سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

نگارش مقاله علمی از ابتدا تا مرحله چاپ

انتشار 14 خرداد 1397
مطالعه 8 دقیقه

نگارش یک مقاله علمی، بایستی از ابتدای کار بصورت اصولی و طبق دستورالعمل خاص آن نوشته شود تا بتواند در مجله معتبر پذیرفته و چاپ شود.

نگارش مقاله علمی از ابتدا تا مرحله چاپ

آخرین مرحله بعد از نگارش مقاله علمی، ارسال آن به یک مجله معتبر به منظور چاپ می باشد. نگارش بی عیب و نقص مقاله و انتخاب مجله مناسب شانس پذیرش و چاپ مقاله شما را افزایش می دهد. پس از پایان نگارش مقاله و انتخاب قطعی مجله مورد نظر به منظور چاپ مقاله در آن، لازم است تا قسمت راهنمای نویسندگان آن را با دقت بخوانید. در واقع مقاله شما باید در چارچوب مورد نظر آن مجله تنظیم شده باشد، در غیر این صورت مقاله‌ شما از سوی سردبیر رد شده یا در صورت پذیرش اولیه، مراحل بررسی و داوری طولانی‌تری را پشت سر خواهد گذاشت.
دستورالعمل کلی برای انتشار مقالات تقریبا یکسان است. صفحه عنوان، انتزاعی، کلمات کلیدی، مقدمه، مواد و روش ها، نتایج، بحث، نتیجه گیری و مراجع، قسمت هایی است که باید در مقاله ذکر شوند. اما چه نوع ترتیب نوشته شده است و چه فاصله ای بین خط ها، کدام فونت مورد استفاده قرار می گیرد، چقدر از هر قطعه استفاده می شود، کدام کلمه سبک از جمله مطالب، به مجله بستگی دارد. راه ایده آل این است که همزمان مقاله را بنویسید، یعنی از زمانی که متون را مرور میکنید، مجله ای را که میخواهید انتخاب کنید، و با مطالعه راهنمای نویسندگان، سبک را به سبک مجله برسانید.
در بیشتر مجلات، یک مقاله جداگانه برای هر بخش در نظر گرفته شده است. اشکال و جداول علاوه بر بخش های مختلف مقاله، ترجیحا در صفحات جداگانه، و نه لبه های متن از صفحه؛ بنابراین، برای هر شکل یا جدول، مستقل از یک صفحه اختصاص دهید.

صفحه عنوان مقاله Title page

از آنجا که مجلات مختلف دستورالعمل های گوناگونی برای تنظیم این قسمت در نظر می گیرند، در اینجا نیز باید به راهنمای نویسندگان مجله مراجعه کنید. به طور کلی صفحه عنوان، دربردارنده عنوان مقاله در بالا و اسامی نویسندگان در پایین می باشد.

  • نام و نام خانوادگی کامل نویسندگان
  • بالاترین درجه علمی
  •  سِمت (ها)
  • موقعیت آکادمیک
  • آدرس و نام گروه یا مؤسسه ای که پژوهش در آنجا انجام شده است.
  •  قسمت پایین صفحه به مشخصات نویسنده مسئول (corresponding) مکاتبات، شامل نام و نام خانوادگی، درجه علمی، آدرس دقیق پستی، تلفن، فکس (با ذکر کد بین المللی کشور) و پست الکترونیک آکادمیک تعلق دارد.

آماده سازی مقاله قبل از ارسال

پس از انجام تغییرات، چندین بار مقاله را بخوانید و حتی بهترین چیز این است که از استادان یا دانش آموزان با تجربه و یا اعتماد بخواهید که آن را بخوانند و تعیین کنند چه چیزی احتمال دارد. همچنین، برای اطمینان از اینکه مقاله شما ساختارا ناامن است، بهتر است که مقاله را به کسی که در زبان انگلیسی است نشان دهید. سادگی، ذهنیت و جامعیت در جذب نظرات مثبت سردبیر اهمیت زیادی دارد.
بهتر است برای جلوگیری از اشتباهات املایی در متن، مطمئن شوید که کنترلگر املا و کنترل گرامر نرم افزار Word را فعال کنید. در نهایت، املای خود را از هر یک از کلمات نیز چک کنید، زیرا این نرم افزار قادر به شناسایی واژگان تخصصی و اصطلاحات است.

تهیه نامه همراه cover latter

در این نامه، با مخاطب قرار دادن سردبیر، درخواست خود را برای بررسی و چاپ مقاله ارسالی مطرح می‌کنید. در واقع اولین چیزی که سردبیر پیش از رؤیت مقاله با آن مواجه خواهد شد، همین نامه است که اگر در بردارنده نکات لازم باشد، دیدگاه مثبتی نسبت به مقاله ارسالی در وی ایجاد خواهد کرد.

برخی مجلات در قسمت راهنمای نویسندگان، نکات لازم برای نوشتن نامه همراه را ذکر می کنند و حتی برخی مجلات نیز فرم خاصی برای نامه همراه طراحی کرده‌اند که پس از ذخیره سازی آن از روی سایت مجله، صرفاً جاهای خالی آن را پر می‌کنید و می‌فرستید.

ارسال مقاله به مجله

پس از تهیه مقاله و نامه همراه با دستورالعمل های مجله، باید آنها را به مجله ارسال کنید. در حال حاضر ارسال مقالات به مجلات الکترونیکی و از طریق ایمیل. چرا این روش امن تر و سریع تر است؟ فایل ارسالی شما باید در فرمت Word یا PDF باشد. توجه داشته باشید که تمامی حروف، اعداد و نمادها پس از تبدیل فایل به pdf به درستی نمایش داده می شوند.
در وب سایت برخی از مجلات معتبر، گزینه ای برای کلیک بر روی آن برای ورود به فرایند ارسال آنلاین مقاله وجود دارد. این چند صفحه باز خواهد شد و از شما می خواهیم که عنوان، نام نویسنده، آدرس، تلفن، فکس، ایمیل و متن اصلی را وارد کنید. در هر بخش، شما باید از متن مقاله خواسته شده خود را کپی کنید و آن را در جعبه مربوطه قرار دهید.
مجله ای که هنوز به سیستم ارسال آنلاین ارسال نشده است، نیازمند است که مقاله خود را مطابق با دستورالعمل های ارائه شده در بخش راهنمای نویسندگان تنظیم کنید و آن را همراه با ایمیل همراه با ارسال ویرایشگر ارسال کنید. در این صورت متن ایمیل همراه با آن مقاله نوشته خواهد شد.
پس از ارسال مقاله، باید منتظر نامه ای از ویرایشگر برای ارسال به ایمیل خود باشید و تعیین کنید که آیا مقاله دریافت شده و در حال بررسی است یا خیر. شما همچنین می توانید شماره چند رقمی را برای پیگیری ارسال کنید.

روند بررسی و داوری مقاله

لازم به ذکر است که در این مرحله کاری جز صبر کردن ندارید. باید خود را آماده شنیدن هر پاسخی از سوی سردبیر مجله، کنید. داوران موظفند در بازه زمانی که در اختیار دارند، مقاله را نقد و بررسی و نظراتشان را اعلام کنند. معمولاً فرمی در اختیار داور قرار می گیرد تا بر اساس آن، بکر بودن، کیفیت و نقاط ضعف و قوت مقاله را بررسی کند.

برای آنکه اظهار نظر داوران کاملاً بی طرفانه باشد، برخی مجلات اسم نویسندگان مقاله را در هنگام ارسال به داور، حذف می کنند. گاهی نیز ممکن است برخی مجلات از شما بخواهند داوری مقاله‌تان را خودتان پیشنهاد کنید. مثلاً پیشنهاد داور در سری مجلات BMC اجباریست، یعنی اگر داور پیشنهاد نکنید، مقاله شما مورد بررسی قرار نخواهد گرفت. در سری مجلات BMJ پیشنهاد داور اختیاری است؛ یعنی به شما اجازه داده می شود که سه تا چهار داور پیشنهاد کنید. امروزه مسئله پیشنهاد کردن داوران به روندی رو به رشد در میان مجلات تبدیل شده است. برای پیدا کردن داوران بهترین راه استفاده از مراجع مقاله خودتان است، زیرا پژوهش شما در راستای پژوهش سایر افرادیست که در آن زمینه کار کرده‌اند.

زمان داوری مقاله

زمان برای قضاوت و ارائه نتایج در مجلات مختلف متفاوت است. متاسفانه، این بار در مورد مجلات داخلی گاهی اوقات تا یکسال طول می کشد. به طور کلی، اگر پس از 6 ماه از دریافت نامه دریافت نشده، ویرایشگر پاسخ را با تماس با مجله دریافت می کند. شما می توانید از تلفن، فکس یا ایمیل استفاده کنید. اگر هنوز هم این مکانیزم را در دو ماه مجدد ندارید، مجددا با مجله تماس بگیرید و اگر هنوز پاسخ ندهید، هیچ مقاله ای را برای این مجله ارسال نکنید.

سرنوشت مقاله پس از داوری

بعد از داوری مقاله شما به سردبیر ارائه خواهد شد. ویرایشگر نقش مهمی در تصمیم گیری نهایی دارد. وضعیت مقاله پس از تصمیم سردبیر معمولا یکی از موارد زیر خواهد بود:

  • پذیرش و چاپ (پذیرش) اگر شما تحقیق واقعا جدید و جالب است، مقاله شما به سرعت توسط سردبیر پذیرفته خواهد شد.
  • تصویب در شرایط اصلاح (تجدید نظر): این نوع پاسخ به این معنی است که نظر دهندگان در مورد مقاله شما نظر مثبتی دارند، اما به دلایلی مانند خطاهای ویراستاری یا ساختاری در مقاله، آنها به نویسنده دعوت شده اند. در این مورد، مقاله با اشکالات و تغییرات لازم همراه است، توسط سردبیر ارسال شده به نویسنده، و اصلاح آنها را به زمان مشخص شده و ارسال به مرحله دوم داوری. این تا زمانی که اشکالات مقاله شما به طور کامل حل شود تکرار خواهد شد.
  • مقاله را رد کنید: اگر مقاله شما ضعیف نوشته شده است و در مجله نوشته نشده باشد، مجله مجله خواهد شد.
  • پذیرش در شرایط اصلاح و تجدید نظر: مجلات خارجی معمولا بعد از بررسی 6 تا 3 ماه از پاسخگویی به داوران و یا رد مقاله ها پس از بازبینی توسط متخصصین بررسی می کنند. در بیشتر موارد، مقالات باید بررسی و اصلاح شوند. به این ترتیب که سردبیر با اعلام شرایط ورود به موضوع تغییر اصلاحات مقالات، از شما می خواهد که تغییرات جزئی یا کلی که براساس نظرات نظر دهندگان امکان پذیر است را بررسی کنید در مقاله عمل به مقاله شما در این مورد، به طور معمول شما برای تعیین اصلاحات مورد نظر یک محدودیت زمانی داده می شود. پس از اتمام کار، مقاله را دوباره بررسی کنید و آن را پس از اطمینان از اینکه کلیه موارد ذکر شده توسط داوران تصحیح شده است، ارسال کنید.

ارسال مقاله به مجله دیگر

اگر مقاله شما از سوی مجله ای رد شد، نامید نشوید و دوباره دست به کار شوید. ابتدا ایراداتی را که داوران به آنها اشاره کرده اند اصلاح کنید، زیرا به علت تخصصی بودن موضوع، ممکن است مقاله تان پس از ارسال به مجله بعدی، مجدداً در اختیار همان داور یا داوران قرار گیرد. بنابراین مجله بعدی را با دقت بیشتری انتخاب کنید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام