سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

نحوه ارزشیابی مدارک در آمریکا

انتشار 14 مهر 1397
مطالعه 6 دقیقه

در این مقاله نحوه ارزشیابی مدارک در آمریکا را بررسی می کنیم.

نحوه ارزشیابی مدارک در آمریکا

کشور آمریکا یکی از بهترین سیستم های آموزشی دنیا را داراست. ایالات متحده آمریکا دارای بهترین کالج ها و دانشگاه ها با بهترین رتبه هاست و مدارک تحصیلی کارشناسی،کارشناسی ارشد، دکتری که از دانشگاه های کشور آمریکا صادر می شوند در کل دنیا مورد تایید و شناخته شده هستند. مدارس ابتدایی: مدرسه ابتدایی در مهاجرت تحصیلی به آمریکا شامل پنج سال آموزشی از سال اول تا پنجم می باشد که در کل هر دانش آموز آمریکایی ۶ سال ابتدایی می گذراند که یک سال مهد کودک را نیز شامل می شود.

مدارس متوسطه: دانش آموزان در کشور آمریکا بعد از کلاس پنجم به دوره متوسطه می روند که شامل هفت سال کامل است که پس از گذراندن آن به دانش آموزان دیپلم دبیرستان اعطا می شود.

مقطع کارشناسی: در مقطع کارشناسی دانشجویان پس از گذراندن دوازده سال تحصیل در مدارس ابتدایی و متوسطه وارد آن می شوند. دانشجویان خارجی که مابل به ورود به دانشگاه های آمریکایی و مهاجرت تحصیلی به آمریکا هستند باید مدرک معادل دیپلم دبیرستان اخذ کرده باشند. دانش آموزان می توانند یک دوره دو ساله برای فوق دیپلم و یا دوره ۴ ساله برای لیسانس را انتخاب کنند که دانشوجیان می بایستی تا سال دوم کالج یک رشته را انتخاب نمایند.

مقطع کارشناسی ارشد: دانشجویان برای ورود به این مقطع و مهاجرت تحصیلی به آمریکا مستلزم ۱۶ سال تحصیل رسمی هستند یعنی باید دوازده سال مدرسه ابتدایی و متوسطه و چهار سال مقطع کارشناسی  را گذرانده باشند. مقطع کارشناسی ارشد یک برنامه دو ساله است.

مقطع دکتری: یک مقطع پژوهشی می باشد که بالاترین مدرک اعطایی در آمریکا را داراست. اخذ مدرک دکتری در ایالات متحده آمریکا مستلزم سه تا شش سال  تحصیل مستمر می باشد. دانشگاه های آمریکا به دو گروه ایالتی (state school) و خصوصی( private school) تقسیم می شوند. دانشگاه های ایالتی (دولتی) معمولا ارزانتر هستند اما این امکان وجود دارد که برای پذیرش دانشجویان خارجی محدودیت ظرفیت داشته باشند و همینطور دانشگاه های آمریکا  را می توان بر اساس اینکه مراکز تحقیقاتی هستند یا خیر به دو گروه تقسیم نمود:

گروه اول: دانشگاه هایی که علاوه برتدریس مراکز تحقیقاتی هم هستند و دانشجویان دکتری را قبول می کنند.

گروه دوم: دانشگاه هایی که فقط به تدریس می پردازند و دوره های تحصیلی دو ساله یا چهار ساله دارند، مدارکشان حداکثر تا مقطع لیسانس می باشد. ایالات متحده آمریکا بیشترین پذیرش دانشجو را در ترم پائیز (سپتامبر، اکتبر) می گیرد و اکثر کمک هزینه های تحصیلی در این ترم اعطا می شود. دانشجویان خارجی که مایل به تحصیل در آمریکا و مهاجرت تحصیلی به آمریکا هستند می بایست آزمون های تعریف شده توسط آموزش وپرورش کشور آمریکا را پاس کنند.

تحصيلات‌ پيش‌ دانشگاهي‌ 

تحصيلات‌ ابتدايي‌ در كشور امريكا از شش‌ سالگي‌ آغاز مي‌شود و در مجموع‌ دوره‌ تحصيلات‌ ابتدايي‌ و دبيرستاني‌ دوازده‌ سال‌ است‌ كه‌ در پايان‌ به‌ دانش‌آموزان‌ مدرك‌ ديپلم‌ دبيرستان‌ High School Diploma داده ‌مي‌شود.

تحصيلات‌ دانشگاهي‌ 

‌براي‌ ورود به‌ دانشگاه‌هاي‌ كشور امريكا داشتن‌ ديپلم‌ دبيرستان‌High School Diploma الزامي‌ است، ضمناً‌ نتايج‌ امتحان‌ عمومي‌ كه‌ هر سال‌ از دارندگان‌ ديپلم‌ به‌ عمل‌ مي‌آيد جزو شرايط‌ ورود به‌ دانشگاه‌ است. البته‌ دانشجويان‌ خارجي‌ بايد از آزمون‌ زبان‌ انگليسي‌TOEFL نمره‌مناسبي‌بگيرند.دانشگاه‌ها در امريكا متمركز هستند و مدارك ‌را خودشان‌ صادر مي‌كنند.

دوره‌هاي‌ تحصيلي‌ 

1) ‌: Associate Degree: شامل‌ دو سال‌ تحصيل‌ بعد از ديپلم‌ دبيرستان‌ از كالج‌هاي‌ دو ساله‌ يا پس‌ از گذراندن‌ دو سال‌ تحصيل‌ از يك‌ دوره‌ چهار ساله‌ دانشگاهي‌ است.

2) : Bachelor: شامل چهار سال‌ تحصيل‌ بعد از ديپلم‌ دبيرستان‌ مي‌باشد.

3) ‌: Master شامل دو سال‌ تحصيل‌ تمام‌ وقت‌ است. براي‌ ورود به‌ اين‌ دوره، دارا بودن‌ مدرك‌Bachelor با ارايه‌ نتايج‌ ورودي‌ مانندGRE ،شرط‌ معدل ‌و معرفي‌ استادان ‌الزامي‌ است. 
در بيشتر دانشگاه‌ها اين ‌دوره ‌همراه ‌با ارايه ‌پايان‌نامه‌ علمي‌ است. 
البته ‌گذراندن ‌اين ‌دوره ‌با تعداد بيشتر واحد نيز ميسر است.

4) ‌Engineer Degree و : Specialist: اين‌ نوع‌ مدارك‌ به‌ صورت‌ مستقل‌ بعد از گرفتن‌ Master دربعضي ‌از رشته‌ها ارايه ‌مي‌شود.

5) ‌: (Doctor of Philosophy ( Ph.D : براي‌ ورود به‌ اين‌ دوره‌ معمولاً‌ دارا بودن‌ مدرك‌Master الزامي‌ است. براي‌ دوره‌ Ph.D. در امريكا دانشجو بايد دروس‌ تعيين‌ شده، امتحان‌ جامع، پايان‌ نامه‌ تحصيلي‌ و دفاع‌ شفاهي‌ را با موفقيت‌ بگذراند. 
طول‌ متوسط‌ دوره‌ دكترا در دانشگاه‌هاي‌ امريكا چهار سال‌ است. 
مدرك‌Ph.D. گاهي‌ مستقيما‌ بعدازBachelor و بدون‌ گذراندن‌Master داده ‌مي‌شود.

6) ‌: Doctor of Science - Doctor of Engineering - Doctor of Education - Doctor of Public Administration مدارك ‌ديگري‌ هستند كه ‌از سوي‌ دانشگاه‌هاي ‌امريكا صادر مي‌گردند.

نحوه‌ ارزشيابي‌ مدارك‌ تحصيلي‌ 

1) ‌مدارك‌Associate Degree از مراكز آموزش‌ عالي‌ و كليه‌ مدارك‌ دانشگاهي (آكادميك) با 2 يا 3 سال‌ تحصيل، معادل‌ حداقل‌ 72 واحد با شرط‌ تحصيل‌ پيوسته‌ كه‌ منجر به‌ اخذ مدرك ‌Bachelor نمي‌شود، در صورت‌ داشتن‌ ديپلم‌ دبيرستان، "كارداني" ارزشيابي‌ مي‌شود. اگر از 72 واحد، حداقل‌ 36 واحد تخصصي‌ باشد، كارداني‌ با گرايش‌ مربوط‌ ارزشيابي‌ مي‌شود.

2) ‌مدارک Bachelor بعد از ديپلم‌ دبيرستان، "كارشناسي" ارزشيابي‌ مي‌شود.

a. تبصره: درصورت‌ نداشتن‌ ديپلم ‌دبيرستان، كميسيون ‌ارزشيابي‌ براساس‌ مدارك‌ ارايه ‌شده، نظر مي‌دهد.

3) مدارك‌Master باشرط ‌داشتن‌كارشناسي،ازدانشگاه‌هاي‌ گروه‌ 1و 2، "كارشناسي‌ارشد" ارزشيابي‌ مي‌شود.

a. تبصره: مدارك‌ Masterاخذ شده‌ از مراكز آموزش‌ عالي‌ كه‌ نامشان‌ در فهرست‌ دانشگاه‌هاي‌ گروه‌هاي‌ 1 و 2 آورده‌ نشده‌ است، به‌ شرط‌ دارا بودن‌ معدل‌ 8/2 از 4 به عنوان كارشناسي ارشد ارزشيابي مي شود در صورتي كه معدل پائين تر از 8/2 از 4 باشد از طريق ارزيابي توانمندي هاي علمي - پژوهشي و حرفه اي متقاضي (اخذ آزمون) ارزشيابي مي شود.

4) مدارک Engineer Degree و Specialist با داشتن مدارک Master "کارشناسی ارشد" در تخصص یادشده ارزشیابی می شود ویا با نظر کمیسیون ارزشیابی ،صحت صدور آن تایید می گردد.

5) مدارك‌Ph.D. ، "دكترا" ارزشيابي‌ مي‌شود.

a. ‌تبصره: مدارك‌Ph.D. مراكز آموزش‌ عالي‌ كه‌ نامشان ‌در فهرست ‌دانشگاه‌هاي ‌گروه‌ 1و 2 آورده ‌نشده‌ است، به ‌شرط ‌ارايه ‌يك ‌مقاله ‌علمي ‌از پايان‌نامه‌ دوره ‌دكترا در نشريات‌ معتبر بين‌المللي‌ غير محلي با نمايه بين المللي، "دكترا" ارزشيابي‌ مي‌شود.

6) ‌ مدارک Doctor of Science/ Doctor of Public Administration / Doctor of Engineering / Doctor of Education مانند مدارک Ph.D. ارزشیابی مي‌شود، بااین تفاوت که در رای صادره عنوان لاتین مدرک درانتهای آن درج می شود. .

7) ‌ مدارک صادره‌ از كليه‌ مراكز آموزش‌ عالي‌ وابسته‌ به‌ دانشگاه‌هاي‌ امريكا در ديگر كشورها براساس‌ ضوابط‌ و مقررات‌ آن‌ كشور ارزشيابي‌ مي‌شود.

8) ‌مدارك‌ دانشگاه‌ها و مراكز آموزش‌ عالي‌ كه‌ در زمان‌ شروع‌ به‌ تحصيل‌ دانشجو توسط‌ وزارت‌ فرهنگ‌ و رفاه‌ امريكا كه‌ در كتاب‌Higher Education Directory معتبر (Accredited) شناخته‌ نشده‌ باشد، ارزشيابي‌ نمي‌شود.

1. گروه اول دانشگاه های ممتاز 

2. گروه دوم دانشگاه های خوب 

3. گروه دانشگاه های متوسط 

جدول‌ چگونگي‌ ارزشيابي‌ مدارك‌ تحصيلي‌ دانشگاه‌هاي‌ امريكا

مدارك

شرايط

ارزشيابي

Associate و كليه مدارك دانشگاهي

2 يا 3 سال تحصيل، معادل 72 واحد و داشتن مدرك ديپلم دبيرستان در صورت گذراندن حداقل 36 واحد تخصصي

كارداني كارداني با گرايش مربوط

Bachelor

داشتن ديپلم دبيرستان

كارشناسي

Master

دانشگاه‌هاي‌ گروه‌هاي‌ 1 و 2 قابل ارزشيابی است و دانشگاه های گروه 3 به‌ شرط‌ دارا بودن‌ معدل‌ 8/2 از 4 به عنوان كارشناسي ارشد ارزشيابي مي شود در صورتي كه معدل پائين تر از 8/2 از 4 باشد از طريق ارزيابي توانمندي هاي علمي- پژوهشي و حرفه اي متقاضي (اخذ آزمون) ارزشيابي مي شود.

كارشناسي ارشد

Specialist Engineer Degree

داشتن Master

كارشناسي ارشد يا صحت صدور

(Ph.D) Doctor of Eng. Doctor of Science Doctor of Education Doctor of Public Administration

دانشگاه‌هاي گروه 1 و 2، دانشگاه‌هاي غير از گروه 1 و 2 به شرط ارايه مقاله علمی ازرساله دوره دكترا در نشريات معتبر بين‌المللي و غير محلي

دكترا

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام