آموزش چاپ مقاله نکات مهم در نوشتن عنوان مقاله جذاب

نکات مهم در نوشتن عنوان مقاله جذاب

سه شنبه ، 29 خرداد 1397
اولین چیزی که در جستجوی یک مقاله با آن روبرو می شوید، عنوان مقاله (tittle) می باشد که در صورت جذاب بودن آن، تمایل خواهید داشت تا آن مقاله را مطالعه کنید.
نکات مهم در نوشتن عنوان مقاله جذاب

انتخاب عنوان مقاله  خوب و جذاب نقش مهمی در پذیرش مقاله شما از سوی مجلات علمی دارد. در واقع اولین بخش از یک مقاله که مورد توجه خواننده قرار میگیرد، عنوان یا تیتر مقاله است. اگر موضوع کار پژوهشی شما یک موضوع پیش پا افتاده ای باشد، مطمئنا برای داوران یک مجله نیز خوشایند نخواهد بود و در نتیجه مقاله شما رد خواهد شد. گاهی ممکن است موضوع کار پژوهشی شما بسیار جذاب و جدید باشد اما عنوانی که برای مقاله خود انتخاب می کنید جذابیت کافی را نداشته باشد. در واقع نحوه نگارش عنوان مقاله می‌تواند نشان دهنده مبتدی بودن یا تبحر بالای نویسنده باشد. عنوان مقاله در یک سطر کل کار شما و کیفیت آن را بیان می کند. بنابراین لازم است تا در انتخاب عنوان مقاله خود، وسواس بیشتری به خرج دهید تا مقاله شما بیشتر مورد توجه دیگران قرار گیرد.

اصول نوشتن عنوان مقاله

  • عنوان مقاله باید حاوی ایده اصلی مطالعه باشد.
  • عنوان مقاله باید شامل متغیرهای اصلی تحقیق باشد.
  • عنوان باید محتوای مقاله را توصیف و متناسب با هدف اصلی آن باشد.
  • عنوان باید روشن و یکپارچه باشد.
  • عنوان مقاله نباید به عنوان یک خبر استفاده شود و تا آنجا که امکان دارد استفاده شود.
  • عنوان باید غیرقابل بحث باشد.
  • عنوان مقاله باید در کل عبارت جذاب باشد، با پیوستن به سبک و ریتم و ایجاد وزن و آهنگ ویژه.
  • در عنوان نباید از کوتاه نوشت‌ها یا اختصارات، فرمول‌ها، واژه‌های اختصاری و جدید استفاده شود؛ زیرا باعث می‌شود در هنگام جستجو توسط پژوهشگران دیگر دسترسی به آن مقاله خیلی ضعیف شود.
  • کوتاه و مختصر بودن عنوان بسیار مهم می باشد، اما نه به اندازه‌اي كوتاه كه در انتقال موضوع پژوهش ضعیف باشد.
  • اجتناب از تکرار واژه‌های مترادف و آوردن کلمات اضافی مانند «پژوهشی درباره …»، «مطالعه‌ای پیرامون…» و کلمات شروع نظیر a و an و the در مقالات انگلیسی.
  • از آوردن نام مکان و زمان مطالعه خودداری شود مگر آنکه مطالعه از نوع شیوع شناسی باشد یا آنکه زمان یا مکان مطالعه جزء مسئله پژوهشی پژوهشگر باشد.
  • از آوردن متغییرهای وابسته همچون واژه‌های اثربخشی، کارایی و کارامدی همراه با حرف «بر» خودداری شود.

تعداد کلمات عنوان (title)

  • زیر ۸ کلمه عالی
  •  ۱۲-۸ کلمه خوب
  •  ۱۸-۱۲ کلمه متوسط
  •  ۲۴-۱۸ کلمه ضعیف
  • بالای ۲۵ بسیار ضعیف

برای مثال 2 عنوان زیر  را با یکدیگر مقایسه نمایید. عنوان اول بسیار طولانی است و کلمات غیر ضروروی در آن بکار رفته است. اما عنوان دوم کوتاه و جامع بوده و ارائه دهنده کل کار پژوهشی می باشد.

بررسی اثر مهار کنندگی بالای داروی کاهش دهنده قند خون متفورمین بر سلول های سرطانی سینه در موش های ماده

اثر مهارکنندگی متفورمین در موش های ماده دچار سرطان سینه

نحوه نوشتن عنوان مقاله (title) بر اساس روش پژوهش

برای انتخاب عنوان پژوهش، می‌توان از دسته‌بندی عناوین تحقیقات بر حسب نوع پژوهش استفاده کرد:

  1. تحقیقات غیرآزمایشی از نوع توصیفی (اکتشافی): برای ذکر عنوان در این تحقیقات باید مکان و زمان اندازه گیری متغیرها ذکر شود. برای مثال: میزان شیوع دیابت در دانش آموزان پایه پنجم دبستان در استان تهران در سال تحصیلی ۹۰-۱۳۹۱٫
  2. تحقیقات غیرآزمایشی از نوع همبستگی: برای ذکر عنوان در این تحقیقات کافی است که به بیان رابطه بین متغیرها اشاره شود. برای مثال: رابطه بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی.
  3. تحقیقات آزمایشی: برای ذکر عنوان در این تحقیقات باید واژه تاثیر، موجب، اثر و امثال آن را به منظور بررسی رابطه بین دو متغیر مورد استفاده قرار داد. برای مثال: تاثیر دوره‌های آموزش ضمن خدمت در افزایش عملکرد معلمان.

رانینگ تایتل (Running title) چیست؟

لازم به ذکر است که برخی از مجلات از پژوهشگران می‌خواهند که هنگام ارائه مقاله علاوه بر عنوان اصلی یک رانینگ هد (Running head) نیز برای مقاله بنویسند. رانینگ هد عنوان كوتاه شده است كه نبايد بيش از ۵۰ كاراكتر باشد (با احتساب فاصله و نقطه) و معمولاً با حروف بزرگ نوشته مي‌شود. در واقع  Running head  بايد موضوع مقاله را در ۵۰ كاراكتر توضیح دهد.

11741 بازدید | 5 دیدگاه
اشتراک گذاری
دیدگاه ها
موسسه سینا
28 آذر 1397 | 14:52
باسلام وادب سپاسگزاریم
امین
28 آذر 1397 | 07:17
عالی بود
افراسیاب
10 آذر 1397 | 11:58
بسیارعالی
موسسه سینا
10 آبان 1397 | 07:35
سپاس دوست عزیز
نازنین طالبی
7 آبان 1397 | 16:51
عالی بود
« فرم ارسال سفارش »
« فرم ارسال سفارش »
خدمات مورد نیازتان را انتخاب کنید
  • فایل پیوست ضروری نیست.
  • فقط فایل های PDF، ورد، فشرده و فرمت های رایج عکس قابل ارسال هستند.
0914 972 4522
pub.sina@gmail.com
0914 972 4522
pub.sina@gmail.com
  • فایل پیوست ضروری نیست.
  • فقط فایل های PDF، ورد، فشرده و فرمت های رایج عکس قابل ارسال هستند.