سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

نحوه نگارش پایان نامه دکتری

انتشار 9 تیر 1398
مطالعه 3 دقیقه

یکی از مهمترین کارهای دوران دانشجویی برای دانشجویان مقطع دکتری نوشتن رساله دکتری میباشد. البته نوشتن تز دکتری مشکلاتی را برای دانشجویان به همراه دارد که در هر صورت باید مطابق با اصول و قوانین خاص خود نگارش شود.

نحوه نگارش پایان نامه دکتری

تفاوت پایان نامه ارشد با رساله دکتری

پایان نامه مخصوص دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد بوده ولی رساله برای دکتری نوشته میشود. به آن تز دکتری هم گفته میشود.رساله دکتری باید جامع تر و مفصل تر از پایان نامه باشد و همچنین تحقیقی بر روی یک موضوع جدید باشد.

در رسالۀ دکتری انتظار می‌رود دانشجو نه تنها باید پژوهش او از اصالت و نوآوری برخوردار باشد، بلکه باید افکار، توضیحات، و بررسی های خودرا دربارۀ هرگونه اطلاعات گردآوری شده، بیان کند. در واقع اندیشه‌های خود پژوهشگر در رسالۀ دکتری بسیار از اهمیت برخوردار است. در نهایت در رسالۀ دکتری پژوهشگر باید بتواند نظریه‌ای جدید را ارائه دهد.

نگارش رساله دکتری:

نگارش رساله دکتری مشکلاتی از جمله زمانبندی و کمبود توانایی تحقیقاتی و نوشتاری را به دنبال دارد، که برنامه ریزی و تحقیق یکی از عوامل موثر در پیش برد این امر محسوب میشود. به گونه ای که به دنبال آن باید قوانین خاص نگارش نیز باید رعایت شود.

دانشجویان دکتری هنگام نوشتن تز خود مواردی را باید حتما در نظر  بگیرند:

  • رساله بیان کننده چه مشکلاتی است؟
  • چرا موضوع مورد نظر  در جامعه علمی،پژوهشی چالش محسوب میشود؟
  • چرا باید دانشجو برای آن راه حل پیدا کند؟
  • دانشجو چگونه باید به پاسخ برسد؟

پاسخ به این سوالات باید دانشجو را به فرضیاتی برساند تا بتواند بخوبی درباره آن بحث و گفتگو کند.

موضوعی را که دانشجو انتخاب می کند باید به اندازه کافی دارای منابع باشد. همچنین منابع باید طوری باشند که به دلیل اینکه بعدا به این منابع مراجعه خواهد شد در دسترس باشند.

هدف اصلی این مرحله سنجشش مطالعات پیشین دانشجو در در حیطه عنوان انتخابی وی میباشد .

پس از اتمام مراحل نوبت نوشتن رساله فرا میرسد که ابتدا باید طرح کلی تهیه شود تا بتوانید جزئیات را به آن اضافه کنید. این طرح کمک میکند تا رساله ای ساده و روان و بهتری نوشته شود.

مواردی مختصر از مراحل نگارش تز دکتری:

چکیده‌نویسی

چکیده مطالبی منسجم از کل رساله است و باید از همه بخش‌های اصلی رساله که به طور معمول و به ترتیب عبارت­ند­ از بیان مسئله، پرسش‌ها، فرضیه‌ها و محدودیت‌ها، مرور پیشینه، مبنای نظری، روش‌شناسی و بحث و تحلیل داده‌ها و نتیجه‌گیری باشد. البته نباید کلی‌گویی‌ چه واضح و بدیهی و احیاناً چه مبهم باشد و بلکه باید تصویری هرچند کلی ولی دقیق از نقشه پژوهش ترسیم نماید.

چکیده انگلیسی

درهر رساله‌ باید یک چکیده فارسی به انگلیسی  و همچنین باید یک چکیده سه صفحه ای با زبان انگلیسی نوشته شود. توجه داشته باشید که در چکیده انگلیسی تمامی اطلاعات مربوط به مقاله‌هاي استخراج شده از رساله منتشرشده و یا ارسال شده برای چاپ حتما بیان شوند؛ و واژه‌های کلیدی را هم باید بعد از چکیده ذکر شوند . 

مقدمه :

پیش زمینه ای است درباره موضوع مطرح شده و دلیل این مطالعه

مرور مطالعات و ادبیات پژوهش:

نویسنده مرور فرایند تحقیق و پژوهش و مهمترین دستاوردها را مورد بررسی قرار میدهد

روش تحقیق :

 در هنگام نوشتن منابع و نتیجه گیریهای تز دکتری یا بصورت کیفی و و یا بصورت کمی نوشته میشود.. اگر رساله کیفی است دانشجو باید روی سوالات زمینه ها نحوه و مراحل ارزیابی تحقیق تمرکز داشته باشد و اگررساله ای کمی می باشدداده ها بصورت آنالیز  بیان می شود.

یافته ها:

ظرفیت فکری دانشجو را نشان میدهد و به نتایج یافته های خود میرسد.باید در واقع به سوالاتی که در ابتدا پرسیده شده پاسخ داده شود.

نتیجه گیری:

خلاصه و گزارش کوتاهی از تحقیقات انجام شده است.

منابع:

در طول مدت نوشتن تز دکتری  منابعی که در این مدت از آنها استفاده شده باید کاملا بدرستی آدرس دهی شوند.

در آخر باید متذکر شد که نحوه نگارش رساله نقش مهمی در اخذ مدرک دکتری دارد. زیرا مراحل نوشتار و ویرایش آن واستخراج مقاله از تز دکتری برای چاپ در مجلات معتبر دنیا بر اعتبار و ارزش محقق و ارتقا علمی وی بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

خدمات موسسه سینا در کار پایان نامه دکتری

لذا برای چاپ مقالات خود از پایان نامه می توانید به موسسه سینا اعتماد کنید وکار خودتان را به ما بسپارید تا در کوتاهترین زمان ممکن مقالات شما را چاپ یا از مجلات معتبر اکسپت آن را همکاران ما با پیگیری های خود به انجام برسانند.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام