سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

نیاز شدید افغانستان به بورسیه شدن دانشجویان در گروه علوم پزشکی

انتشار 2 اردیبهشت 1397
مطالعه 2 دقیقه

وزیر تحصیلات عالیه افغانستان از  نیاز شدید کشورش به بورسیه کردن دانشجویان افغانستانی در رشته های علوم پزشکی در ایران خبر داد.

نیاز شدید افغانستان به بورسیه شدن دانشجویان در گروه علوم پزشکی

 به نقل از وزارت بهداشت، دکتر خواجه عمری وزیر تحصیلات عالیه افغانستان در دیدار با دکتر هاشمی وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران گفت: در حوزه سلامت همکاری های خوبی بین ایران و افغانستان وجود دارد که نیاز به ارتقای همکاری ها به ویزه در حوزه آموزش پزشکی دارد.

وی اظهار داشت: آرزو داریم که روزی بتوانیم مانند ایران، نیازهای افغانستان را در داخل کشور خودمان برطرف کنیم و از اعزام بیماران به خارج از کشور، بی نیاز باشیم.

عمری با بیان اینکه به همکاری و حمایت ایران از افغانستان در حوزه آموزش پزشکی نیاز داریم، افزود: از ایران می خواهیم تا به افغانستان کمک کند که بتواند در حوزه سلامت به خودکفایی برسد.

وزیر تحصیلات عالیه افغانستان تصریح کرد: نیاز شدیدی به بورسیه کردن دانشجویان افغانستانی در رشته های علوم پزشکی از جمله پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در مقاطع مختلف در ایران داریم همچنین در زمینه ارتقای ظرفیت های شفاخانه ها و بیمارستان های افغانستان نیز به کمک ایران نیاز داریم.

عمری یادآور شد: خوشحالیم که وزارت بهداشت ایران اعلام کرده که آمادگی پذیرش ۵۰۰ دانشجوی بورسیه ای را دارد اما تقاضا داریم افرادی که از جانب دولت افغانستان معرفی می شوند و تعهد به خدمت در افغانستان و همکاری در توسعه آموزش عالی در حوزه پزشکی را دارند، از ۵۰ درصد تخفیف بهره مند شوند و افرادی که به این امر کمک نمی کنند، شامل تخفیف نشوند.

دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت نیز در این دیدار گفت: همکاری های مشترک زیادی بین ایران و افغانستان از جمله در حوزه آموزش عالی وجود دارد و تعداد قابل توجهی از برادران و خواهران افغانستانی در دانشگاه های ایران تحصیل کرده اند و یا در حال تحصیل هستند.

وی گفت: این دیدار برای ارتقای بیشتر همکاری های دو جانبه است و اعلام کردیم که ایران ظرفیت پذیرش بورسیه ۵۰۰ دانشجوی افغانستانی را در رشته های مختلف پزشکی و در سطوح مختلف به ویژه در دانشگاه های همجوار افغانستان مانند دانشگاه های علوم پزشکی مشهد، زاهدان، زابل و بیرجند دارد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: باید به افغانستان کمک کنیم تا زنجیره خدمات حوزه سلامت کامل شود و در همه حوزه ها به ویژه حوزه علوم پزشکی و آموزش در این حوزه، آمادگی کامل همکاری داریم.

هاشمی یادآور شد: خوشبختانه با کمک دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دوره های پیوند کلیه در هرات راه اندازی شده و به زودی دوره پیوند کبد راه اندازی می شود و در جهت تاسیس دانشکده پرستاری و مامایی در کابل، پیش قدم بوده ایم.

وی ادامه داد: امیدواریم افرادی که در طول ۴۰ سال گذشته توانسته اند از فرصت های آموزش عالی در ایران استفاده کنند در حال حاضر که کشور افغانستان به آنها نیاز دارد، به این کشور برگردند.

وزیر بهداشت درباره زمینه های همکاری ایران و افغانستان در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: در حال حاضر اقدامات و همکاری های بسیار خوبی بین ایران و افغانستان در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در حال انجام است و بخش خصوصی دو کشور، اقدامات مثبتی انجام داده اند.

وی با اشاره به قراردادهای منعقد شده برای ساخت دارو در افغانستان، یادآور شد: ممکن است همکاری های مشترک بخش خصوصی دو کشور وارد مرحله اجرایی شده باشد و بخشی از داروی مورد نیاز افغانستان، از منشا محصولات ایران، تامین می شود و بخش دیگر نیز مشکل قاچاق است که افغانستان مشابه ایران گرفتار آن است و امیدواریم که بتوانیم با این مشکلات، مقابله کنیم.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام