سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

نحوه انتخاب یک ژورنال معتبر برای چاپ مقاله

انتشار 14 فروردین 1397
مطالعه 2 دقیقه

تصمیم گیری برای انتخاب ژورنال مناسب و معتبر برای چاپ مقاله یک امر بسیار مهم می باشد چرا که تصمیم گیری نادرست انتشار بعضی مقالات را به تعویق می اندازد و باعث تاخیر در دریافت نقطه نظرات داوران و سر دبیران ژورنال می شود. به خاطر داشته باشید که مقاله در ژورنال نامناسب به خاک سپرده می شود.

نحوه انتخاب یک ژورنال معتبر برای چاپ مقاله

انتخاب ژورنال مناسب برای چاپ مقاله یکی از مهمترین تصمیمات می باشد، انتخاب دقیق ژورنال مناسب به شما در بدست آوردن مخاطبین سودمند، بدست آوردن نظرات و انتقادهای مناسب، و جلوگیری از مشکلات دیگر، کمک شایانی خواهد کرد.بنابراین قبل از نوشتن مقاله و بعد از انتخاب موضوع خود به دنبال ژورنال معتبر برای چاپ مقاله خود باشید ، که با خواندن آخرین مقالات چاپ شده در ژورنالها می توان فهمید که مقاله تان برای چه مقاله ای مناسب می باشد.

معیارهای مختلفی نیز برای انتخاب ژورنال معتبر برای چاپ مقاله وجود دارد،از جمله معیارهای مهم برای انتخاب مجله می توان موارد زیر را نام برد:

  • اعتبار مجله

باید بدانیم که تمامی مجلات ISI مورد تایید وزارت علوم و سایر موسسات علمی نیستند.وزارت علوم،تحقیقات و فناوری ،وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی در دوره های مشخصی از سال،لیست مجلات نامعتبر و جعلی را صادر می کند و دانشجویان و اساتید بایستی بر اساس این لیست ها مجله ی خود را انتخاب کنند. در صورتی که محقق، بدون اطلاع از اعتبار مجله،مقاله ی خود را برای داوری به این مجلات ارسال کند و مورد پذیرش قرار گیرد،مقاله ی چاپ شده برای او امتیازی نخواهد داشت و آن مقاله اعتبار علمی خود را از دست می دهد.

  • ضریب تاثیر مجله

شاخص تاثیر( Impact Factor) یکی از سه شاخص استاندارد مؤسسه اطلاعات علمی (ISI) و از مهم ‌ترین شاخص‌های مطرح در حیطه علم‌سنجی می‌باشد.ضریب تاثیر به صورت میانگین تعداد ارجاعات به یک‌مورد قابل استناد نظیر مقاله پژوهشی، مقاله مروری، نامه، شماره اختراع، یادداشت و چکیده در یک مجله علمی در طول یک دوره زمانی معین‌ تعریف‌ شده ‌است.

  • مدت زمان داوری و چاپ مقاله در مجله

مجلات مختلف به یکی از صورت های فصلنامه، ماهنامه، هفته نامه و … به چاپ می رسند.باید بدانید که مجلات مختلف ،مدت زمان داوری و چاپ متفاوتی دارند و شما در انتخاب مجله بایستی این موضوع را درنظر بگیرید که برای داوری و چاپ مقاله ی خود چقدر زمان دارید. هرچه فاصله زمانی چاپ دو شماره متوالی در یک مجله کمتر باشد، طبیعی است که زمان داوری مقالات کمتر و سرعت بررسی آن بالاتر است. البته بایستی به تعداد مقاله های چاپ شده در هر شماره نیز توجه نمود. به عنوان مثال هفته نامه ای که در هر شماره ۳ یا ۴مقاله چاپ می کند با ماهنامه ای که در هر شماره ۱۲ مقاله چاپ می کند تفاوت چندانی نخواهد داشت.یکی دیگر از معیارهای انتخاب مجله،مدت زمان داوری مقاله و چاپ می باشد.

  • میزان مخاطبان مجله

بعضی از مجلات(Journals Open Access) مقالات خود را به صورت رایگان در اختیار مخاطبین قرار می دهند که این کار باعث افزایش تعداد مخاطبین و همچنین افزایش تعداد ارجاعات به مقالات می شود.

  • حیطه ی تخصصی مجله

هر مجله اهداف و حیطه ی تخصصی و کاری خاصی دارد.در انتخاب مجله ،قدم اول مطالعه ی بخش اسکوپ مجله است تا بدانیم مجله در چه حیطه ای فعالیت دارد.موضوع مقاله ی شما باید در حیطه کاری مجله باشد، در غیر این صورت بعد از چند هفته ،نامه ای از طرف سردبیر مبنی بر عدم هماهنگی مقاله با مجله و ریجکت شدن مقاله برایتان ارسال می گردد و شما زمان خود را از دست می دهید یا در صورت پذیرش و چاپ مقاله در آن مجله،امتیاز خوبی برای شما تعلق نمی گیرد.

  • هزینه ی چاپ مقاله

مجلات مختلف ،بابت چاپ مقاله هزینه های متفاوتی از نویسندگان دریافت می کنند.بعضی از مجلات(Journals Open Access) مقالات خود را به صورت رایگان در اختیار مخاطبین قرار می دهند اما در عوض هزینه ی چاپ مقاله در این مجلات از نویسندگان مقاله دریافت می شود.هزینه ی چاپ مقاله در مجلات مختلف متفاوت است و بایستی به هنگام انتخاب مجله،این مورد را نیزدر نظر گرفت.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام