سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

مقاله JCR و ISI LISTED چه تفاوتی با هم دارند؟

انتشار 22 فروردین 1397
مطالعه 2 دقیقه

مجلات ISI که از معتبرترین مجلات و نشریات علمی هستند که از لحاظ ضریب تاثیر به دو دسته JCR و ISI LISTED تقسیم می‌شوند.

مقاله JCR و ISI LISTED چه تفاوتی با هم دارند؟

چاپ مقالات علمی در مجلات معتبر یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش علم می‌باشد. مقالات چاپ شده در مجلات معتبر ISI، دارای اعتبار و امتیاز بالاتری نسبت به سایر مجلات می‌باشد. از طرفی ارزش هر مقاله‌، به میزان تأثیری که نسبت به مقالات بعدی داشته است تعیین می‌شود. یعنی مقالاتی از ارزش بالایی برخوردار هستند که بیشتر مورد استناد قرار گرفته باشند.

 مجلات ISI که یکی از معتبرترین و شناخته شده‌ترین مجلات است، از نظر اعتبار خود به دو دسته تقسیم می‌شوند.

1. دسته اول مجلاتی هستند که دارای ضریب تأثیر می‌باشند. ضریب تأثیر یا همان ایمپکت فاکتور که با IF نشان داده می‌شود، برای مقاله یا نویسنده محاسبه نمی‌شود. بلکه این ضریب تاثیر مختص مجله است و به میانگین تعداد دفعاتی که به یک مقاله از یک مجله در طول یک دوره زمانی معین مراجعه شده است بستگی دارد و بر اساس آن نیز محاسبه می‌شود. از این ضریب برای مقایسه و رتبه‌بندی مجلات در سطوح مختلف ملی یا بین‌المللی استفاده می‌کنند. این در حالیست که این ضریب به مدت یکسال اعتبار دارد و به محض انتشار ایمپکت فاکتور سال بعد، تغییر پیدا خواهد کرد. مجلاتی که جزء این دسته هستند، مجلات جی سی آر (JCR) نامیده می‌شوند. JCR در واقع مخفف عبارت Journal Citation Reports می‌باشد و یک نشریه ‌سالانه به معنای گزارشات استنادی نشریات است که اطلاعات علمی مجلات علمی را فراهم می‌کند. تمام مجلات ISI که در سایت تامسون رویترز نمایه می‌شوند دارای ایمپکت فاکتور نیستند. این سایت سالانه لیستی در قالب فایل اکسل ارائه می‌دهد که در آن تمام مجلات ایمپکتدار را مشخص کرده است.
از آنجاییکه این مجلات از اعتبار بالایی برخوردار هستند، لذا داوری مقالات در این مجلات بسیار سخت‌تر است. به همین دلیل چاپ مقالات در این مجلات تضمینی نبوده و به کیفیت محتوای مقاله بستگی دارد. در واقع شانس پذیرش مقاله در این مجلات خصوصاً اگر ضریب تأثیر بالایی هم داشته باشد، نسبت به سایر مجلات کم‌تر است. اما مزیتی که چاپ مقاله در این مجلات دارد این است که اکثر این مجلات رایگان هستند. یعنی هزینه‌ای بابت چاپ مقاله از نویسنده دریافت نمی‌کنند.

2. دسته دوم از مجلات ISI، مجلات بدون ضریب تأثیر یا همان ISI Listed می‌باشد. اعتبار این مجلات نسبت به مجلات JCR پایین‌تر است. بنابراین مقالات در این مجلات راحت‌تر داوری می‌شوند و احتمال پذیرش آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود. لذا می‌توان گفت چاپ در اینگونه مجلات تضمینی می‌باشد.

در حالت کلی لیستی که هر ساله توسط مؤسسه تامسون رویترز ارائه می‌شود، معیار خوبی برای جداسازی مجلات JCR و Listed می‌باشد.

اگر شما پژوهشگران عزیز قصد دارید مقالات خود را در مجلات معتبر ISI به چاپ برسانید، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی زیر با کارشناسان مؤسسه سینا در ارتباط باشید و از خدمات آن استفاده کنید. زیرا این مؤسسه در راستای چاپ مقالات علمی خدمات ویژه‌ای برای پژوهشگران ارائه می‌دهد.

ارتباط با مؤسسه سینا:

تلفن ثابت: ⌕

تلفن همراه: ۰۹۱۴۹۷۲۴۵۲۲

ایمیل: pup.sina@gmail.com

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام