سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

نحوه نگارش و مراحل نوشتن مقاله علمی پژوهشی

انتشار 21 آذر 1399
مطالعه 3 دقیقه

مراحل نوشتن یک مقاله شامل اقداماتی است که باید همگی آن ها را انجام دهید تا بتوانید مقاله ای علمی و قابل ارایه تنظیم کنید.

نحوه نگارش و مراحل نوشتن مقاله علمی پژوهشی

اولین گام نوشتن مقالهمشخص کردن موضوع کلی مقالهمی باشد. باید بتوانید موضوعی مناسبی را انتخاب کنید که علاوه بر جدید بودن در زمینه علمی ، بتواند تا حدودی نیازهای جامعه را نیز تامین کند. به یاد داشته باشید که اعتبار و ارزش یک مقاله را نوآوری و نوع موضوع آن تعیین می کند.

مراحل نوشتن مقاله

با وجود اینکه مجلات مختلف دارای الگو وفرمت بندی خاصی هستند، ولی تمام مقالات از الگوی زیر پیروی می کنند:

  • عنوان مقاله
  • چکیده
  • مقدمه
  • روش تحقیق
  • نتایج
  • بحث و تجزیه و تحلیل
  • نتیجه گیری
  • منابع

عنوان مقاله

شما نمی توانید قبل از انتخاب موضوع ، نگارش مقاله علمی-پژوهشی را آغاز کنید. عنوان و موضوع مقاله در اولین بخش و ابتدایی ترین قسمت مقاله نوشته می شود. عنوان مقاله علمی پژوهشی باید کاملا جدید و به روز باشد و انتخاب عنوان تکراری برای مقاله ممکن است باعث ریجکت مقاله علمی پژوهشی شود. همچنین عنوان مقاله باید تا حد امکان مختصر و جامع باشد و در برگیرنده کلمات کلیدی باشد . عنوان مقاله علمی نباید بیشتر از 10 تا 15 کلمه شود .

چکیده

در بخش چکیده مقاله علمی پژوهشی، توضیح مختصری از مقاله به شکل ساده نوشته می شود. چکیده همان خلاصه مقاله نیست بلکه چیزی فراتر از خلاصه متن یک مقاله است؛ چکیده مقاله علمی پژوهشی در واقع مختصری از گزارشات تحقیق است که پیش آگاهی مفیدی از متن مقاله در ذهن خواننده مقاله ایجاد می کند.

چکیده باید در حدود 250 کلمه و شامل اهداف تحقیق، مواد عمومی، روش تحقیق، نتایج خلاصه شده و نتیجه گیری نهایی باشد. در متن چکیده نباید اطلاعاتی اضافه بر اطلاعات متن اصلی تحقیق آورده شود. می توانید چند مقاله مشابه یافته و از روش چکیده نویسی آنها الگو برداری کنید.

مقدمه

مقدمه به منظور معرفی مسئله اصلی مورد تحقیق و انگیزه های رفع مشکل مذکور نگارش می شود. این بخش بایستی اطلاعات کافی را در اختیار خواننده قرار دهد به نحوی که خواننده کار شما را مورد تمجید قرار دهد و برای خواندن ادامه متن مشتاق گردد. پاراگراف اول مقدمه معمولا میزان کاربرد روش و یا مواد مورد استفاده را بیان می کند.

روش تحقیق

نویسنده در بخش روش تحقیق یا به اصلاح " مواد و روش ها" ،مراحل نوشتن مقاله، طرح تحقیقاتی، لوازم مورد نیاز، روش جمع آوری اطلاعات و کنترل نتایج را در اختیار مخاطب خود قرار می دهد.

نتایج

در این بخش نویسنده به کمک جدول ها، تصاویر و نمودارهای مختلف نتایج کسب شده از مقاله خود را ارائه می دهد. معمولا بیشترین تعداد صفحات مقاله مربوط به بخش نتایج مقاله می باشد. گسترده و وسیع بودن این بخش به چاپ شدن مقاله کمک می کند.

بحث مقاله

نویسنده توضیحات بیشتری در رابطه با نتایج به دست آمده، همبستگی متغیرها و تفسیر آن ها در بخش بحث مقاله خود در اختیار خواننده قرار می دهد. در این قسمت نویسنده بایستی علت هرگونه انحراف از نتایج مورد انتظار و یا نتایج تحقیقات پیشین را برای مخاطب توضیح دهد.

نتیجه گیری

در بخش نتیجه گیری مقاله، نویسنده باید بتواند به سادگی نتیجه کلی حاصل از تحقیق و مطالعه خود را با تفسیر کامل در به خواننده توضیح دهد.

منابع

در بخش منابع باید لیستی از مقالاتی که نویسنده در مقاله خود به آنها استناد کرده است، تهیه کند و در انتهای مقاله خود درج نماید. استفاده از هرگونه داده، تصویر، نمودار و غیره از مقالات علمی دیگر بدون اشاره به نام آن در لیست منابع، نوعی سرقت علمی به شمار می رود.

بهتر است از منابع جدید و به روز استفاده شود. بسیاری از داوران به منابع توجه ویژه می کنند و از این طریق به نو و جدید بودن کار پی می برند.

با رعایت مراحل نوشتن یک مقاله می توانید مطمئن باشید که مقاله ای را که تهیه کرده اید، مقاله ای خوب و قوی خواهد بود، زیرا برای نوشتن تک تک بخش های آن تفکر و برنامه ریزی کرده اید و تلاش کرده اید استانداردهای علمی را در نگارش تک تک جملات آن رعایت نمایید.

برای ثبت مقاله خود در مجلات علمی پژوهشی داخلی میتوانید با کارشناسان موسسه سینا در ارتباط باشید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام