتمال پذیرش بیشتر و زمان بررسی مقاله شما کمتر خواهد بود.

میزان ریجکت مقالات:

هر ژورنالی میزان مشخصی از ریجکت مقالات را دارد. برای مثال برخی ژورنال ها ۹۰ درصد مقالات ارسالی را ریجکت می‌کنند و برخی دیگر ۳۰ درصد را. هر چه میزان ریجکت مقالات کمتر باشد احتمال پذیرش مقاله شما در آن ژورنال ها بیشتر است. البته میزان ریجکت مجله به میزان انتشار در سال مجله نیز بستگی دارد.

اعضای هیئت داوران مجلات:

هر مجله ای برای بررسی مقالات ارسالی از داوران متخصص در ان موضوع دعوت به همکاری می کند تا بتواند نقالاتی که از لحاظ محتوایی خوب هستند را پذیرش نماید. مجله هایی که از هیئت داوران سرشناس استفاده می‌کنند به احتمال بیشتر کار شما را از جنبه علمی مورد توجه قرار خواهند داد و نه سایر جنبه‌ها. علاوه بر این حتی اکر مقاله شما ریجکت شود چیزهای بسیاری از این هیئت داوران خواهید آموخت. باید بدانید که حتی در ژورنال های معتبر نیز آشنا بودن با هیئت داوران و داشتن همکاری با ژورنال، در پذیرش مقاله نقش بسزایی دارد. هرچه میزان این همکاری از درصد بالاتری برخوردار باشد میزان کمک موسسه نیز به شما بیشتر خواهد بود.

مشخص بودن فرایند داوری:

باید خاطر نشان کرد که برخی ژورنال ها بر طبق یک برنامه زمانی منظم مقالات را داوری و تایید یا رد شدن آن را به شما اطلاع می‌دهند. اما برخی مجلات نظم مشخصی ندارند و گاهاً مقاله شما ماهها در دست داوران قرار دارد و سبب اتلاف وقت شما می‌شوند. در نتیجه مجله ای را برای چاپ مقاله انتخاب نمایید که پروسه داوری کوتاهی برای چاپ مقاله داشته باشد.

قرار نداشتن در لیست ژورنال های نامعتبر:

لازم به ذکر است که قبل از ارسال مقاله به یک ژورنال ابتدا جدیدترین و آخرین لیست ژورنال های نامعتبر (Blacklist)  وزارت علوم و وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی را مطالعه کرده و از نبودن نام ژورنال مورد نظرتان در این لیست مطمئن شوید.
حالا شما می‌توانید ژورنال های معتبر برای چاپ مقاله خود انتخاب نمایید. فراموش نکنید که کار علمی شما که ماهها بر روی آن زحمت کشیده‌اید در این مرحله به ثمر می‌نشیند، بنابراین در انتخاب ژورنال عجله نکرده و با دقت عمل نمایید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام