سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

نوشتن مقاله

انتشار 21 بهمن 1399
مطالعه 9 دقیقه

نوشتن مقاله برای دانشجویان و محققان حائز اهمیت هست. از این رو باید با اصول نوشتن مقاله اشنا شوید تا بتوانید مقاله ای مناسب نگارش کنید.

نوشتن مقاله

نوشتن مقاله چگونه است؟

نوشتن مقاله برای برخی دانشجویان و محققان یک کار سخت و پرتلاش به نظر می ­رسد چرا که نوشتن مقاله یک پروژه­ ی بزرگ است که برای تکمیل آن می­ بایست چندین مرحله طی شود و در کنار هم قرار گرفتن ایده ها ،یک نظریه جدید ارائه شود.

با تقسیم ­بندی مراحل نوشتن مقاله به راحتی می ­توان آن­ ها را مدیریت کرده و مقاله­ نویسی را ساده­ تر کرد.برای نوشتن مقاله ای که بتوان آن را در مجلات معتبر داخلی و خارجی چاپ کرد باید از اصول مقاله ­نویسی آگاه بود و بر اساس آن مقاله نوشته شود.

ساختار و استخوان بندی کلی مقاله

مقاله اصولا نوشته ای است که با اهداف مختلف در زمینه های گوناگون علمی، ادبی، سیاسی، اجتماعی و… نوشته و چاپ می شود. هر مقاله ای برای هدف خاصی نوشته می شود. برای مثال، گاهی هدف این است که ایده و نظری تازه در زمینه های علمی و غیرعلمی مطرح شود، گاهی هدف اطلاع رسانی به گروه و جمعی خاص است و در بعضی مواقع هم این اطلاع رسانی حالتی عمومی تر و همگانی تر پیدا می کند.

مقاله با هر هدفی که نگارش شده باشد دارای ساختار سازمان یافته ی مشترکی است که در ادامه به معرفی ساختار مقالات می پردازیم:

1- بخش اولیه

عنوان مقاله (title)

عنوان مقاله در واقع معرف مقاله برای خواننده است. عنوان مقاله نه تنها باید پوشش دهنده محتوای مقاله باشد بلکه نیاز است طوری کلمات و جملات آن انتخاب شوند که در موتورهای جست وجوی اینترنتی هم به خوبی ظاهر شوند تا مخاطبان به راحتی با جستجو کلمات به مقاله دسترس پیدا کنند.

چکیده مقاله (abstract)

چکیده اولین قسمت بعد از عنوان هست که مقاله همان بخش مهمی است که به مخاطب اجازه تصمیم گیری درباره ادامه دادن خواندن یا نخواندن مقاله می دهد. در این قسمت از مقاله درباره متن پیش رو و نکات مهمی که از آنها صحبت شده، یاد می شود و اگر مخاطبی دلش نخواهد که خواندن را ادامه بدهد، از همین بخش می تواند مقاله را به حال خود رها کند. چکیده نویسی در نوشتن مقاله برای جذب مخاطب و ترغیب وی برای خواندن کل مقاله ، بسیار مهم هست.

کلمات کلیدی (keywords)

هر مقاله ای براساس تعدادی کلمه کلیدی نوشته می شود. یعنی اگر موضوع را بشکافیم و اصل کار را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که بنیان مقاله روی تعدادی کلمه ویژه ساخته می شوند. این کلمات، کلمات کلیدی هستند که در نوشتن مقاله علمی پژوهشی یا مقاله isi و هر مقاله دیگری کاربرد دارند. تعداد کلمات کلیدی بستگی به مجله ای دارد که میخواهید مقاله آن را در آن به چاپ برسانید. معمولا تعداد کلمات کلیدی در مقالات بین 4 تا 6 عدد نوشته می شوند.

2- بدنه اصلی

مقدمه (introduction)

مقدمه جز دیگری از مقاله است. در این بخش باید تمام فعالیت هایی که در طی یک تحقیق یا پژوهش انجام شده ذکر شود. مثلا اگر مقاله ای isi یا به طور کلی علمی می نویسید باید از پیشینه تحقیق ، سوابق اموری که درباره آن صورت گرفته و شکل گیری ایده تان صحبت کنید. مقدمه باعث می شود تا خوانندگان بتوانند با چشم اندازی از آنچه در ادامه به آنها ارائه می شوند به استقبال خواندن متن اصلی بروند.

مواد و روش ها (materials and methods)

در بخش موارد و روشها باید با جزییات از روش های استفاده شده در پژوهش و آزمایش خود صحبت نمایید، به طوری که اگر کسی خواست آزمایش های شما را از نو امتحان کند بتواند به سادگی این کار را انجام دهد و به نتیجه های مشابهی دست پیدا کند.

نتایج و بحث (results and discussion)

در این بخش از مقاله می توانید نتیجه ها را جدا توضیح دهید و در بخش دیگری به بحث بپردازید و یا این دو را در هم ادغام کنید. ابتدا باید نتیجه ها را به صورت خام و بدون تفسیر ارایه کنید، تا خواننده بتواند برداشت و نتیجه گیری خود را داشته باشد. سپس درمورد هر نتیجه توضیحی ارایه دهید و به نقد و تفسیر و توضیح بپردازید. در این بخش برای توضیح و مقایسه نتیجه ها می توانید از شکل و جدول استفاده کنید. البته برای بیان یک نتیجه واحد یا از شکل کمک بگیرید و یا از جدول استفاده کنید.

3. بخش پایانی

نتیجه گیری (conclusion)

در بخش نتیجه گیری مقاله، بار دیگر نکته های اصلی مقاله به طور خلاصه تکرار شده و نتیجه نهایی پژوهش نیز در همین بخش ارایه می گردد. در بخش نتیجه گیری ذهن خواننده به چالش کشیده می شود و موضوع های مرتبط برای پژوهش های آینده پیشنهاد می شود. نتیجه گیری باید کوتاه باشد و نباید در این بخش اطلاعات جدیدی به مقاله اضافه گردد. به یاد داشته باشید که در بخش نتیجه گیری از تصویر و جدول نیز استفاده نمی کنیم.

منابع (references)

ذکر منابع و مأخذ دارای روش های علمی و تخصصی مختلف است و اگر آن را رعایت نکنید به کلی از اعتبار مقاله کم خواهد شد. باید تلاش شود تا منابع به درستی و با رعایت صداقت در انتهای هر مقاله قید شوند.

ضمیمه (appendix)

عکس ها، جدول ها و نقشه ها می توانند در بخش ضمیمه مقاله قرار بگیرند. این بخش ضروری نیست. فقط در صورتی که واقعا مطلب اضافه ای برای ضمیمه کردن دارید، آن را در این بخش بگذارید.

آموزش نوشتن مقاله در ۷ گام

حالا که با بخش های اصلی مقاله آشنا شدیم ، به چگونگی نوشتن مقاله می پرداریم. شما با طی کرد مراحل زیر میتوانید به سادگی مقاله خود را بنویسید:

۱. انتخاب موضوع

گاهی ممکن است موضوعی به شما برای مقاله نویسی داده شود و گاهی شما خودتان باید موضوع دلخواهتان را انتخاب کنید. در هر حال بدون موضوع چطور می­ توان مقاله نوشت؟

اگر به شما موضوعی برای مقاله نویسی داده نشد، اگرچه کار بیشتری برای انجام دادن دارید اما می ­توان گفت خوش­ شانس ­تر نیز هستید چرا که حالا این فرصت را دارید تا درباره موضوعی که علاقه مند هستید مقاله تهیه کنید.

به این سوالات فکر کنید:

  • آیا این موضوع باید عمومی باشد یا تخصصی؟
  • آیا می­خواهید در این مقاله صرفا اطلاعاتی ارائه دهید یا افرادی را متقاعد کنید؟
  • چه چیزی در این موضوع وجود دارد که شما را به آن علاقه ­مند ساخته است؟

شما باید دلیل انتخاب موضوع را در مقاله بیاورید، پس از اینکه هدف مقاله مشخص شد می­ توانید عناوین مختلفی که در رابطه با این موضوع هستند را لیست کنید و در اینترنت به دنبال اطلاعاتی درباره آن­ ها بگردید سپس آن­ ها را ارزیابی کنید.

آیا اطلاعات کافی درباره هریک از آن­ ها موجود است؟ و مهم ­تر از همه شما به کدام یک از موضوعات و عناوین نوشته شده علاقه ­مندتر هستید؟ با این کار انتخاب موضوع مقاله ساده­ تر خواهد شد.

۲. طرح اولیه تهیه کنید

برای این که یک مقاله موفق بنویسید باید افکارتان را سازماندهی کنید. با بیرون کشیدن ایده­ ها و تفکرات از ذهن خود و نوشتن آن­ ها روی کاغذ خیلی راحت­ تر و شفاف­ تر می­ توانید ارتباط بین نظریه ­ها را پیدا کنید. این ساختار در واقع پایه و اساس مقاله شما را شکل می ­دهد.

برای ساخت این نمودار، موضوع خود را در وسط یک کاغذ بنویسید. سه الی پنج خط اطراف آن بکشید و ایده ­های اصلی که دارید را کنار این خطوط بنویسید. سپس همین کار را برای هر ایده ای که نوشتید انجام دهید، بدین صورت که خطوطی اطراف آن­ ها بکشید و بنویسید درباره این ایده چه فکر می­ کنید.

۳. شرح موضوع بنویسید

اکنون که موضوع خود را انتخاب کرده اید و ایده­ ها و نظراتتان را نیز در دسته بندی­ های مرتبط مرتب نموده ­اید، باید یک شرح موضوع بنویسید. شرح موضوع معمولا در انتها یا اواسط پاراگراف معرفی یک مقاله آورده می ­شود که به بیان خلاصه­ ای از هدف اصلی و ادعای مقاله پرداخته و به نوعی آن را پشتیبانی می­ نماید.

به طور کلی شرح موضوع دو قسمت دارد، قسمت اول موضوع را تعریف می­ کند و قسمت دوم به تعریف هدف مقاله می ­پردازد. برای مثال اگر مقاله­ ای درباره بیل کلینتون و تاثیر او در کشور آمریکا نوشته شود، شرح موضوع به این ترتیب می تواند باشد « بیل کلینتون با دو دوره متوالی ریاست جمهوری در آینده کشور آمریکا تاثیرگذار بوده است.»

۴. بدنه اصلی مقاله را تهیه کنید

بدنه اصلی مقاله شما موضوع مقاله را توصیف کرده و توضیح می ­دهد. هر ایده اصلی که روی کاغذ نوشتید اکنون در بدنه اصلی یک بخش جداگانه را به خود اختصاص می ­دهند.

پاراگراف­ های بدنه مقاله باید یک ساختار خاص و یکسان داشته باشند. مقاله را با نوشتن یکی از ایده­ های اصلی در جمله معرفی آغاز کنید. سپس هر یک از ایده­ های ریزی که درباره آن موضوع به ذهنتان رسیده بود را به صورت جملات بیان کنید. بهتر است سه یا چهار خط بین هر جمله فاصله قرار دهید تا بعدا بازگردید و آن را تکمیل نمایید. این فاصله در نهایت باید با اطلاعاتی پر شود که ایده ­های کوچک­تر را به یکدیگر متصل و مرتبط می ­نماید.

۵. مقدمه مقاله را بنویسید

مقدمه را با نوشته­ ای که توجه مخاطب را به خود جلب کند آغاز کنید. از هر زاویه­ ای که می­ خواهید مقاله را آغاز کنید مطمئن شوید که با شرح موضوع، که آخرین جمله­ ی مقدمه خواهد بود، مرتبط باشد.

۶. نتیجه گیری مقاله را بنویسید

نتیجه­ گیری در واقع قسمتی هست که موضوع مقاله شما بسته شده و تمام ایده­ هایی که در مقاله آورده شده جمع بندی می­ شود. نتیجه ­گیری باید شامل سه الی پنج جمله خیلی قوی باشد. اهداف اصلی مقاله ­تان را بازبینی کنید و آن­ ها را به شکلی تقویت شده در انتها بیان کنید.

۷. بررسی نهایی را روی مقاله انجام دهید

این این تفکر استباه است که با نوشتن بخش نتیجه ­گیری دیگر کار مقاله ­تان به پایان رسیده است. مقاله شما برای تکمیل شدن هنوز نیازمند اطلاعات و جزییات بیشتری است که با بازبینی و توجه به آن خواهید فهمید.

در بازبینی نهایی، ترتیب پاراگراف­ ها را چک نمایید. قوی­ ترین و مهم ترین نکته ­ای که می­ خواهید در مقاله بیاورید باید در پاراگراف­ های اول و آخر بدنه اصلی مقاله آورده شوند و مابقی نکات مابین این دو قرار بگیرند. همچنین اطمینان حاصل کنید ترتیب پاراگراف ­ها منطقی باشد.

در نهایت، نوشته خود را بازخوانی نمایید و از لحاظ منطقی ارزیابی کنید. مطمئن شوید چیزی در مقاله وجود ندارد که مبهم باقی مانده باشد و ایده ها به هم مرتبط هستند. اشتباهات املایی و گرامری را نیز حتما بررسی نمایید چرا که کوچک ترین اشتباه می تواند به میزان زیادی از ارزش مقاله کم کند.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام