سینا ترجمه
سینا ترجمه
خانه
وبلاگ
ورود

نکات مهم در نوشتن چکیده خوب برای مقاله

انتشار 23 خرداد 1397
مطالعه 5 دقیقه

چکیده مقاله قسمتی از مقاله است که در آن نویسندگان خلاصه‌ای از محتوای کلیدی مقاله، اهداف اصلی، اهمیت موضوع ، و نتایج مهم یک کار پژوهشی را بیان می‌کنند. این قسمت معمولاً در یک پاراگراف نوشته می‌شود که تمام قسمت‌های مقاله را به‌صورت خلاصه بیان می‌کند.

نکات مهم در نوشتن چکیده خوب برای مقاله

چکیده مقاله با اهمیت‌ترین قسمت یک مقاله بعد از عنوان است. معمولاً بیشتر افراد در هنگام جستجو بعد از اینکه متغیرهای مورد نظر خود را در عنوان مقاله یافتند به مطالعه چکیده می‌پردازند. بنابراین شما با نگارش چکیده نامناسب خوانندگان را از مقاله خود دور خواهید کرد.همچنین چکیده نقش اصلی را در پذیرش یا رد یک مقاله ایفا می‌کند. داوران نیز همانند خوانندگان کار خود را با چکیده آغاز می‌کنند. اگر چکیده شما خوب نگارش شده باشد، از همان گام نخست نظر داور نسبت به مقاله شما مثبت خواهد بود.
بعد از تکمیل فهرست مطالب، فهرست جداول و نمودار، نوبت به تدوین چکیده می رسد. چکیده اولین بخش از یک کار پژوهشی است که مورد استفاده سایر پژوهشگران قرار می گیرد.

چکیده در حقیقت یک پایان نامه یا رساله مختصر است. لازم است ابتدا گزارش پژوهش خاتمه یابد و سپس برای نگارش چکیده اقدام شود. برخی از پژوهشگران تصور می کنند که با حذف بخش های اضافه از پژوهش اصلی، می توانند به چکیده پژوهش خود دست یابند. درحالی که این عمل بسیار دشوار خواهد بود. در کل چکیده شامل خلاصه ای از محتوای مقاله و نتایج کلی آن می باشد که شامل موارد زیر است:

  • توضیح مختصر در مورد موضوع اصلی
  • هدف پژوهش ، جامعه آماری ، تعداد نمونه ، روش تجزیه و تحلیل داده ها ، نتایج پژوهش

ساختار اصلی یک چکیده مقاله (Abstract) 

  1. انگیزه و بیان مسئله  (در حد یک جمله): بیان مسئله شواهدی را دال بر وجود مسئله با استناد به نظرات متخصصان و یا نتایج پژوهش ها مطرح می کند.
  2. هدف (در حد یک جمله): منظور از انگیزه پاسخ به این سوال است که چرا ما میخواهیم به مسئله ی حاضر اهمیت دهیم؟ و در واقع هدف، قصد و منظور از انجام پژوهش را تعیین می‌کند.
  3. روش ها/ رویه ها/ راهکارها (در حد دو جمله): در این بخش اطلاعات مربوط به جامعه، نمونه و ابزار کار ذکر می‌شود.
  4. نتایج / دستاوردها/ محصولات (در حد یک یا دو جمله):  در این قسمت، نشان میدهید که به عنوان نتیجه و محصول کاری که با روش بیان شده انجام شده است چه چیزی یافته اید / یاد گرفته اید/ ایجاد کرده اید.
  5. نتیجه گیری / مفاهیم (در حد یک جمله): در پایان با توجه به مسئله ای که بیان کردید، باید بگویید که بزرگترین یافته ی شما برای درک بهتر و پیشبرد موضوع تحقیقاتی چه بوده است؟
  6. واژگان کلیدی : معمولاً در انتهای چکیده، واژگان کلیدی پژوهش را بیان می‏کنند تا به خواننده کمک کنند، پس از خواندن چکیده و آشنایی اجمالی با روند تحقیق، بفهمد چه مفاهیم و موضوعاتی در این مقاله مورد توجه قرار گرفته است. معمولاً با توجه به حجم و محتوای مقاله، پنج تا هفت واژه کلیدی در هر مقاله بیان می‏شود. ضمن این که با ذکر واژه های کلیدی در سایتهای علمی می توان به دنبال مقاله نیز گشت.

چکیده ی مقاله ها از نظر ساختاری به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. چكيده ­ی تمام نما «Informative Abstract» : اين نوع چكيده آيينه اي تمام نما و روشن از فشرده ي تمامي بحث هاي اساسي و يافته هاي مدرك اصلي است و تا آن جا که ممكن است کميت و کيفيت اطلاعات موجود در يك مدرك را با جمله هاي خبري ارايه مي دهد. اين نوع چكيده در مواردي که رئوس مطالب و اطلاعات سطحي از مدرك مورد نياز باشد، به عنوان جانشين مدرك ايفاي نقش مي کند. پوشيده نيست که چكيده ي تمام نما طولانی تر از ساير چكيده ها است. گزارش هاي کوتاه و مقالات مجله، چكيده هايي در حد 100 تا 250 کلمه را طلب مي کنند. ولي براي گزارش هاي مفصل و رساله ها تا ٥٠٠ کلمه مناسب تر است. طول چكيده بايد با حجم اطلاعات مدرك متناسب باشد، بنابراين نمي توان طول معيني را براي چكيده تمام نما در نظر گرفت.  چكيده تمام نما کامل ترين نوع چكيده و از نظر تهيه مشكل تر و هزينه برتر است.

  2. چكيده ­ی راهنما «Indicative Abstract» : این چكيده­ در بردارنده ­ي تمامي مباحث اساسي و يافته هاي مدرك اصلي نيست، بلكه مطالب کلي و اساسي مدرك را ارايه می کند. اين چكيده بيشتر براي نشان دادن مقالات، کتاب­ها، خلاصه مذاکرات کنفرانس ­ها، مقاله نامه ­ها و کتاب شناسي­ ها به کار مي­رود. در چكيده ­­ی راهنما کوشش نمي­شود که يك گزارش واقعي از محتواي مقاله آن چنان که در چكيده ­ی تمام نما هست، ارائه شود. در چکیده راهنما عبارت «پرداخته شده است»، «بررسی شده است» و «بحث شده است» فراوان به چشم می خورد. چکیده راهنما بر خلاف چکیده تمام نما نمی تواند جانشین واقعی برای اصل مدرک باشد زیرا شیوه کار در آن سطحي تر از چكيده تمام نما است و ارزش آن کمتر از چكيده تمام نما است. به سبب سريعتر، آسانتر و کم هزینه تر بودن تهيه اين نوع چكيده معمول ترين نوع چكيده، چكيده راهنما است و غالباً وقتي از چكيده به طور مطلق ياد مي شود، منظور همان چكيده راهنما است. جمله هاي اين نوع چكيده، توصيفي اند و طول آن به طور متوسط 75 تا 150 کلمه است.

  3. چکیده ­ی «تمام نما- راهنما» «Indicative-Informative Abstract» : اين نوع چكيده، مناسب تر از چكيده­ ي تمام نما و چكيده ­ي راهنماي محض است. قسمت هايي از اين چكيده به سبك تمام نما نوشته مي­شود در حالي که از بخش هاي ديگر آن که اهميت کمتري دارند، چكيده­ ي راهنما تهيه مي شود. با اين سبك مي توان حداکثر اطلاعات را در حداقل حجم انتقال داد.

نکاتی درباره نوشتن چکیده مقاله

  1. دقیق باشدیعنی محتوای مقاله شما را به صورت مناسب نشان دهد. سعی کنید مطالب و یافته‌های مهم خود را حتماً آورده و مطالب زائد را حذف کنید و از نگاشتن نکات مبهم خودداری نمایید. خود را جای خواننده بگذارید و ببینید چه چیزهایی را بیشتر دوست دارد.
  2. مختصر باشد: در بیشتر مجلات چکیده باید بین ۲۵۰ تا ۴۵۰ باشد هرچند برخی مجلات حداکثر ۲۰۰ کلمه و برخی دیگر ۵۰۰ کلمه را نیز جایز می‌دانند. تعداد کلمات چکیده را باید بسته به مجله انتخاب کنید.
  3. بدون ارزشیابی باشد: شما تنها باید همانند یک داور بی طرف نتایج خود را گزارش کنید و از ارزشیابی مقاله خود پرهیز نمایید. برای مثال نوشتن عبارت “در این مقاله پیشگام …” یا “ انتخاب نمونه با دقت بسیار انجام گرفت” به بی‌طرفی شما خدشه وارد می‌سازد.
  4. استفاده از افعال مناسب: برای گزارش یافته‌های خود باید از افعال گذشته استفاده نمایید و برای نتیجه‌گیری و ذکر کاربردهای مقاله از زمان حال استفاده نمایید.
  5. رعایت استاندارد جملات: در یک چکیده معمولاً بخش‌های مختلف دارای تعداد جملات استانداردی هستند: مقدمه یا زمینه (در حد یک جمله)، هدف (در حد یک جمله)، روش‌ها (در حد دو جمله)، یافته‌ها (در حد یک یا دو جمله)، نتیجه‌گیری (در حد یک جمله).
  6. به زبان ساده و قابل فهم بنویسید.
  7. اشتباهات نگارشی را رفع نموده و علایم نگارشی را اصلاح کنید.
  8. چکیده همچنین باید به لاتین نگارش شود.
  9. در متن شما باید یکپارچکی وجود داشته باشد، جملات قبلی و بعدی از نظر سیر موضوعی باید خط مشی مشخصی را دنبال کنند که همان موضوع اصلی تحقیق است.
  10.  لازم  نيست سبک نگارش متن اصلي در چكيده نويسي حفظ شود؛ زيرا چكيده نويسي کاري فني و علمي است نه کاري ادبی. با اين حال بهتر است سبك و چينش مطالب در چكيده، آينه اي از سبك و نظم نويسنده باشد. مگر در مواردي که براي تغيير و اصلاح دليل قانع کننده اي وجود داشته باشد.

با توجه به آنچه که گفته شد، پیشنهاد ما این است که در هنگام نوشتن چکیده مقاله با دقت و صرف زمان کافی عمل نمایید. نتیجه یک پژوهش زمان‌بر و هزینه بر شما در چکیده خلاصه شده و می‌تواند در موفقیت یا شکست کارتان تأثیر گذار باشد.

توصیه نهایی ما این است که خواندن چکیده مقالات معتبر را فراموش نکنید. مجلات معتبر یک استاندارد برای یادگیری نگارش مقاله و به خصوص چکیده هستند. 

دلایل عدم پذیرش چکیده یک مقاله در نشریات علمی

  • ابهام در موضوع مقاله و وجود تعداد زیاد مقالات مشابه پیشین
  • عدم تبیین زمینه اصلی تحقیق
  • نمونه گیری نامناسب
  • عدم رعایت اصول مقاله نویسی مورد نظر نشریه
  • عدم ذکر صحیح ارقام آماری
  • فقدان بحث و پرداختن به نتایج
  • چکیده های خیلی کوتاه و خیلی زیاد
  • بی دقتی در تهیه متن (غلط تایپی، اشتباهات متن)
  • عدم ارتباط موضوع مقاله با رویکرد نشریه
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
(امتیاز 0 توسط 0 نفر)
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
دیدگاه کاربران

خدمات سینا ترجمه


ترجمه تخصصی کتاب

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی مقاله

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی متن

ثبت سفارش

ترجمه انگلیسی به فارسی

ثبت سفارش

ویراستاری متن

ثبت سفارش

پارافریز

ثبت سفارش

فرمت بندی

ثبت سفارش

ترجمه تخصصی

ثبت سفارش

اینستاگرام تلگرام