سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

نحوه رفع سرقت ادبی

انتشار 11 اردیبهشت 1398
مطالعه 3 دقیقه

سرقت ادبی در واقع دستبرد زدن به افکار و تحقیقات دیگران میباشد یعنی نوشته های دیگران را بدون کسب اجازه از وی و بدون مشخص کردن نام نویسنده به اسم خودمان ثبت کنیم که امتیازات پژوهشی آنرا کسب کنیم یک عمل بسیار غیر اخلاقی میباشد که در صورت مشاهده توسط داوران و پژوهگران با فرد متخلف برخورد خواهد شد.

نحوه رفع سرقت ادبی

اگر در یک کتاب مقاله یا پایاننامه برای تکمیل تحقیقاتان از نوشته های یک نویسنده دیگر استفاده کرده اید بدون اینکه به نام نویسنده و صاحب اثر آن اشاره ای کرده باشید شما دچار سرقت ادبی یا Plagiarism شده اید.هر محقق و پژوهشگری برای گرد آوری اطلاعاتی که در قالب یک مقاله یا کتاب ثبت میکند تلاش بسیار زیادی کرده است و اصلا دوست ندارد که حاصل آثارش به نام شخص دیگری ثبت شود و این کار را دزدی فکر و حاصل دسترنجش تلقی میکند داوران مجلات نیز حساسیت خاصی روی مطالب کپی و مشابه دارند و از  نظر آنها نیز این یک کار غیر قانونی میباشد و نباید انجام شود.مطالب کپی و مشابه در مقاله موجب افت اعتبار مقاله میشوند و نویسنده نیز سارق علمی به حساب می آید.البته این کار در موارد بسیاری نیز ممکن است به صورت نا خواسته انجام شود و فرد اصا متوجه تشابه نوشته اش با اثار دیگر نشود ولی در هر حالت از نظر داوران این کار چه به صورت آگاهانه یا غیر آگاهانه انجام شود سرقت ادبی میباشد.

انواع سرقت ادبی

سرقت ادبی به صورت کاملا مستقیم که در این روش فرد به صورت آگاهانه مطالبی را کپی میکند و به صورت کاملا مستقیم در آثارش استفاده میکند که بدترین و شایع ترین نوع سرقت ادبی میباشد.

سرقت ادبی ایده(Idea) حالتی که در آن فردی یک ایده ای را در یک مجمع یا گرده همایی مطرح میکند و قبل از انکه آن ایده به نام فرد به ثبت برسد، فرد یا افراد دیگری آن را به نام خود ثبت می کنند.

سایه نویسی (Ghostwrite) زمانی اتفاق می افتد که فردی برای اشخاص دیگر و به سفارش آنها نویسندگی کتاب، مقاله نویسی، داستان نویسی، تهیه گزارش و ...  انجام میدهد و اثر به اسم آن اشخاص ثبت شده و منتشر میشود.

و بسیاری از موارد دیگر که در صورت عدم رعایت هر یک مقاله اعتباری نخواهد داشت و سرقت ادبی محسوب میشود.

شایعترین روشهای انجام سرقت علمی- ادبی

زمانی که اثر یک نویسنده را به نام خوتان ثبت میکنید شما دچار سرقت ادبی شده اید.

زمانی که بدون کسب اجازه از نویسنده و بدون پرداخت هیچگونه هزینه ای به نویسنده از آثارش استفاده میکنید سرقت ادبی محسوب میشود در واقع شما حق کپی از هیچ منبعی را ندارید مگر در صورتی که نویسنده اول بداند.

از راههای که میتوانید از نوشته دیگران استفاده کنید اما کپی محسوب نشود زمانی است که نوشته را داخل علامت نقل قول بنویسید  (Quotation Marks) که با دو چنگک ( ” ” ) در طرفین جمله مشخص میشود در غیر اینصورت سرقت ادبی است.

کپی کردن یک قسمت از یک کتاب ، مقاله یا وب سایت و ارائه آن به عنوان کار خود.

کپی کردن ، برش و چسباندن یک متن از یک منبع الکترونیکی و ارائه آن به عنوان کار خود.

استفاده از عین جمله یـا پـاراگراف از شخص دیگـر ( تالیف ، مقاله ، کتاب ، سخنرانی ، وب سایت ، روزنامه ) بدون استفاده از گیومه و آدرس دهی مناسب .

استفاده از عین عبارات شخص دیگر با آدرس دهی مناسب ولی بدون استفاده از گیومه.

تمام موارد فوق از جمله سرقت های ادبی بسیار شایع محسوب میشوند که باعث شایع شدن حقوق نویسنده اول میشود تا حدی که میتوانید از نوشته های دیگران به صورت غیر مجاز استفاده نکنید تا هم اعتبار نویسندگی خود را حفظ کنید و هم اعتبار مقاله را که سریع تر بتوانید مقاله خود را چاپ کنید.

نحوه رفع سرقت ادبی

اما در صورتی که به صورت خواسته یا ناخواسته دچار این اقدام ناشایست شدید میتوانید مقاله را قبل از اینکه به مجله مورد نظرتان سابمیت کنید آنرا رفع سرقت ادبی یا اصطلاحا پارافریز کنید.پارافریز مقالات در موسسه سینا تحت روش های بسیار تضمینی و سریع انجام میشود و شما میتوانید با کمترین هزینه مقاله خود را به کارشناسان و محققین موسسه سینا تحویل دهید تا در اسرع وقت پیگیری و رسیدگی شود. در این موسسه ابتدا به کمک سریع ترین ابزار های جستجو مطالب کپی و مشابه تشخیص داده میشود و سپس توسط کارشناسان و مشاورین خبره رفع میگردد هم اکنون در صورتیکه تمایل به رفع سرقت ادبی مقالات در موسسه سینا دارید میتوانید به کمک کارشناسان و محققین موسسه سفارش خود را پیش ببرید.

راه های ارتباطی با موسسه سینا

تلفن ثابت:  ⌕        تلفن همراه: ۰۹۱۴۹۷۲۴۵۲۲

ایمیل: pub.sina@gmail.com

ثبت سفارش آنلاین 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام