سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

معرفی موسسه ISI و نمایه سازی مجلات علمی

انتشار 2 آبان 1397
مطالعه 5 دقیقه

موسسه (موسسه ISI) تامسون رویترز یک شرکت بزرگ است که هم‌ اکنون در حیطه‌های اقتصادی و حقوقی بسیار فعال بوده و درصد بسیار کمی از درآمدهایش به بخش علمی اختصاص دارد.

معرفی موسسه ISI و نمایه سازی مجلات علمی

تاریخچه موسسه isi

موسسه  (isi (Institute for Scientific Information که امروزه همه این مجموعه را با مجلات علمی پژوهشی میشناسند موسسه بر پایه انتشارات علمی است که در سال 1960 توسط یوجین گارفیلد آمریکایی تاسیس شده است.و پس از آنکه آقای گارفیلد توانایی اداره موسسه را نداشتند  این مجموعه را در سال 1992 به موسسه علمی تامسون واگذار کردند و بانام Thomson ISI شناخته شد.شرکت تامسون در سال ۲۰۰۲ شرکت رویترز را نیز خریداری کرده و شرکت تامسون رویترز (Thomson Reuters) با ریاست آقای دیوید تامسون تشکیل شد که دفتر مرکزی آن در نیویورک قرار دارد.این موسسه در حال حاضر یک شرکت بسیار بزرگ است که علاوه بر بخش علمی در حیطه های اقتصادی و حقوقی نیز بسیار فعال است و عمده در امدش به این دو بخش اختصاص دارد.اولین و مهم‌ترین کار وب‌آف‌نالج این است که لیست مجلات معتبر را منتشر می‌کند دومین کار این بخش نیز تهیه ضریب تأثیر برای مجلات علمی معتبر است که اطلاعات آن در زیر بخشی با نام گزارش استنادی مجلات یا (Journal Citation Reports: JCR) ارائه می‌شود. همه ساله مقالات زیادی برای این مجموعه ارسال میشود تا در مجلات چاپ شوند اما تمامی مقالات چاپ نمیشوند طی بررسی هایی که توسط این مجموعه انجام میشود ممکن است که مقالات رد شوند.این موسسه مدعی است که با نگاهی کاملاً بی طرف و واقع بینانه نسبت به ارزیابی مقالات و مجلات و ژورنال های علمی و پژوهشی اقدام می کند اما شایعاتی مبنی برتمایز قایل شدن این موسسه بخصوص درمورد کشورهای جهان سوم نیز وجوددارد.

 

فعالیت هایی که در موسسه ISI انجام میشود

  • موسسه ISI وظیفه آنالیز و دسته بندی مقالات و سرویس های پژوهش از علوم انسانی تا علوم پایه را برعهده دارد.هر ساله لیستی از مجلات و مقالات معتبری که با استاندارد این موسسه سازگار است را ارایه میکند تا استفاده کنند دسترسی آسانی داشته باشند و از اصل و جعل بودن مجله مطمعن شوند.
  • درحقیقت این موسسه مجلات علمی منتشر شده در دنیا را به منظور تبادل اطلاعات میان پژوهشگران فهرست بندی مینماید.تعداد مجلات ISI و حتی شماره آنها نیز ثابت نیستند.یک مجله ممکن است در یک زمان، از مجلات ISI محسوب شود، اما به دلیل کاهش بار علمی، بعدا از لیست مجلات ISI کنار گذاشته شود. در حال حاضر بیش از ۱۶۰۰۰ مجله، در لیست ISI قرار دارند. از این لیست چیزی حدود 1100 مجله درحوزه علوم انسانی و هنر می باشند. هر ساله ۲۰۰۰ مجله جدید مورد ارزیابی قرار می گیرد و حدود 10 تا15 درصد آنها به لیست ISI اضافه می شوند.
  • ISI همچنین یک ژورنال دارد که بطور سالانه منتشر می شود و درآن ضریب تاثیر (IF) مجلات عضو درآن آورده می شود.
  • این مرکز هم چنین جوایز و سمینارهائی در رابطه با علوم مختلف در سراسر دنیا برگزارمی کند و به بعضی از دانشجویان و پژوهشگران برتر دنیا بورس تحصیلی اعطا می کند.
  • بعضی از منابع به نقش ISI در تدوین سیاست های آموزشی دانشگاههای معتبر آمریکا و مراکز آموزشی و پژوهشی کشورهای عضو اتحادیه اروپا اشاره دارند.
  • این موسسه با طراحی افقی بلندمدت و تعهد اخلاقی نسبت به ارائه و ثبت برترین های علوم مختلف خودرا نه تنها به عنوان یک موسسه بلکه بعنوان یک بانک اطلاعاتی بسیار قوی درسطح جهان مطرح کرده است به طوری که امروزه در بسیاری از نقاط دنیا و از جمله کشورما چاپ مقاله درISI را به عنوان یکی از شرایط ارتقاء اعضاء هئیت علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی می دانند.

نمایه سازی مجلات علمی(نمایه‌های Web Of Science)

 وب‌آف‌ساینس (Web Of Science: WOS) نیز در واقع قسمتی از شرکت تامسون رویترز است که به نوعی در داخل و بطن WOK قرار دارد و زیرمجموعه‌ای از آن محسوب می‌شود. WOS خود شامل چندین پایگاه‌داده و یا نمایه بزرگ است که تعدادی از آن‌ها مربوط به کنفرانس‌ها است. WOS حدود ۴۵ زبان مختلف را پوشش می‌دهد و بیش از ۱۲ هزار مجله را پوشش می‌دهد. امروزه بخشی علمی شرکت تامسون با عنوان Clarivate Analytics به ارائه لیست تمامی مجلات تحت پوشش این موسسه می‌پردازد.  مجموعه وب‌آف‌ساینس شامل چهار نمایه اصلی زیر می‌باشد و مجلات موجود در این چهار نمایه اعتبار علمی بیشتری دارند:

  1.  نمایه استنادی علوم (Science Citation Index: SCI) یا  (Science Citation Index Expanded: SCID)که زمینه‌های فنی، مهندسی، پزشکی و کشاورزی را شامل می‌شود.
  2.  نمایه استنادی علوم اجتماعی ( Social Science Citation Index: SSCI) که حدود ۱۱۸۰ مجله در زمینه علوم اجتماعی را پوشش می‌دهد.
  3.  نمایه استنادی هنر و علوم انسانی ( Art & Humanities Citation Index: AHCI) که حدود ۱۱۳۰ عنوان مجله در حیطه هنر و علوم انسانی را شامل می‌شود.
  4.  نمایه استنادی علوم نوپدید بهCitation Index: ESCI)  (Emerging Sources که این نمایه به تازگی به لیست نمایه‌های این وب‌سایت اضافه شده است و علوم و مجله‌های با موضوعات نوپدید را شامل می‌شود.

تا زمانی که مجله‌ای در لیست یکی از این چهار نمایه قرار نگیرد، ضریب تأثیر یا ایمپکت فاکتور یا IF به آن تعلق نمی‌گیرد. به عبارتی دیگر، یک مجله می‌تواند توسط موسسه تامسون رویترز (موسسه ISI) نمایه شده باشد و در این وب‌سایت موجود باشد اما تا زمانی که در چهار نمایه اصلی موجود نباشد، ضریب تأثیر به آن مجله تعلق نمی‌گیرد. اگر مجله‌ای ضریب تأثیر دریافت کند، در لیست مجلات پایگاه گزارش استنادی مجلات یا همان JCR نیز قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که حضور یک مجله در یکی از این چهار نمایه اصلی اولین مرحله برای دریافت ضریب تأثیر است و دریافت ضریب تأثیر توسط یک مجله بعد از حضور در یکی از این نمایه‌ها حداقل دو سال وقت لازم دارد. البته ممکن است یک مجله بیشتر از دو سال نیز در انتظار دریافت ضریب تأثیر باشد و یا ممکن است به دلیل عدم رعایت یک‌سری از قوانین علمی مصوب این موسسه، از لیست‌های اولیه نیز اخراج شود.

 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام