سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

مجوز چاپ کتاب

انتشار 2 دی 1399
مطالعه 6 دقیقه

مجوز چاپ کتاب و نحوه دریافت مجوزها جهت نشر و چاپ کتاب در این مقاله توضیح داده می شود، چنانچه برای کتاب خود نیازمند اخذ تمام مجوز ها از وزارت ارشاد هستید ولی اطلاعات کافی از مراحل انجام کار ندارید ، تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا شما را به طور کامل با مراحل گرفتن مجوز چاپ کتاب و پروانه نشر آشنا کنیم.

مجوز چاپ کتاب

مجوزهای لازم برای چاپ کتاب

اخذ مجوز های چاپ کتاب الزامی و مهم هستند و هیچ کتابی بدون داشتن مجوز های چاپ کتاب، ارزش و اعتباری ندارد. مجوز های چاپ کتاب در حقیقت اعتبار و شناسنامه ی کتاب می باشند. محل قرار گرفتن مجوز ها در صفحات اولیه کتاب می باشد. داشتن این مجوز ها نشانه ی داشتن حقوق مادی و معنوی برای نویسندگان است.

یعنی کتاب هایی که این مجوز را ندارند به هیچ عنوان حق داشتن پیگرد قانونی و مالکیت را ندارند. بحث مجوز های چاپ کتاب یکی از مهم ترین و الزامی ترین مراحل و خدمات پیش از چاپ می باشد. در این مقاله قصد داریم مراحل و مدارک لازم برای گرفتن مجوز های چاپ کتاب را به صورت کامل و جزء به جزء ارائه دهیم.

در ابتدا باید بدانید چه مجوزهایی برای چاپ کتابتان لازم دارید:

  • مجوز چاپ و انتشار کتاب
  • مراحل اداري چاپ كتاب
  • مجوز چاپ کتاب و پروانه نشر
  • مجوز نشر کتاب الکترونیکی
  • مجوز نشر کتاب
  • مجوز قبل از چاپ کتاب
  • مجوز ارشاد برای چاپ کتاب

مراحل گرفتن مجوز های چاپ کتاب چیست؟

برای اخذ مجوز چاپ کتاب میتوانید درخواست خود را به کارشناسان موسسه سینا از طریق ایمیل و یا ثبت سفارش آنلاین در زیر همین صفحه و یا تماس تلفنی مطرح نمایید تا برای اخذ مجوزهای لازم از طرف ناشر اقدام گردد. اولین قدم برای گرفتن مجوز، آماده کردن فایل کتاب است. لازم به توضیح می باشد که صفحه آرایی و طرح جلد کتاب ارزشمندتان توسط موسسه سینا انجام خواهد گرفت و به تایید نویسنده خواهد رسید لذا نیازی به صفحه آرایی از طرف نویسنده نمی باشد.

سایر مراحل دریافت مجوز نشر:

  • بعد از ثبت درخواست خود ، و ارائه فایل ورد کتاب به کارشناسان موسسه سینا ، کتاب شما صفحه آرایی شده و آماده اخذ مجوز ها می باشد.
  • فایل کتاب آماده برای خانه کتاب توسط انتشارات ارسال می گردد و یک شابک اختصاصی برای کتاب ثبت و معرفی می شود (ناشر باید یک کد سیزده رقمی منحصر به فرد که تحت عنوان شابک شناخته می شود را به اثر اختصاص دهد که یک شماره ی استاندارد بین المللی کتاب است و جهت شناسایی اثر در سطح ملی و بین المللی به کار می رود). نامه ای با درج شابک از طرف ناشر تنظیم و به نویسنده ارسال میشود که نیاز می باشد تا دریافت کتاب نزد خود نگه دارند.
  • ارسال فایل کتاب برای کتابخانه ملی توسط انتشارات جهت گرفتن فیپا کتاب (ناشر اثر را جهت دریافت فهرست نویسی پیش از انتشار (فیپا) در وب سایت کتابخانه ملی به ثبت می رساند).
  • فایل کتاب و طرح جلد کتاب برای وزارت فرهنگ و ارشاد ارسال شده و درخواست دریافت مجوزهای لازم به عمل می آید.
  • فایل کتاب برای مراجع و اشخاص ذیصلاح ارسال می گردد و ویرایشات و یا تائید نهایی کتاب صورت می پذیرد. (این مرحله زمانبرترین مرحله در روند مراحل چاپ کتاب می باشد که ممکن است برای برخی کتب به چندین ماه نیز به طول بیانجامد).
  • چاپ کتاب و دریافت اعلام وصول (در آخرین مرحله پس از چاپ کتاب، باید تعدادی مشخص از نسخه های کتاب جهت دریافت اعلام وصول به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل گردد.)
  • تحویل کتاب به نویسنده درب منزل

اخذ شابک (خانه کتاب)

شماره شابک از طرف خانه ی کتاب صادر می شود و انتشارات چاپ کتاب لیستی از شابک های موجود و صادر شده را دارد و هر یک از این شابک ها مخصوص یک کتاب جدید می باشد. ناشران قانونی، شماره شابکی را در اختیار دارند که بعد از آماده شدن کتاب، شماره شابک را به کتاب ارائه می دهد. در نتیجه گرفتن مجوز شماره ی شابک کار زمانبری نیست و به طور متوسط تا 48 ساعت در اختیار نویسنده قرار داده می شود.

شابک یک شماره ای می باشد که می توان به صورت سیستماتیک آن را پیگیری کرد و نشانه ی شناسنامه دار شدن کتاب شما می باشد.

شابک ها ۱۳ رقمی و بین المللی هستند که هر کدام از آن ها نشان دهنده ی یک نماد (عدد ۹۴۶ شماره یا شناسه ی ملی ایران است که در تمام شابک های کتابی که در ایران قصد چاپ ان را داریم، باید وجود داشته باشد. همین طور عدد صفر برای کشور های انگلیسی زبان می باشد).

شابک ها حکم سند ثبتی برای احراز مالکیت یک ملک را دارند. برای کتاب های موسیقی از شابم استفاده می شود. شابم هم مانند شابک می باشد. اگر یک شابک برای چندین کتاب استفاده شود، رقم آن به صورت کلی باطل می شود و همه ی امتیازات تعلق گرفته به آن حذف می شود.

اخذ فیپا از سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران

فیپا در حقیقت فهرست نویسی می باشد . برای دریافت فیپا باید حداقل ۳۰ درصد از متن کتاب و شابک مربوط به کتاب و مدرک شناسایی ( اطلاعات کامل اعم از نام و نام خانوادگی کامل، نام پدر ، محل تولد ، سال تولد و شماره ملی) نویسنده یا نویسندگان به کتابخانه ملی ارسال می گردد. برای زمانی که کتاب ترجمه شده است باید مشخصات کتاب اصلی هم ارسال شود. در بعضی موارد دیده شده کتابخانه ملی تقاضای ارسال پی دی اف کامل کتاب را دارد. بازه زمانی بررسی توسط کتابخانه بین ۲ هفته تا ۲۰ روز است.

فیپا اطلاعات زیادی از کتاب از جمله: نویسنده ی اصلی، نویسندگان دوم به بعد، شماره شابک، رده بندی کنگره ای و… را ارائه می دهد. طرح جلد تنظیم شده برای کتاب هم باید مورد تایید وزارت سازمان ارشاد باشد.

اخذ مجوز ارشاد از سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی

یکی از مهم ترین مجوز های چاپ کتاب، مجور ارشاد از سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد. این مجوز برای جلد کتاب می باشد. ۳ نسخه از کتاب چاپ می شود و برای اداره ی فرهنگ و ارشاد ارسال می گردد. اداره ی ارشاد کتاب را با شناسنامه تطبیق می دهد و متن کتاب را از نظر مسائل سیاسی، اخلاقی، مذهبی و… بررسی می کند و وقتی دستور صدور مجوز کتاب را ارسال کند، انتشارات اجازه دارد کتاب را در شمارگان زیاد چاپ کند.

توجه داشته باشید که تعداد ناشران جعلی کتاب زیاد شده است که اقدام به ارائه مجوز های جعلی برای مولفان می کنند. مولفان هم با توجه به اطلاعات، گمان می کنند این مجوز ها قانونی هستند. معمولا شماره شابک و فیپا هم جعلی می باشد. لذا نویسنده باید از صحت و قانونی بودن مجوز ها استعلام بگیرند.

موسسه سینا

موسسه سینا با داشتن سابقه ی بالغ بر 6 سال در زمینه چاپ کتاب آماده ارائه خدمات چاپ کتاب می باشد. تمام موارد صفحه آرایی، طرح جلد، اخذ شابک و فیپا و مجوزها، چاپ نسخه های ارسالی برای کتابخانه ملی و دریافت نامه وصول، چاپ و ارسال درب منزل نویسنده را انجام می دهد. میتوانید با ارائه فایل ورد کتاب خود به موسسه سینا تا 48 ساعت شماره شابک خود را دریافت نمایید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام