سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

نحوه نوشتن پروپوزال کارشناسی ارشد

انتشار 15 دی 1397
مطالعه 5 دقیقه

دانشجویان دوره کارشناسی ارشد برای ارائه یک پایاننامه بسیار قوی باید ابتدا پروپوزال آن را ارائه کنند.و اما در این بخش نحوه نگارش پروپوزال کارشناسی ارشد را برایتان آموزش خواهیم داد.

نحوه نوشتن پروپوزال کارشناسی ارشد

پروپوزال چیست؟

اولین مرحله ای که در ارائه یک پایاننامه یا پروژه باید آنرا انجام داد تهیه ی پروپوزال میباشد در واقع پایان نامه یک دید کلی در مورد هدفی است که میخواهید آنرا انجام دهید تمام طرح های تحقیقاتی خود را ابتدا باید از طریق پروپوزال معرفی کنید .همان طور که برای انجام کارهای روزمره کوچک خود برنامه ریزی میکنید برای ارائه پایاننامه نیز باید برنامه ریزی داشته باشید.در واقع با طراحی پروپوزال شما میتوانید زمان و هزینه کارهای پیش روی خود را برنامه ریزی کنید و در مورد آنها تصمیم بگیرید.یک پروپوزال از بخش های مختلفی تشکیل شده است که این اجزا عبارتند از:

  • عنوان تحقیق
  • مقدمه
  • بیان مساله
  • اهمیت و ضرورت تحقیق
  • پیشینه تحقیق
  • اهداف تحقیق(کلی و جزئی)
  • سئوالات تحقیق
  • روش اجرای تحقیق ( روش تحقیق، جامعه، نمونه و حجم آن، روش نمونه گیری،ابزار های اندازه گیری  و روشهای آماری)
  • نتیجه‌گیری
  • منابع

تصویر

 

عنوان تحقیق

هر تحقیق پژوهش یا پایاننامه ای که میخواهید انجام دهید باید یک عنوان مناسب داشته باشد.عنوان هر پایان نامه در واقع معرفی کننده پایاننامه  میباشد باید جامع و کامل باشد و دربرگیرنده تمام بخش های اصلی یک پایاننامه باشد.سعی کنید عنوان را نه زیاد طولانی انتخاب کنید و نه زیاد کوتاه عنوان باید مختصر و مفید باشد.در عنوان از کلمات مخفف یا اختصاری استفاده نکنید.سعی کنید تا جایی که میتوانید عنوانی جذاب برای نوشته خود برگزینید چون هر چه عنوان جذاب تر باشد باعث میشود که تعداد استناداتی که به یک پایاننامه میشود زیاد تر باشد.

مقدمه

هر نوشته ای باید با یک مقدمه شروع شود مقدمه هر پایاننامه باید به صورتی نوشته شود که به خواننده یک آشنایی جزئی با محتوای پایاننامه بدهد خواننده با خواندن این بخش ممکن است تصمیم بگیرد که آیا پایان نامه ارزش خواندن دارد یا نه سعی کنید مقدمه را خوب و جذاب بنویسید تا خواننده را به مطالعه ادامه نوشته جذب کند.

بیان مسئله

مسئله یا موضوعی که پایاننامه شما راجع به آن میباشد را باید کامل توضیح دهید و معرفی کنید.جنبه های مجهول و مهم آرا بیشتر تاکید کنید و معرفی کنید.در این بخش باید اشاره کنید که پژوهش های شما چگونه در حل این مسئله و مشکل کمک خواهد کرد.

هر پژوهش علمی با طرح سوال یا مساله ای آغاز می شود که تحقیق برای پاسخگویی به آن انجام می گیرد؛ مسئله و موضوع تحقیق عبارت است از شرایطی که وجود دارد و در ذهن پژوهشگر ایجاد سوال می کند و پژوهشگر را بر می انگیزد که در آن کندکاو کند. این مسئله، مشکل احساس شده ای است که محقق به حل آن علاقه است و می خواهد راه حل آن را بیابد. هنگامی که محقق چنین احساسی پیدا میکند می توان گفت که او موضوع و مسئله تحقیق خود را انتخاب کرده است. اما احتمالا از بیان آن به گونه ای که دیگران نیز آن را ادراک کنند،عاجز است.معمولا مسئله و موضوع پژوهش به صورت سئوالی بیان نمی شود، بلکه به صورت یک جمله کامل مثبت، دقیق و صریح مطرح می گردد. به عبارت دیگر، مسئله و موضوع پژوهش باید به گونه ای تنظیم و بیان شود که به طور عملی قابل بررسی و تحقیق باشد. انتخاب کلمات باید به دقت و با توجه به مسئله و موضوع انتخابی باشد؛ به گونه ای که کلمات دقیقا معنای مورد نظر را برسانند و از لحاظ پژوهش قابل بررسی علمی و عملی باشند.بیان مساله بایستی به نحوی باشد که چگونگی بررسی متغییر یا متغییرها، مکان و دامنه و وسعت پژوهش را روشن کند.

اهمیت و ضرورت تحقیق

هر تحقیقی که توسط یک محقق انجام میپذیرد باید یک هدف داشته باشد و به منظور روشن ساختن هدف باید تحقیق را انجام دهید.یکی از عوامل موثر بر تعیین هدف پژوهش این است که دانشجو با خود بیاندیشد که پس از پایان پژوهش راجع به چه چیزی گزارش خواهد داد. دقت کنید که در قسمت هدف پروپوزال، باید فقط هدف کلی و اصلی از پروپوزال یا تحقیقتان رو ذکر کنید، مثلا بنویسید با این طرح چه کاری میخواهید انجام دهید و یا اینکه چه اتفاقی میخواد .در این قسمت توی ۳ الی ۴ تا خط ، هدف اصلی پروپوزال رو بنویسید.

سوالات تحقیق

در همه تحقیقات یک سری نکات مبهم و گنگ برای خواننده در ابتدای مطالعه بخش های تحقیقی وجود دارد شما باید با طرح سوالاتی خواننده را متوجه کنید که این سوالات در آینده پاسخ داده خواهند شد .

روش اجرای تحقیق

برای اجرای هر تحقیقی شما باید مراحلی را طی کنید و از ابزار های مرتبط استفاده کنید.مسیری که طی میکنید تا به یک نتیجه گیری کلی در مورد تحقیق برسید. تمام راه هایی که طی کرده و ابزار هایی که استفاده کرده اید روش تحقیقاتی شما به حساب می آیند و باید یک بخش را به نوشتن این راه حل ها اختصاص دهید.

نتیجه گیری

به مرحله پایانی رسیدیم که در این مرحله باید تمامی پژوهش هایی که انجام داده این به یک نتیجه گیری ختم شود.باید کل نتایجی که از مراحل یک تحقیق به دست آورده اید را به صورت کامل بنویسید.

 
 

منابع

تمامی منابعی که به آنها استناد کرده اید و یا بخشی را به استناد از یک پایان نامه یا نوشته دیگر نوشته اید در این بخش باید به آنها اشاره کنید نام اثر به همراه نام نویسنده اثر باید به صورت کامل و قطعی نوشته شود.

تمامی بخش هایی که مطالعه فرمودید باید جزئی از پروپوزال پایاننامه شما باشند.سعی کنید هر بخش را با رعایت نکاتی که ذکر شد بنویسید.اگر پروپوزال را دقیق و با رعایت اصولی بنویسید باعث میشود که طرح نهایی شما نیز قابل قبول باشد و پایاننامه را هم بتوانید از روی آن کاملا دقیق و راحت بنویسید.پروپوزال علاوه بر این که یک راهنمای نگارشی دقیق برای نوشتن اصل پایاننامه به حساب می آید باعث برآورد دقیق زمان و هزینه نیز میشود. 

سعی کنید در نوشتن پروپوزال نیز از راهنمایی های استاد راهنمای خود استفاده کنید تا از همان ابتدای مسیر تحقیقات خود را اصولی و با کسب بهترین نتایج به پایان برسانید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام