سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

منظور از ژورنال‌های ایمپکت دار چیست؟

انتشار 28 فروردین 1397
مطالعه 1 دقیقه

در بین مجلات ISI، به آن دسته از مجلاتی که دارای ضریب تأثیر هستند، مجلات ایمپکتدار یا همان JCR می‌گویند.

منظور از ژورنال‌های ایمپکت دار چیست؟

منظور از ژورنال‌های ایمپکت دار چیست؟

ژورنال‌های ISI از جمله معتبرترین ژورنال‌هایی است که به چاپ مقالات علمی دانشجویان، اساتید و پژوهشگران می‌پردازند. اعتبار این ژورنال‌ها نسبت به سایر ژورنال‌ها بالاتر است. اعتبار آن‌ها بر اساس ضریب تأثیر (Impact factor) تعیین می‌شود. ضریب تأثیر شاخصی است که تعداد استنادهایی که در یک بازه زمانی مشخص به یک مقاله از یک مجله داده می‌شود را نشان می‌دهد. این ضریب برای هر مجله و هر رشته متغیر است و هر سال توسط مؤسسه تامسون رویترز برای مجلاتی که در لیست این مؤسسه قرار دارند محاسبه می‌شود. همچنین هر ساله مجلاتی که تحت پوشش ISI هستند ارزیابی می‌شوند. در این ارزیابی مجلاتی که از حد متوسط مجلات ISI پایین‌تر باشند، از لیست این مجلات حذف می‌شوند.

مجلات ISI از نظر اعتبار و بر اساس ضریب تأثیر به دو دسته تقسیم می‌شوند.

دسته اول مجلاتی هستند که دارای ضریب تأثیر هستند. به این مجلات، مجلات JCR گفته می‌شود. این مجلات از اعتبار بسیار بالایی برخوردار هستند. اغلب این مجلات در حوزه‌های تخصصی فعالیت می‌کنند و فقط مقالاتی که در آن حوزه‌ها نگارش شده باشند را مورد بررسی و داوری قرار می‌دهند.

JCR که مخفف عبارت Journal Citation Reports می‌باشد، نشریه‌ای است که بطور سالانه اطلاعات علمی مجلات علمی همچون ضریب تأثیر را فراهم می‌کند. در واقع این نشریه به معنای گزارشات استنادی نشریات می‌باشد.

گاهی برخی مجلات ضریب تأثیر مجلات دیگر را جعل می‌کنند و ادعا می‌کنند که دارای ضریب تأثیر هستند. درصورتیکه این ضریب همانطور که گفته شد توسط مؤسسه ISI محاسبه می‌شود. از طرفی چون تمام مجلات ISI نمایه شده در مؤسسه تامسون رویترز دارای ایمپکت فاکتور نیستند، هر ساله لیستی از مجلات معتبر ایمپکتدار بصورت فایل اکسل در این سایت منتشر می‌شود.

و اما دسته دوم مجلاتی هستند که فاقد ضریب تأثیر هستند. به این مجلات، مجلات Listed می‌گویند.  اعتبار این مجلات نسبت به مجلات JCR کمتر می‌باشد.

برای تشخیص مجلات JCR از مجلات Listed، توجه به coverage آن ضروری است. بطوریکه وجود هر یک از عناوین زیر به منزله JCR بودن مجله می‌باشد.

Science Citation Index

Science Citation Index Expanded

Social Sciences Citation Index

Arts & Humanities Citation Index

نکته قابل توجه در رابطه با مجلات JCR این است که اغلب این مجلات برای چاپ مقاله از نویسنده هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند. اما در مقابل پروسه داوری بسیار سخت و زمان‌بری دارد و چاپ هیچ مقاله‌ای در آن مجلات، تضمینی نمی‌باشد.

مؤسسه سینا برای کمک به پژوهشگران در انتخاب مجله معتبر ایمپکتدار، خدماتی از جمله "معرفی مجلات معتبر ایمپکتدار" را ارائه می‌دهد. جهت استفاده از این خدمات با کارشناسان مؤسسه در تماس باشید.

ارتباط با مؤسسه سینا:

تلفن ثابت: ⌕

تلفن همراه: ۰۹۱۴۹۷۲۴۵۲۲

ایمیل: pup.sina@gmail.com

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام