سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

نحوه رتبه بندی نشریات علمی-پژوهشی داخلی

انتشار 5 اردیبهشت 1397
مطالعه 1 دقیقه

در ایران سه نوع مجله داریم که اعتبار و درجه علمی آن ها از طرف یکی از سه ارگان یعنی وزارت علوم، وزارت بهداشت و حوزه علمیه تعیین می گردد و به ترتیب اعتبار عبارتند از:مجلات علمی-پژوهشی، مجلات علمی- ترویجی و مجلات علمی- تخصصی.

نحوه رتبه بندی نشریات علمی-پژوهشی داخلی

مجلات علمی-پژوهشی

مجلات علمی-پژوهشی به مجلاتی گفته می شود که از موضوع های علمی، از طریق مطالعه ای هدفمند، برای به دست آوردن روابط اجتماعی بین پدیده های طبیعی به دست می آید و از دو ویژگی اصالت و ابداع برخوردار است، نتایج آن نیز کاربردها، روش ها و مفاهیم و مشاهدات در زمینه علمی با هدف گامی موثر در مرزهای علمی و فناوری می باشد. هدف اصلی مقاله علمی-پژوهشی ساخت یک استدلال و استنتاج می باشد. یکی از قسمت های چنین مقاله ای مرور ادبیات می باشد. در مقاله علمی-پژوهشی، ادبیات به عنوان اساس کار محسوب می شود و از نگرش و تحلیل نوینی را که محقق به دنبال ایجاد آن است، حمایت می کند. مخاطبین اصلی مقاله علمی-پژوهشی، اساتید دانشگاه ها، دانشجویان دوره دکتری و کارشناسی ارشد هستند.

مجلات علمی- ترویجی

مقاله علمی-ترویجی به یک بازنگری و نوشتن چکیده از مقالات و منابع مرتبط با یک موضوع خاص و آنالیز و مقایسه نتیجه آنها با هم گفته می شود. مقاله علمی-ترویجی، استاندارد و ساختار نوشتاری خاص خودش را دارد و خلاصه و نتایج به دست آمده را ترکیب می‌کند و در قالب ساختاری جدید عرضه می نماید. این نمونه مقالات تفسیری نوین از مقالاتی می باشد که ترکیبی از دیتاهای جدید همراه با تفاسیر است.
 یک مقاله علمی-ترویجی بسته به شرایط ممکن است منابع را ارزیابی و تحلیل کند و یا می تواند بر اساس تلفیق و ترکیب دانش موجود برای آشکارسازی ابعاد مساله‎ ای خاص انجام شود. 
 مقالات مروری، تدوینی، ترجمه‎ای و... از این گونه مقالات به شمار می روند. مقاله‎های تحلیلی به لحاظ ارزش علمی در بین مقالات، ارزش و اعتبار بیشتری دارند؛ اما بیشتر حالت آموزنده دارند زیرا پژوهشگر کارهای قبلی را نقد کرده و چیز بدیعی به آن نمی افزاید. برای چاپ مقاله در نشریات علمی-ترویجی باید نکاتی را از لحاظ نگارشی مد نظر قرار داد.

مجلات علمی- تخصصی

این گونه مجلات وابسته به برخی ارگان ها و نهادهای خاص می باشد و مباحث تخصصی را نیز مطرح می کنند و نویسندگان متعددی می توانند مطالب خود را برای این مجلات بفرستند. این مجلات اغلب هیچ امتیاز و مجوز علمی را از ارگان های زیربط مانند وزارت علوم، وزارت بهداشت یا حوزه علمیه دریافت نکرده اند و تنها برای اطلاع رسانی و افزایش سطح آگاهی اقشار خاصی از افراد جامعه به چاپ مطالب می پردازند.

شاخص ها و معیارهای ارزیابی نشریات داخلی

  • فهرست منابع و استنادهای درون متنی مقاله تا چه حدی با دستور العمل نشریه مطابقت دارند؟
  • رعایت اصول نگارش و ویرایش مقاله را چطور تحلیل و ارزیابی می کنید؟
  • محتوای مقاله با موضوع نشریه تا چه میزان مطابقت دارد؟
  •  آیا کیفیت محتوای علمی مقاله متناسب با نوع اعتبار نشریه است؟
  •  برای نشریه علمی-پژوهشی: تازگی مطالب، نوآوری و روش یا فنون جدید
  •  برای نشریه علمی-ترویجی بهبود و ارتقا سطح آگاهی و دانش تخصصی چقدر است؟
  •  تعداد مقالات مربوط به سردبیر در سال گذشته به چه میزان است؟

راه های ارتباطی با موسسه سینا

تلفن ثابت: ⌕

تلفن همراه: ۰۹۱۴۹۷۲۴۵۲۲

ایمیل: pub.sina@gmail.com

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام