سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

موضوع مناسب مقاله را از کجا پیدا کنیم؟

انتشار 18 آذر 1397
مطالعه 4 دقیقه

از بزرگترین دغدغه های دانشجویان در نگارش مقاله انتخاب موضوع میباشد که بتوانند برای مقاله عنوانی مرتبط با مقاله شان پیدا کنند در این بخش چندین منبع معتبر برای شما معرفی خواهیم کرد که بتوانید با مراجعه به آن در مورد عنوان تحقیق تصمیم بگیرید.

موضوع مناسب مقاله را از کجا پیدا کنیم؟

تمامی دانشجویان چه برای تحقیق های دانشگاهی و چه ارائه کردن مقالات نیازمند موضوع برای تحقیق هستند و از منابع موجود برای تحقیق استفاده میکنند انتخاب موضوع تحقیق مرحله سختی به نظر میرسد.منابعی هستند که دانشجو میتواند با مراجعه به این منابع عنوان ها و موضوعاتی که قبلا نوشته شده اند را ببیند و از آنها استفاده کند ما در این بخش چندین منبع معتبری که میتوانید با مراجعه به آن موضوعات دسته بندی شده را ببینید و با دید وسیع تری در مورد عنوان تحقیق خود تصمیم بگیرید را برای شما معرفی میکنیم.

۱- Google Scolar جامع ‌ترین و سریع‌ ترین روش جستجوی مقالات علمی

از راه های جستجوی سریع مقالات یا کتاب های دسته بندی شده میتوان به بزرگترین و آسان ترین راه اشاره کرد که گوگل اسکالر نام دارد این روش جستجو توسط بزرگترین جستجوگر جهان یعنی گوگل ارئه شده است  که به ‌صورت تخصصی برای پیدا کردن مقالات، کتاب ‌ها و مجلات علمی و تخصصی توسعه یافته است.و می‌توان آن ‌ها را براساس موسسات و نهاد های انتشار دهنده، نویسندگان، نشریه و تاریخ انتشار جستجو نمود، حتی امکان جستجو در عنوان و یا در همه‌ی اطلاعات مقاله در گوگل اسکالر موجود است.برخلاف موتور جستجوی گوگل که برای مرتب کردن نتایج جستجو از الگوریتم‌ های پیچیده استفاده می‌کند، در موتور جستجوی آکادمیک Google Scholar تعداد ارجاعات به مقاله، رتبه بندی آن مقاله را در نتایج جستجو تعیین می‌ نماید و می‌توان ترتیب نتایج را با کمک فیلتر های زمانی تغییر داد.

 
تصویر

 

۲- Scopus از قدرتمند ترین فرا موتورهای جستجوی علمی

از دومین روش هایی که برای انتخاب موضوع میتوانیم معرفی کنیم انتشارات الزویر میباشند این مجموعه که بزرگترین پایگاه داده استنادی و چکیده نویسی میباشد با نام  Scopus شناخته میشود دارای مجموعه مقالات و کتاب هایی است که به صورت ویرایش شده و دسته بندی شده در اختیار کاربرانش قرار میدهد.این پایگاه مجموعه‌ جامعی از نتایج پژوهش‌ ها و مقالات انتشار یافته در سطح جهانی در زمینه علم و فناوری، پزشکی، علوم اجتماعی، هنر و علوم انسانی است که با کمک ابزار های هوشمند خود آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌ دهد.

Scopus امکان جستجوی پیشرفته را برای حدود ۵۷ میلیون رکورد مقاله موجود در دیتابیس فراهم می کند. از ویژگی‌های این موتور سرچ علمی بسیار قدرتمند، جستجوی اصلی، امکان جستجو طبق یک نویسنده یا گروهی از نویسندگان، میزان مقالات و سطح علمی نویسنده و محدود کردن دامنه با استفاده از کد های موضوعی برای بهبود نتایج می‌ باشد. آن‌ چه Scopus را از دیگر موتور جستجوهای آکادمیک متمایز می کند، این است که این سرویس خود نمایه ‌ای از تمامی مستندات است. در واقع این محصول هم‌چون سرویس Web of Science شرکت تامسون رویترز که اقدام به نمایه نمودن ژورنال‌های علمی معتبر، موسوم به ISI، می‌کند؛ Scopus هم دارای نمایه ‌ای مجزا از خیلی از ژورنال‌ ها و کنفرانس ‌های معتبر بین‌المللی می باشد. برخلاف دیگر رقبای خود، Scopus توسط یکی از معتبرترین ناشران علمی بین ‌المللی یعنی الزویر، توسعه داده یافته است. پس می‌توان این امید را داشت که امکانات و روش‌ های جستجوی مقالات علمی در این موتور بسیار قدرتمند تر از دیگر سرویس ها است.

اما مهم‌ترین ضعف آن نسبت به رقبا این است که استفاده از خدمات این موتور منوط به تهیه‌ی حق اشتراک و پرداخت هزینه توسط مراکز تحقیقاتی و آکادمیک می باشد،پس نمی‌توان به راحتی و رایگان از خدمات این جستجوگر استفاده نمود. گر چه خیلی از دانشگاه‌ های ایران چند سالی است که به‌ خاطر مشکلات مالی، امکان تهیه حق اشتراک این سرویس را ندارند، ولی توصیه ما به کسانی که می‌خواهند به گونه ای حرفه‌ای اقدام به مقاله ‌نویسی کنند، این است که از راه ‌های میان‌بر، حساب کاربری را برای این سرویس تهیه نمایند تا بتوانند از آن نهایت بهره را ببرند.

 
تصویر

۳- Academic Search رقیبی تازه ‌وارد در بازار موتورهای جستجوی علمی

سومین منبع معتبر برای انتخاب موضوع توسط شرکت مایکروسافت ارائه شده است نام این سرویس Academic Search میباشد.این سرویس بر اساس الگوریتم جستجوی که از روش‌ های نوین مورد استفاده در فرا موتور های جستجو است، توسعه یافته و در حقیقت موتور آکادمیک سرچ مایکروسافت شبکه ‌ای متشکل از اطلاعات کتاب‌شناختی برای مقالات علمی منتشر شده در مجلات، کنفرانس‌ ها و حتی مقالات پژوهش ‌گران و موسسات علمی و دانشگاهی می باشد. مایکروسافت این سرویس را در سال ۲۰۱۴ انتشار داده است و سرویس Microsoft Academic Search ادعا دارد که بیش از ۸۰ میلیون مقاله و ژورنال را تحت پوشش قرار داده است.

یکی از روش های آسان و رایگان جستجوی مقالات علمی استفاده از امکانات شرکت مایکروسافت می باشد که برای رقابت با گوگل، اقدام به توسعه‌ این سرویس نموده است.

 
تصویر
 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام