سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

نحوه ارزشیابی مدارک در کشور اوکراین

انتشار 27 تیر 1397
مطالعه 6 دقیقه

در این مقاله به چگونگی ارزشیابی مدارک تحصیلی در کشور اوکراین می پردازیم.

نحوه ارزشیابی مدارک در کشور اوکراین

یکی از اولین سؤالات متقاضیان تحصیل در خارج از کشور این است که آیا دانشگاه مورد بحث، مورد تأیید  کشورمان است یا خیر؛ و اینکه پس از پایان تحصیل، مشکلی برای تأیید مدرک‌شان پیش نیاید و این از مهم‌ترین دغدغه‌هایشان است. مسلماً کسی دوست ندارد زمان و هزینه زیادی را در کشوری دیگر صرف گرفتن مدرکی کند که مورد تأیید کشورشان نباشد و پس از فراغت از تحصیل نتواند در زمینه تحصیلی خود کار کند.

نکته مهم در مورد اعتبار دانشگاهها که به صراحت در آئین‌نامه ارزشیابی مدارک ذکر شده این است که تأیید بودن و نبودن یک دانشگاه، در زمان شروع تحصیل فرد ملاک است و تغییرات احتمالی بعد از آن، تأثیری در تأیید شدن یا نشدن مدارک ندارد. نکته مهم دیگری هم درباره مدارک دیپلم و پیش‌دانشگاهی متقاضیان ارزشیابی هست؛ مدارک آن دسته از فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی که دیپلم متوسطه و پیش‌دانشگاهی علوم تجربی یا ریاضی فیزیک ندارند ارزشیابی نمی‌شود.

چگونگی ارزشیابی مدارک تحصیلی دانشگاه‌های کشور اکراین

-‌‌ تحصيلات‌ پيش‌ از دانشگاه‌: دوره آموزش ابتدايي در كشور اوکراین 9 سال به طول مي‌انجامد. دانش‌آموزان سپس مي‌توانند در دبيرستان‌هاي متوسطه به مدت 3 سال تحصيلات خود را ادامه دهند و ديپلم دبيرستان دريافت نمايند و يا در مدارس حرفه‌اي يا مؤسسات آموزشي غير دانشگاهي به مدت 3 سال ادامه تحصيل داده، ديپلم دريافت نمايند. دانش‌آموختگان دبيرستان‌هاي متوسطه مجاز به ادامه تحصيل در مؤسسات آموزش عالي مي‌باشند.

- تحصیلات‌ دانشگاهی‌: مراکز آموزش‌ عالی‌ در کشورهای مستقل مشترک المنافع و آسیای میانه به‌ چهار دسته‌ شامل‌ دانشگاه‌های‌ دولتی، مراکز کارآموزی‌ تخصصی، کالجهای‌ دولتی‌ و مؤ‌سسات‌ آموزش‌ عالی‌ خصوصی‌ تقسیم‌ می‌شوند.

مراکز آموزش‌ دولتی‌ شامل‌ دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های‌ صنعتی، مؤ‌سسات‌ کشاورزی، مؤ‌سسات‌ حقوقی، مؤ‌سسات‌ و مراکز پزشکی، تربیت‌ معلم‌ و غیره‌ می‌باشند.

پذیرش‌ دانشجویان‌ در دانشگاه‌ها توسط‌ کمیته‌ دولتی‌ کشور مربوطه بر اساس‌ داشتن‌ دیپلم‌ دبیرستان‌ و قبولی‌ در امتحان‌ ورودی‌ انجام‌ می‌شود. امتیازهای‌ بدست‌ آمده‌ در امتحان‌ ورودی‌ نیز نقش‌ عمده‌ای‌ در پذیرش‌ دانشجویان‌ دارد. تحصیلات‌ رایگان‌ دانشگاهی‌ فقط‌ شامل‌ افرادی‌ می‌شود که‌ حد نصاب‌ لازم‌ را در امتحان‌ ورودی‌ دانشگاه‌ مربوط‌ کسب‌ نموده‌ باشند. تصمیم‌گیری‌ جهت‌ پذیرش‌ دانشجویان‌ خارجی، به‌ عهده‌ مراکز آموزش‌ عالی‌ است. دانشجوی‌ خارجی‌ یک‌ سال‌ دوره‌ پیش‌ دانشگاهی‌ که‌ اصولاً‌ تکیه‌ بر فراگیری‌ زبان کشور محل تحصیل و دروس عمومی و علمی پیش نیاز دارد را طی‌ می‌کند و ملزم‌ به‌ پرداخت‌ شهریه‌ برای‌ تحصیل‌ می‌باشد.

 - ( Bakalavr (Bachelor): دانشجویان‌ دراین دوره آموزشهای‌ پایه‌ را در رشته های علوم‌ فنی‌ مهندسی، علوم‌ انسانی‌ و هنر می‌گذرانند و مهارتهای‌ حرفه‌ای‌ کسب‌ می‌کنند و در کنار آن، دوره‌های‌ تخصصی‌ نیز وجود دارد که‌ در پایان‌ تحصیل‌ منجر به‌ اخذ دیپلم‌های‌ تخصصی‌ می‌شوند. زمان‌ تدریس‌ بر حسب‌ ساعت‌ می‌باشد. سال‌ تحصیلی‌ در اغلب‌ دانشگاه‌ها شامل‌ دو نیم‌ سال‌ ۱۷-۱۶ هفته‌ای‌ می‌باشد که‌ در پایان‌ هر نیم‌ سال‌ ۴-۳ هفته‌ زمان‌ امتحانات‌ است.

 Magistr (Master), Specialist Diploma: مدرك Magistr شامل 1 الی 2 سال تحصيل پس از دوره Bakalavr و دفاع از پايان نامه و گذراندن امتحانات نهايي مي‌باشد.و نشاندهنده يك تخصص حرفه‌اي است و دارندگان اين مدرك مجاز به فعاليت در مشاغل تخصصي و ادامه تحصيل در دوره دكتري مي‌باشند. اين مدرك پس از اتمام تحصيلات، دفاع از پايان نامه، و گذراندن امتحانات نهايي به دانش‌آموختگان ارائه مي‌شود.

- (Kandidat Nauk (Ph.D): شامل حداقل 3 سال تحصيل با داشتن مدرك Specialist Diploma يا( Magistr (Master دانشجويان در اين دوره با روش‌هاي مختلف تحقيق و آموزش آشنا مي‌شوند و در برخي دروس رشته مربوط امتحان مي‌دهند. پس از تهيه رساله دكتري و دفاع از آن، مدرك Kandidat Nauk به دانش‌آموختگان ارائه مي‌شود.

- Ph.D.) Kandidat Nauk) : شامل‌ سه‌ تا چهار سال‌ تحصیل‌ است. برای‌ ورود به‌ این‌ دوره‌ داشتن‌ مدرک‌ کارشناسی‌ ارشد الزامی‌ است. این‌ دوره‌ پژوهشی‌ و آموزشی‌ می‌باشد و در پایان‌ دانشجو از رساله پژوهشی‌ دفاع‌ می‌نماید.

مدارک ‌Bakalavr صادره‌ از دانشگاه‌های‌ معرفی‌ شده: 

  • با حداقل 4 سال‌ تحصیل حضوری و تمام وقت‌ به‌ شرط‌ دارا بودن‌ دیپلم‌ 12 ساله دبیرستان یا پیش دانشگاهی با معدل کتبی حداقل 14 در رشته مرتبط با رشته تحصیلی مقطع کارشناسی

  • داشتن گواهی قبولی در آزمون زبان قبل از اخذ پذیرش

  • ارائه گواهی قبولی آزمون زبان کشور محل تحصیل حداکثر تا 6 ماه پس از شروع به تحصیل، پس‌ از بررسی‌ علمی‌ که‌ شامل‌ آزمون‌ کتبی‌‌ است ، با رعایت سایر ضوابط و مقررات عمومی، "کارشناسی" ارزشیابی‌ می‌شوند.

مدارک ‌Magister صادره‌ از دانشگاه‌های‌ معرفی‌ شده‌

  • با توجه‌ به‌ دوره‌های‌ تحصیلی‌ قبل‌ از دانشگاه‌ و محتوای‌ دروس‌ دانشگاهی حداقل دو سال تحصیل حضوری و تمام وقت،

  • دارا بودن مدرک کارشناسی معتبر با معدل حداقل 15 در رشته مرتبط با گروه آموزشی تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد

  • داشتن گواهی قبولی در آزمون زبان قبل از اخذ پذیرش

  • ارائه گواهی قبولی آزمون زبان کشور محل تحصیل حداکثر تا 6 ماه پس از شروع به تحصیل، پس‌ از بررسی‌ علمی‌ که‌ شامل‌ آزمون‌ کتبی‌‌ است ، "کارشناسی ارشد" ارزشیابی‌ می‌شوند.

  مدارک Kandidat Nauk دکتری،

  • با حداقل سه سال تحصیل حضوری و تمام وقت

  • دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد معتبر با معدل حداقل 16

  • یکسان بودن رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری

  • داشتن گواهی قبولی در آزمون زبان قبل از اخذ پذیرش

  • ارائه گواهی قبولی آزمون زبان کشور محل تحصیل حداکثر تا 6 ماه پس از شروع به تحصیل

مشروط به انتشار حداقل دو مقاله کامل در نشریات معتبر علمی‌ـ ‌پژوهشی، منتشره در کشورهای غیراز کشورهای مستقل مشترک المنافع و آسیای میانه که حداقل یکی از آنها دارای نمایه بین المللی باشد، با رعایت سایر ضوابط و مقررات قابل بررسی و ارزشیابی است. ضمناً رساله دکتری باید توسط شخص متقاضی نگاشته و ارائه شده باشد. بر اساس اعلام اداره کل امور دانش آموختگان وزارت علوم، دانشجویان‌ بورسیه‌ این وزارتخانه به‌ این‌ دلیل‌ که‌ در گزینش‌های‌ علمی‌ مربوط‌ قبول‌ شده‌ و در طول‌ تحصیل‌ تحت‌ نظارت‌ علمی‌ اداره‌ کل‌ بورس‌ و اعزام‌ و نماینده‌ علمی‌ وزارت‌ متبوع‌ بوده‌اند ملزم‌ به‌ ارائه‌ مقاله‌ نیستند و منظور از نظارت‌ علمی، ارائه‌ گزارش‌ منظم‌ پیشرفت‌ علمی‌ شش‌ ماهه‌ به‌ نماینده‌ علمی‌ وزارت‌ متبوع‌ مستقر در سفارت‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در مسکو یا بلاروس (شش‌ گزارش‌ در طول‌ دوره‌ تحصیل‌ دکترا) و تأیید دانشگاه محل خدمت است.

مدارک‌ تحصیلی‌ رشته‌ زبان‌ روسی‌: از دانشگاه‌های‌ معتبر جمهوری‌ اکراین در صورت‌ رعایت‌ سایر ضوابط، از طریق‌ بررسی کیفی (اخذ آزمون، درخواست انتشار مقاله)‌ قابل‌ بررسی‌ می‌باشد.

ارزشیابی مقاله :

  • در زمان تشکیل پرونده ارزشیابی به چاپ رسیده باشد(مقالات ارائه شده در کنفرانس ها ـ هرچند که نمایه بین المللی داشته باشند ـ احصاء نمی شود).
  • دانش آموخته مؤلف اصلی آن باشد .
  • موضوع آن هم راستا با رساله دکتری باشد.
  • مقالات توسط حداقل دو عضو هیات علمی متخصص در رشته مربوط بررسی و تألیف آنها توسط متقاضی احراز خواهد شد.

تبصره 1:  مدارک تحصیلات غیرحضوری در مقطع دکتری (چنانچه تاریخ شروع به تحصیل بعد از اول نوامبر ۲۰۰۸ باشد) “غیر قابل ارزشیابی” خواهد بود. همچنین حضور متقاضی (به استناد گذرنامه) در تاریخ مورد اشاره در گواهی شروع به تحصیل صادره از دانشگاه محل تحصیل الزامی است. در خصوص آن دسته از متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع دکتری که به صورت غیر حضوری اقدام به اخذ گواهی شروع به تحصیل نموده و به استناد گذرنامه، پس از اول نوامبر ۲۰۰۸ در کشور محل تحصیل حضور یافته‌اند، علاوه بر لزوم انتشار حداقل یک مقاله برگرفته از رساله دکتری در نشریات علمی- پژوهشی دارای نمایه بین المللی منتشره در کشورهای غیر از کشورهای مستقل مشترک المنافع و آسیای میانه (وفق ضوابط ارزشیابی مدارک تحصیلی مقطع دکتری با تاریخ شروع به تحصیل قبل از نوامبر ۲۰۰۸ – تبصره ۳-۳)، احراز توانمندی‌های علمی- پژوهشی و حرفه ای این دسته از متقاضیان از طریق اخذ آزمون جامع و یا برگزاری جلسه دفاعیه الزامی است.

تبصره2:  چنانچه تاریخ شروع به تحصیل قبل از اول نوامبر ۲۰۰۸ باشد، ارزشیابی مدارک تحصیلی صادره از دانشگاه های حوزه یاد شده در مقطع دکتری منوط به ارائه حداقل یک مقاله کامل علمی (Full Paper) برگرفته از رساله دکتری در نشریات علمی- پژوهشی، منتشره در کشورهای غیر از کشورهای مستقل مشترک المنافع و آسیای میانه٭ و دارای نمایه (Index) بین المللی با رعایت شرایط مندرج در تبصره 1 می باشد.

چاپ مقاله در نشریات علمی پژوهشی دارای نمایه (Index) بین المللی و ضریب تأثیر (Impact Factor) منتشره در کشورهای فدراسیون روسیه، جمهوری بلاروس، جمهوری اوکراین، لهستان، رومانی، بلغارستان، جمهوری چک، اسلواکی، اسلوونی، لتونی و لیتوانی، مشروط به این که متقاضی ، دانش آموخته کشور منتشر کننده نشریه نباشد نیز بلامانع است.

‌تبصره3 : دانشجویان‌ بورسیه‌ وزارت‌ علوم، تحقیقات‌ و فناوری‌ به‌ این‌ دلیل‌ که‌ در گزینش‌های‌ علمی‌ مربوط‌ قبول‌ شده‌ و در طول‌ تحصیل‌ تحت‌ نظارت‌ علمی‌ اداره‌ کل‌ بورس‌ و اعزام‌ و نماینده‌ علمی‌ وزارت‌ متبوع‌ بوده‌اند ملزم‌ به‌ ارایه‌ مقاله‌ موضوع‌ بند ۳ نیستند.

منظور از نظارت‌ علمی، ارایه‌ گزارش‌ منظم‌ پیشرفت‌ علمی‌ شش‌ ماهه‌ به‌ نماینده‌ علمی‌ وزارت‌ متبوع‌ مستقر در سفارت‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در مسکو (شش‌ گزارش‌ در طول‌ دوره‌ تحصیل‌ دکترا) و تأیید مشاور علمی‌ مستقر در اداره‌ کل‌ بورس‌ و اعزام‌ است.

‌تبصره4: مدارک‌ موضوع‌ بندهای‌ یک،دو و سه‌ صادره‌ از دانشگاه‌هایی‌ که‌ نامشان‌ در فهرست‌ ذیل آورده‌ نشده‌ است‌ نیز به‌ شرط‌ آنکه‌ تاریخ‌ اتمام‌ تحصیلات‌ قبل‌ از ژانویه‌ ۲۰۰۲ میلادی‌ باشد بر اساس‌ معیار مذکور در همان‌ بندها بررسی‌ و ارزشیابی‌ می‌شوند.

چنانچه نام دانشگاه يا موسسه ای در فهرست دانشگاه‌ها و موسسات اعلام شده (اعم از معتبر و غير معتبر) منعکس نشده باشد، متقاضی می‌بايست اعتبار آن را از اداره کل امور دانش‌آموختگان استعلام نمايد.

 "Ukrainian - American Humanitarian (Liberal Arts) Institute "Wisconsin International University USA

‌‌‌‌

 

 


 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام