سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

نمونه فاکتور رسمی

انتشار 27 بهمن 1397
مطالعه 8 دقیقه

امروزه در حین خرید هر کالایی یک فاکتور از طرف شرکت ارائه کننده محصول یا فروشنده محصول دریافت میکنیم.این فاکتور باید به صورت رسمی و معتبر تنظیم شود.

نمونه فاکتور رسمی

فاکتور رسمی چیست؟

همه افراد در  همه رده های شغلی و سنی با فاکتور آشنا هستند.فاکتور در واقع تکه کاغذی میباشد که در حین خرید محصول از طرف فروشنده دریافت میشود و این برگه در واقع سندیت محصول را نشان میدهد همه مشخصات محصول در این کاغذ نوشته میشود و باید توسط فروشنده و خریدار امضا شود تا اعتبار پیدا کند اما این فاکتور باید در چهار چوب خاصی تهیه و تنظیم شود سازمان ها و وزارت هایی که مسئولیت رسیدگی به فروش کالا و تنظیم فاکتور دارند وزارت امور اقتصاد و دارایی میباشد همه فاکتور هایی که در بازار برای همه کالا ها صادر میشوند باید بر اساس اصول و چهارچوب های تنظیم شده توسط این اداره ها باشد فاکتور هایی که طبق این اصول تنظیم شده اند فاکتور های رسمی و معتبر میباشد سایر فاکتور ها که با اصول دیگری تهیه شده اند فاکتور های رسمی نمیباشند.. مشخصات صورتحساب مورد تایید وزارت دارایی در ماده ۱۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده عنوان شده است.

از آنجایی که امروزه تمامی اقدامات حسابداری در همه اداره ها و فروشگاه ها توسط نرم افزار ها صورت میگیرد و شخص با چند کلیک ساده میتواند شمای فاکتور را تنظیم کند.انواع مختلف فاکتور هایی که در خرید و فروش انواع محصولات ارائه میشوند عبارتند از :پیش فاکتور ، فاکتور فروشگاهی ، فاکتور رسمی ، فاکتور رسمی معتبر ، فاکتور غیر رسمی ، فاکتور رسمی ارزش افزوده ، فاکتور رسمی دارایی ، فاکتور رسمی مازاد ، فاکتور حواله انبار ، فاکتور شخصی، فاکتور نمایشی و … صدور و چاپ کنند.

مشخصات چاپ فاکتور رسمی (مالیاتی، دارایی، صورتحساب فروش کالا و خدمات) به شرح زیر است:

نوع کاغذ به انتخاب اشخاص حقیقی و حقوقی می تواند کاغذ تحریر ۸۰ گرمی اندونزی به منظور استفاده در پرینتر و یا کاغذ تحریر ۶۰ گرمی جهت نوشتن دستی و استفاده از کاربن و نیز کاغذ کاربن لس ( خود کپی، کاربن دار، بدون کاربن، NCR) باشد.
تعداد نسخ یا برگ نیز به انتخاب اشخاص بوده که می تواند ۲ برگی و یا ۳ برگی باشد و همچنین در مورد سایز کاغذ عموماً انتخاب اشخاص حقیقی و حقوقی سایز A۴ بوده ولی انتخاب سایز A۵ نیز بلا مانع می باشد.
مهم ترین شاخصه چاپ فاکتور رسمی (مالیاتی ، دارایی ، صورتحساب فروش کالا و خدمات) نوع چاپ شماره سریال آن می‌باشد که می بایست به روش چاپ افست یا ملخی به رنگ قرمز و کمی برجسته انجام پذیرد، که به راحتی قابل تشخیص برای ممیز دارایی باشد و کاملاً با چاپ دیجیتال و شماره زنی دستی متمایز است.
طبق ماده ۱۴۷ قانون مالیتهای مستقیم: هزینه‌های قابل قبول برای تشخیص درآمد مشمول ‌مالیات به شرحی که ضمن مقررات این قانون مقرر می‌گردد، عبارت ‌است از هزینه‌هایی که در حدود متعارف متکی به مدارک بوده و منحصراً مربوط به تحصیل درآمد مؤسسه در دوره مالی مربوط با رعایت حد نصاب‌های مقرر باشد. در مواردی که هزینه‌ای در این ‌قانون پیش‌بینی نشده یا بیش از نصاب‌های مقرر در این قانون بوده ‌ولی پرداخت آن به موجب قانون و یا مصوبه هیأت وزیران صورت‌گرفته باشد، قابل قبول خواهد بود، در ماده ۱۴۸ قانون مالیاتهای مستقیم نیز به تفصیل انواع هزینه‌های قابل قبول از نظر کفایت مدارک و مستندات و چه از نظر عرف بیان نموده است و ممیزین وزارت دارایی نیز به استناد بندهای این ماده و بخشنامه‌های صادره مرتبط با آن، هزینه‌های واحدهای تجاری را رد و یا خواهند پذیرفت.
در رابطه با فاکتور رسمی (مالیاتی، دارایی، صورتحساب فروش کالا و خدمات) لازم به ذکر است، کلیه واحدهای تجاری مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده ملزم به ارائه فاکتور رسمی به خریداران خود می‌باشند؛ لذا صدور فاکتور رسمی ارتباطی به بزرگی و یا کوچکی واحد تجاری ندارد و هر خریدار می‌تواند در قبال وجوه پرداختی خود درخواست صدور فاکتور رسمی نماید و اگر فروشنده از صدور فاکتور رسمی امتناع نمایند مشمول جرایم مربوطه خواهد بود. با توجه به بخشنامه‌‌های مالیاتی در خصوص استفاده از دستگاه صندوق مکانیزه فروشگاهی در حال حاضر اکثر صورتحسابهای صادره ویژگیهای یک صورتحساب قانونی را دارد البته نبود فاکتور رسمی دلیل موجهی برای عدم پذیرش هزینه نمیباشد و ملاک پذیرش صورتحساب از سوی ممیزین مالیاتی مفاد مواد ۱۴۷و ۱۴۸ قانون مالیاتهای مستقیم است.
فاکتور فروش رسمی مورد تایید دارایی
آشنایی با مشخصات چاپ فاکتور رسمی (مالیاتی ، دارایی ، صورتحساب فروش کالا و خدمات )
مشخصات چاپ فاکتور رسمی (مالیاتی ، دارایی ، صورتحساب فروش کالا و خدمات ) به شرح ذیل می باشد :

نوع کاغذ به انتخاب اشخاص حقیقی و حقوقی می تواند کاغذ تحریر ۸۰ گرمی اندونزی به منظور استفاده در پرینتر و یا کاغذ تحریر ۶۰ گرمی جهت نوشتن دستی و استفاده از کاربن و نیز کاغذ کاربن لس ( خود کپی ، کاربن دار ، بدون کاربن ، NCR) باشد.
تعداد نسخ یا برگ نیز با نتخاب اشخاص بوده که می تواند ۲ برگی و یا ۳ برگی باشد و همچنین در مورد سایز کاغذ عموما انتخاب اشخاص حقیقی و حقوقی سایز A4 بوده ولی انتخاب سایز A5 نیز بلا مانع می باشد.
مهم ترین شاخصه چاپ فاکتور رسمی (مالیاتی ، دارایی ، صورتحساب فروش کالا و خدمات ) ، نوع چاپ شماره سریال آن می‌باشد که می بایست به روش چاپ افست یا ملخی برنگ قرمز و کمی برجسته انجام پذیرد ، که به راحتی قابل تشخیص برای ممیز دارایی می باشد و کاملا با چاپ دیجیتال و شماره زنی دستی متمایز است .
از آنجایی که واحدهای تجاری صورتحساب فروش کالا و خدمات و یا ارائه خدمات دریافتی از دیگر واحدهای تجاری را در حسابهای هزینه و یا دارایی ثبت می‌نمایند جهت تعیین قابل پذیرش بودن وجوه پرداختی به عنوان هزینه، پیشنهاد می‌گردد ماده ۱۴۷ قانون مالیتهای مستقیم و ماده ۱۴۸ همان قانون را مطالعه فرمایید.
طبق ماده ۱۴۷ قانون مالیتهای مستقیم: هزینه‌های قابل قبول برای تشخیص درآمد مشمول ‌مالیات به شرحی که ضمن مقررات این قانون مقرر می‌گردد عبارت ‌است از هزینه‌هایی که در حدود متعارف متکی به مدارک بوده و منحصراً مربوط به تحصیل درآمد مؤسسه در دوره مالی مربوط بارعایت حد نصاب‌های مقرر باشد.
در مواردی که هزینه‌ای در این ‌قانون پیش‌بینی نشده یا بیش از نصاب‌های مقرر در این قانون بوده ‌ولی پرداخت آن به موجب قانون و یا مصوبه هیأت وزیران صورت‌گرفته باشد قابل قبول خواهد بود، در ماده ۱۴۸ قانون مالیاتهای مستقیم نیز به تفصیل انواع هزینه‌های قابل قبول از نظر کفایت مدارک و مستندات و چه از نظر عرف بیان نموده است و ممیزین وزارت دارایی نیز به استناد بندهای این ماده و بخشنامه‌های صادره مرتبط با آن، هزینه‌های واحدهای تجاری را رد و یا خواهند پذیرفت.

فاکتور رسمی
در بسیاری از مواقع عدم توجه به موارد جزئی و پیش پا افتاده باعث میشود تا جرائم مالیاتی برای ما رقم بخورد مواردی مانند فاکتور های اشتباه و یا عدم توجه به صدور فاکتورهای رسمی از این نوعند.
اکثر افراد جامعه هنوز با مالیات مقابله میکنند. آنان مالیات و اداره دارایی را منبعی تصور میکنند که فقط قصد وصول مطالبات از آنها دارد. فکر میکنند اداره دارایی فقط جریمه مالیاتی را ابزار وصولی خود قرار داده است درصورتی که این طور نیست.
وقتی که قوانین وضع میشود و قرار است همه افراد مشمول در جامعه، زیر پرچم این قانون فعالیت کنند دیگر دلیلی برای ترس از اداره دارایی و مالیات و مامور مالیاتی وجود ندارد. ولی دقت در اجرای قانون امری مهم است که بسیاری این مهم را فراموش میکنند.
قانون مالیات های مستقیم با اصلاحاتی که بر روی آن انجام شده است منبع خوبی برای مودیان خواهد بود تا بتوانند پاسخ سوالات خود را دریافت کنند. سازمان امور مالیاتی همچنین با صدور بخش نامه و آیین های مرتبط با قوانین دستورالعمل های جدید را به مودیان ابلاغ میکند.

چه نکاتی را باید رعایت کنیم :
گل به خودی مالیاتی همان کارهایی است که مودی ندانسته انجام میدهد و برای خود جریمه میخرد. مواردی که شاید اگر کمی به آن ها دقت میکرد و یا با حوصله تر انجامشان میداد، مشمول جریمه نمیشد. برای مثال فاکتور های فروش و خرید باید تمامی اطلاعات فروشنده و خریدار کد اقتصادی آدرس و مشخصات آن ها را کامل در برداشته باشد. مهر و امضا هر فاکتور الزامی است. فاکتور ها باید بدون خط خوردگی باشند. همه  اینها نکاتی است که شاید همه با آن آشنا باشند ولی وقتی با حجم زیادی از فاکتور ها مواجه میشوند و زمان محدودی در اختیار دارند بدون توجه به این موارد کار خود را پیش میبرند و جریمه میشوند.

یکی مواردی که یک فاکتور معتبر باید دارا باشد این است که دارای مهر تایید خریدار و فروشنده باشد.
نام و آدرس کامل شرکت به همراه کد اقتصادی و شماره ثبت شرکت باید دقیق نوشته شود.
شرح کالا و خدمات مورد معامله با ذکر نام کالا تعداد کالا و قیمت هر واحد مشخص شود. و بعد از آن اگر تخفیفی باید لحاظ شود ، کسر و در نهایت مالیات یا عوارض آن محاسبه گردد.
برخی از افراد اشتباها مالیات و عوارض آن را محاسبه و در نهایت تخفیف میدهند که این درست نیست. در آخر هم باید موارد نوشته شده در فاکتور به تایید و امضای هر دو طرف برسد.
در این قسمت تعدادی نمونه فاکتور رسمی جمع آوری و به نمایش گذاشته ایم.

 

تصویر

 

تصویر

 

تصویر

 
تصویر
 

تصویر

 

تصویر

 

تصویر

 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
(امتیاز 0 توسط 0 نفر)
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام