سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

نکات مهم در نگارش یک مقاله علمی

انتشار 12 آذر 1397
مطالعه 4 دقیقه

دانستن نکات کلیدی و مهم در خصوص نگارش یک مقاله علمی پژوهشی، به شما کمک می کند تا یک مقاله خوب و بدون ایراد نوشته و در مجله دلخواه خود به چاپ برسانید.

نکات مهم در نگارش یک مقاله علمی

تحقیق و پژوهش جزء اجتناب ناپذیر تحصیلات دانشگاهی می باشد. دانشجویان علاوه بر آموختن دروس تخصصی خود، بایستی راه و روش پژوهش و نگارش مقاله را نیز بیاموزند. اما متاسفانه توجه زیادی به این موضوع در دانشگاه ها نمی شود و دانشجویان تا زمانی که واحد پایان نامه را اخذ نکرده اند با راه و چاه پژوهش آشنا نمی شوند. اما در همین دوره نسبتا کوتاه، میاموزند که چگونه در خصوص یک موضوع به جستجو در پایگاه های اطلاعاتی بپردازند و چگونه پایان نامه خود را بنویسند.

با توجه به به اهمیتی که نگارش و چاپ مقاله در پیشرفت های علمی دارد، اصلی ترین و مهمترین روش ارائه نتایج یک مطالعه، تهیه یک مقاله پژوهشی است.، بنابراین دانستن راه و روش تحقیق و نگارش مقاله، کمک شایانی به دانشجویان در چاپ مقاله خود خواهد داشت.  یکی از مهمترین جنبه های مقاله علمی، محتوای علمی آن و ارزش کیفی آن است. محقق باید از خود سوال کند که آیا محتوای مقاله او در حدی است که بتواند باعث جذب خواننده و داوران مجله شده و در یک مجله معتبر چاپ شود؟ یک مقاله علمی بایستی به گونه ای نوشته شود که تمام اصول نگارشی در آن رعایت شود. موضوع مقاله متناسب با موضوع مجله باشد. علاوه بر این موارد زیادی وجود دارد که بایستی تمامی آنها در نوشتن مقاله رعایت شود:

  1. موضوع مقاله باید ساده و جذاب باشد.
  2. محتوای علمی مقاله باید تا حد امکان کوتاه باشد. بنابراین از ذکر نقل قول های غیر ضروری و پیش از حد جلوگیری کرد.
  3. از بکار بردن کلمات مبهم، پیچیده و کلمات نامشخص باید اجتناب کرد..
  4. هر قسمت از مقاله که حاوی یک موضوع خاص است باید در پاراگراف جداگانه ای نوشته شود.
  5. تمام جملات بخش مقدمه و بحث که از منابع دیگری آورده شده اند، بایستی با ذکر رفرنس درست نوشته شوند.
  6. حجم مقاله و چکیده متناسب با دستورالعمل مجله باشد.

نکات مهم در تایپ مقاله

  1. عنوان مقاله در وسط سطر نوشته می شود. اندازه قلم، فونت و فاصل آن از حاشیه بالای صفحه بسته به دستورالعمل مجله دارد).
  2.  نام نویسندگان در زیر عنوان مقاله و در وسط نوشته می شود. نام نوینده مسئول با علامت ستاره مشخص شود. ترتیب اسامی نویسندگان با اعداد کوچک یا حروف انگلیسی کوچک در بالای اسم مشخص شود.
  3. وابستگی سازمانی نویسندگان شامل نام دپارتمان و دانشگاه محل تحصیل یا تدریس، نام مرکز تحقیقاتی و ... با ذکر نام شهر و کشور در انتهای آن و سپس آدرس ایمیل و شماره تماس می باشد. این بخش در زیر اسامی نویسندگان نوشته می شود و گاهی طبق خواسته مجله بصورت ایتالیک درج می شود.
  4. نحوه نوشتن عناوین و زیر عناوین داخل متن مقاله بستگی به درخواست مجله دارد. می تواند بصورت هدینگ شده و با حالت های بولد و ایتالیک نوشته شود و یا با درج اعداد ( مشابه اعداد عناوین پایان نامه)  مشخص شود. سایز قلم و فونت آنها هم بستگی به دستورالعمل مجله دارد.
  5. فاصله بین خطوط متن نیز می تواند طبق تعریف مجله بین 1 تا 2 سانتی متر باشد. 
  6. برای تایپ متن مقاله معمول ترین فونت TIME NEW ROMANS می باشد که با فونت ترجیحی 12 نوشته می شود.
  7. رفرنس های داخل متن مقاله و انتهای متن نیز بایستی حتما طبق دستورالعمل مجله باشد. این سبک ها شامل هاروارد، شیکاگو، APA و ... باشد.

ویرایش متن مقاله

لازم به ذکر است که ویرایش متن بر عهده ویراستار است که باید طبق قوانین مربوط به نشر و ضوابط علمی صورت دهد. هر اثر تحقیقی دو نوع ویرایش می‏شود: ویرایش فنی و ویرایش محتوایی.

  • ویرایش فنی : در این نوع ویرایش، خطاهایی همچون ساختار مقاله، نحوه فهرست نویسی، رعایت اصول نگارشی، غلط املایی و... مورد بررس قرار میگیرد و هیچ تغییری در محتوای مقاله داده نمی شود. این نوع ویرایش بسیار رایج می باشد و هر مقاله ای قبل از ارسال برای چاپ از لحاظ فنی مورد بررسی قرار میگیرد.
  • ویرایش محتوایی : در این نوع ویرایش، محتوای مقاله از لحاظ اعتبار علمی مورد بررسی قرار میگیرد. ممکن است متن از لحاظ جمله بندی و رعایت نکات گرامری درست بوده باشد اما ممکن است از لحاظ علمی درست نوشته نشده باشد. بنابراین این ویرایش باید توسط یک فردی که اطلاعات کافی در آن حوزه دا دارد انجام گید و یک ویراستار عمومی نمی تواند آن را به درستی انجام دهد.

موسسه سینا به منظور یاری رساندن به دانشجویان عزیز در مسیر نگارش و چاپ مقاله، محتواهای آموزشی خوبی در خصوص اصول نگارش مقاله، ساختار مقالات علمی پژوهشی، سبک رفرنس نویسی و ... را در بخش آموزشی سایت قرار داده است تا بتوانید با کمک آنها مقاله خود را نوشته و در نهایت برای به چاپ رساندن آن در مجلات معتبر از مشاورین و کارشناسان ما کمک بگیرید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام