سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

مجلات اسکوپوس Scopus فارسی

انتشار 26 فروردین 1399
مطالعه 3 دقیقه

چاپ مقالات علمی بعنوان آثار پژوهشی محققین در مجلات نمایه شده در پایگاههای معتبر علمی، از جمله عواملی است كه نهادهای متولی ارزيابی سطح توليد دانش در کشورهای مختلف برای سنجش و تعیین جایگاه علمی کشورها و مراکز علمی مستقر در آنها از جمله دانشگاهها مورد استفاده قرار ميدهند.

مجلات اسکوپوس Scopus فارسی

چاپ مقالات علمی بعنوان آثار پژوهشی محققین در مجلات نمایه شده در پایگاههای معتبر علمی، از جمله عواملی است كه نهادهای متولی ارزيابی سطح توليد دانش در کشورهای مختلف برای سنجش و تعیین جایگاه علمی کشورها و مراکز علمی مستقر در آنها از جمله دانشگاهها مورد استفاده قرار ميدهند. از این رو كشور ايران نیز همواره درصدد اعتلای جايگاه علمی خود در منطقه و دنیا از طریق ارتقاء کیفیت مجلات علمی داخلی بوده است، بديهیست که اینکار با تکیه بر پژوهشهای محققین و پژوهشگران جوان بومی توجه انجام گرفته و موفقيتهای چشمگیری نیز در اين زمينه حاصل شده است. موفقیت در حوزه های مختلف علمی که موجب شده نام ایران بعنوان یکی از کشورهای پیشرو در عرصه تولید علم مطرح شود.

از جمله پایگاههای علمی نمایه کننده مجلات معتبر در دنیا scopus است که به لحاظ اعتبار در رده دوم و بعد از موسسه اطلاعات علمی isi قرار دارد. تعداد مجلات علمی نمایه شده هر کشور در این پایگاه و کیفیت آنها، یکی از فاکتورهای سنجش توسعه علمی کشورهای مختلف است. از این رو در کشور ما نیز مجلات علمی مختلف در طی این سالها کوشیده اند تا با ارتقاء کیفیت خود و انطباق با استانداردهای جهانی در پذیرش و چاپ مقالات علمی، در لیست مجلات پایگاه اسکوپوس قرار گیرند و دستاوردهای پژوهشگران و محققین ایرانی را در سطح بین المللی انتشار دهند. 

پایگاه اسکوپوس در سال ۲۰۰۴ در کشور هلند پایه گذاری شد. این پایگاه یک نمایه استنادی مربوط به الزویر ( Elsevier) است که شامل حدود 36000 موضوع در علوم مختلف مانند علوم زیستی، علوم اجتماعی، فیزیک و شیمی می‌شود. یکی از مزایای محصولات اسکوپوس این است که هر ساله توسط اساتید و افراد صاحبنظر در حوزه های تخصصی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و تلاش می‌شود تا از انطباق فاکتورهای کیفی مجلات با استانداردهای تعیین شده این پایگاه اطمینان حاصل شود. در حال حاضر بیش از ۲۳ هزار مجله علمی در لیست مجلات اسکوپوس دیده می‌شود.

در سالهای اخیر مجلات ایرانی بسیاری در لیست اسکوپوس قرار گرفته اند. به گونه ای که در جدیدترین لیست این پایگاه که در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است ۱۴۰ مجله ایرانی نیز دیده می‌شود. این مجلات عمدتا در زمینه پزشکی و سلامت می‌باشد با این حال مجلاتی از رشته‌های علوم پایه، علوم انسانی و فنی مهندسی نیز در این لیست وجود دارد. در ادامه برای مشاهده لیست مجلات اسکوپوس در سال 2018 میتوانید روی آدرس زیر کلیک کنید:

لیست مجلات اسکوپوس scopus ایرانی

پایگاه scopus با ISI چه تفاوتهایی دارند؟

– محتوا: اسکوپوس دارای 28 میلیون سند است، این در حالی است که isi 37 میلیون سند در اختیار دارد.

– جزئیات استناد: تفاوت چندانی در استناد بین اسکوپوس و isi نبوده و بسیاری از مقالات بین این دو نمایه مشترک هستد ولی در کل دقت isi در زمینه ارجاعات به مقاله از اسکوپوس بیشتر است.

– تعداد ژورنال: اسکوپوس شامل 1500 عنوان ژورنال و  isi شامل تقریباً 9000 ژورنال میباشد.

– سرعت: یکی از مزایای اسکوپوس نسبت به آی اس آی سرعت آن است و محققان می‌توانند با سرعت و راحتی بیشتری اقدام به جستجوی مقالات خود کنند. 

– میزان پوشش: پوشش اسکوپوس تا قبل از سال 1996 به میزان 10 درصد و بعد از آن سال به میزان 30 درصد از isi کمتر است.

– جست‌وجو: جست‌وجوی مجلات در پایگاه اسکوپوس به مراتب آسان‌تر از isi است.

 

پذیرش و چاپ مقاله در مجلات scopus با موسسه سینا

شما دانشجویان و محققین گرامی میتوانید با ثبت سفارش یا تماس با موسسه سینا از خدمات ما در زمینه پذیرش و چاپ مقالات اسکوپوس استفاده کنید. چنانچه قصد ارسال مقاله به یکی از مجلات ایرانی نمایه شده در اسکوپوس را داشته باشید، کارشناسان ما در اسرع وقت، بررسی های لازم را انجام داده و مناسبترین مجلات که هم مرتبط با اسکوپ مقاله شما بوده و هم مورد تایید وزارت علوم باشد به شما معرفی خواهند کرد. پس از انتخاب مجله توسط شما، سایر امور مربوط به ارسال مقاله اعم از فرمت بندی، ترجمه تخصصی، پارافریز و ... نیز به صورت کامل توسط موسسه سینا قابل انجام است. همچنین فرایند انجام کار بسیار شفاف بوده و پژوهشگران می‌توانند به صورت کامل در جریان امور ارسال و پذیرش مقاله خود قرار گیرند. 

بیشتر بخوانید:

ﻟﯾﺳت ﻣﺟﻼت scopus مورد تائید وزارت ﻋﻠوم

نحوه شناسایی مجلات اسکوپوس Scopus

اکسپت تضمینی مقالات SCOPUS

مزایای چاپ مقاله scopus

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام