سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

موفقیت در مصاحبه دکتری

انتشار 11 اردیبهشت 1400
مطالعه 3 دقیقه

سوالی که برای همه داوطلبان آزمون دکتری پیش می آید این هست که چگونه میتوان در مصاحبه دکتری موفق شد؟ در این مقاله به نکاتی که باعث موفقیت داوطلب در آزمون مصاحبه دکتری می شود، می پردازیم.

موفقیت در مصاحبه دکتری

دعوت به آزمون مصاحبه دکتری به منزله قبولی در مقطع دکتری نیست؛ چراکه هر ساله چند برابر ظرفیت پذیرش دانشگاه ها برای مصاحبه برگزیده می شوند تا از بین این افراد، کسانی که رزومه علمی قوی و قابلیت های بالایی دارند برای تحصیل در این مقطع انتخاب شوند. پس بسیار مهم هست که نکات موفقیت در مصاحبه دکتری را بدانید و به آنها عمل نمایید.

در این مقاله به چند نکته اصلی و اساسی که لازمه موفقیت در مصاحبه دکتری می باشد ، میپردازیم:

مورد اول: داشتن مدرک و توانایی کافی در زبان انگلیسی

داشتن مدرک های معتبر زبان انگلیسی و تخصص و مهارت کافی در زبان انگلیسی از مهم ترین نکاتی می باشد که لازم هست هر داوطلب مقطع دکتری به آن توجه داشته باشد. برای داشتن دانش کافی در زبان انگلیسی، داوطلبان باید از مدت ها قبل شروع به افزایش دانش خود کنند چرا که در زمان کوتاه این امر موثر نخواهد بود. همچنین داشتن مدرک زبان معتبر مانند تافل، تولیمو، آزمون زبان دانشگاه های بزرگ و... نیز از موارد امتیازآور در روز مصاحبه دکتری می باشد.
در نظر داشته باشید که داوران حاضر در جلسه مصاحبه دکتری از داوطلب درخواست میکنند تا برای چند دقیقه به زبان انگلیسی در مورد یک موضوع خاص( برای مثال در مورد پایان نامه خود) سخن بگویند. یا یک متن مشخصی به داوطلب داده می شود تا آنن را ترجمه کند. به یاد داشته باشید اساتید می خواهند دانشجویانی را برای مقطع دکتری انتخاب کنند که علاوه بر توان علمی بالا، بتوانند از مطالب خارجی و لاتین نیز به اندازه کافی بهره ببرند.

مورد دوم: چاپ مقاله و کتاب

از موارد تاثیر گذار در امتیاز داوطلب در مصاحبه دکتر، چاپ مقاله در مجلات معتبر داخلی و خارجی و کنفرانس ها می باشد. هرچه تعداد مقاله های چاپ شده داوطلب بیشتر باشد، شانس وی برای موفقیت بیشتر می باشد. همچنین چاپ کتاب نیز از موارد امتیاز آوری می باشد که نباید داوطلبان از آن غافل شوند.

برای چاپ مقاله، نیاز به آماده سازی مقاله می باشد که داوطلبان میتوانند از پایان نامه کارشناسی ارشد خود، مقاله استخراج نمایند و برای اخذ پذیرش و چاپ برای مجلات معتبر ارسال کنند.

داوطلبان میتوانند با تبدیل پایان نامه خود به کتاب و یا ترجمه کتاب خارجی و چاپ آن، امتیاز این بخش را دریافت نمایند.

چاپ مقاله و چاپ کتاب

مورد سوم :تسلط به مباحث اصلی رشته تحصیلی

به خاطر داشته باشید که داوران غالباً وارد جزئیات علمی نمی شوند ؛ بلکه با طراحی سوالات سخت هست که توانایی داوطلب را به چالش می کشند تا بتوانند نقاط قوت و توانمندی دانشجو را شناسایی نمایند. عموماً سئوالاتی که پرسیده می شود روی کلیات رشته متمرکز هستند. اگر استادی بخواهد از یک داوطلب سئوال های جزئی بپرسد، داوطلب می تواند به جای سکوت در برابر سئوال طرح شده موضوع را به سمت کلیاتی که در ذهن دارند منحرف نماید و پاسخ هایی ارائه دهد؛ هر چند داور به پاسخ مورد نظر دست نمیابد، اما تصور بیسوادی و ضعف از داوطلب را نخواهد داشت.

مورد چهارم: دریافت توصیه نامه علمی

یکی از مهم ترین موارد در مصاحبه دکتری داشتن توصیه نامه علمی از اساتید برجسته رشته تخصصی می باشد. این امر باعث می شود که اساتید مصاحبه کننده با اطمینان خاطر بیشتری در مورد داوطلب ازمون دکتری رأی دهند. چرا که اساتید برجسته رشته های علمی بدون دلیل و شناخت توصیه نامه ای برای دانشجو تنظیم نمیکنند.

مورد پنجم: داشتن مسیر و هدف مشخص

از مهم ترین سئوالاتی که داوران حاضر در آزمون مصاحبه دکتری از داوطلب می پرسند، هدف و مسیر زندگی آینده آنهاست. قطعاً ارائه پاسخ صریح، امیدوار کننده و مبتنی بر رشته تحصیلی است که می تواند اساتید را از داشتن انگیزه داوطلب برای ادامه تحصیل مطمئن نماید.

مورد ششم: داشتن ظاهر آراسته و رسمی

روز آزمون مصاحبه دکتری حتما با ظاهری آراسته و ترجیحاً رسمی حاضر شوید و از انجام رفتار خارج از عرف مثل غمگین بودن، خندیدن بیهوده، استرس داشتن، لرزیدن و... اجتناب کنید. بهتر است کاملا خونسرد و آرام در جلسه مصاحبه شرکت کنید و تا پایان جلسه از یک روند ثابت و معقول رفتاری تبعیت نمایید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
(امتیاز 0 توسط 0 نفر)
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام