سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

نحوه شناسایی مجلات جعلی وتقلبی

انتشار 25 مرداد 1397
مطالعه 4 دقیقه

چاپ مقالات در نشریات داخلی ومجلات ای اس ای خارجی وعلمی پژوهشی از اهمیت بیشتری برخوردا راست ،لذا شناسایی مجلات جعلی وکم اعتبار برای همه اساتید ودانشجویان چه در داخل وچه در خارج ازکشور اهمیت بالایی دارد. مطمئناً راهکارهای قابل اتکایی برای شناسایی مجلات تقلبی وجود دارد که در اینجا شما را با این راهکارها آشنا می کنیم.

نحوه شناسایی مجلات جعلی وتقلبی

ژورنالهای تقلبی وجعلی یکی از دغدغه های پژوهشگران ودانشجویان شده است وتبدیل به یکی از معضلات در جامعه علمی کشور شده است ودانشجویان را به خاطر پذیرش های سریع السیر وداربودن ایمپکت وسوسه میکند وبه دام خود می اندازد.متاسفانه تماسهای زیادی با موسسه سینا گرفته میشود که به دام همچین متصدیان  مجلاتی افتاده اند وعلاوه براینکه هزینه های هنگفتی برای چاپ این مجلات واریز کردند از دست رفته بلکه این مجلات جعلی وتقلبی ابروی علمی را نیز برای انها باقی نمانده است. 

بسیاری از مجلات علمی معتبری وجود دارند که وب سایت ندارند، این مجلات Fake از این فرصت استفاده می کنند و با طراحی یک وب سایت، نام و نشان تجاری مجلات معتبر را جعل می کنند و یا اینکه مشابه نام وب سایت رسمی مجلات معتبر با تغییر املای یک یا چند حرف وب سایتی با آدرسی مشابه طراحی می کنند و با تنظیم گرافیکی مشابه مجله اصلی و با ایجاد آرشیو مقالات مجله اصلی، درج ISSN مجله اصلی و اعمالی مشابه این تلاش می کنند تا از نام و نشان آن مجموعه استفاده نمایند.

در اصطلاح علمی ژورنال هایی هستند که با نام hijacked journals شناخته می شوند.این مجلات تقلبی بوده و در اصطلاح عامیانه Fake می باشند.

راههایی شناسایی مجلات جعلی وتلبی

راههای شناسایی مجلات جعلی وتقلبی:

  • یکی از اسانترین وساده ترین روش شناسایی مجلات تقلبی "وب سایت جعلی نشریات " بررسی نوع انتشار نشریه است .وب سایت جعلی نشریات برای نشریاتی که بصورت کاغذی منتشر میشوند ونسخه الکترونیکی ندارند ایجاد میشود.
  • شاید یکی از بهترین راهکارهای تشخیص مجلات تقلبی مراجعه به فهرست مجلات منتشرشده توسط وزرات علوم و وزارت بهداشت باشد. این دو وزارتخانه در بازه‌های زمانی مشخص فهرست مجلات معتبر را به همراه آدرس سایت آن‌ها منتشر می‌کنند.
  • یکی دیگر از روشهای تشخیص ارشیو سازی با استفاده از مقالات منتشر شده است.حتما توصیه میشود ارشیو مقالات را بررسی و چک نماییدوبا سرچ کردن عناوین مقالاتی که در وب سایت قرار داده شده است مطمئن شوید که مقالات در جای دیگر چاپ نشده است .
  • توجه به نشانی و دامِین مجلات و زمان ایجاد آن‌ها همچنین توجه به آدرس مجلات که مجلات جعلی گاهی با کم و زیاد کردن یک حرف وب‌سایتی مشابه ایجاد می‌کنند؛ اعتبار سایت مجله و دامین را درwww.whois.com می‌توان بررسی کرد، به مالک سایت مجله توجه کنید (مثلاً مالک یک مجله آمریکایی فردی ایرانی یا هندی باشد جای شک وجود دارد)؛ سایت www.whatsmypr.net  اعتبار سایت‌ها را نشان می‌دهد، هرچه عددی که نشان می‌دهد بزرگتر باشد اعتبار سایت بیشتر است.
  • از دیگر روشها این است که عنوان مجله را درگوگل جستجو کنید ومیدانید که در بسیاری از وب سایتها در مورد مجلات مطالبی را درج میکنند وما با این کار به مطالبی برخورد میکنیم که در وب سایت های انگلیسی به تقلبی بودن ان وب سایت اشاره کرده باشند یا بصورت ساده تر اسم مجله به اضافه hijacked را درگوگل جستجوکنید اگر ان وب سایت لو رفته باشدحتما راجع به ان مطالبی را نوشته اند.
  • یکی از ویژگیهای اصلی مجلات جعلی یا تقلبی عدم داوری وپذیرشهای تقلبی سریع السیردر ژورنالها میباشد و باید به این نکته توجه داشته باشیدمجله isi و دارای ایمپکت هیچ گاه به مقاله ای بدون کامنتهای داوری پذیرش نمیدهد.

از زمان ارسال مقاله تا دریافت پذیرش توسط مجلات جعلی معمولاً به‌طور غیرعادی کم است.

  • روش بعدی برای شناسایی مجلات تقلبی و جعلی این است که این مجلات برای ارسال مقاله ایمیل میدهند چراکه باید سریعا متقاضیان خود را جذب کنندوتا زمانی که ان مجلات را نشناختیم وزمان باقی مانده است سودهای کلانی را به جیب میزنند. وشما باید بدانید که مجلاتی که معتبر و ایمپکت دارهستند برای جذب مقاله به دانشجویان و پژوهشگران ایمیل نمیدهند در واقع مجلات معتبر نیازی به دادن ایمیل ندارند.
  • دانشجویان واساتید عزیزی که قصد چاپ مقاله در مجلات داخلی وخارجی دارند لطفا قبل از ارسال مقاله و واریزی حتما مجله را کنترل وبررسی نمایید تا جز بلک ومجلات جعلی وتقلبی نباشد البته هرماه یکبار لیستی به عنوان لیست بلک یا سیاه توسط وزارت علوم ودانشگاه ازاد و وزارت بهداشت منتشر میشود .این لیست ها مشخصات مجلات که از سوی وزارت علوم وبهداشت و دانشگاه ازاد نامعتبر وجعلی وتقلبی شناخته شده اند ولی درعین حال این لیستها به روز نمیباشد وهستند ژورنالهای که به صورت جعلی وتقلبی فعالیت میکنند ونام مجلات در این لیست ها نیست ..البته در سایت موسسه سینا میتوانید هم بروید واز لیست بلک دانشگاهها اطلاع داشته باشید ولیست را دانلود نمایید.

موسسه سینا برای جلوگیری از مجلات جعلی hijacked journals یا تقلبی Fake چه خدماتی انجام میدهد:

برای شناسایی اعتبار مجلات که به انها شک دارید ، برای ما ارسال نمایید تا دراسرع وقت اعتبار انها را برای شما شناسایی کرده واطلاعات لازم را ارئه دهیم . موسسه سینا این خدمات را به صورت رایگان به شما ارائه میدهد.برای اطلاعات بیشتر به وب سایت موسسه سینا مراجعه کنید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام